Kjøpe Rolex fra Spania

Kan virke som at så lenge de får sitt så er alt i skjønneste orden, ironisk eller ei. Ble nemlig ikke nevnt at å kjøpe ufortollet klokke er straffbart i kommunikasjonen med Tolletaten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
(Var heller ikke noe jeg var klar over, som kunne vært en gøyal samtale)
 
Stemmer ikke at det ikke kan ordnes opp i senere. Har selv kjøpt klokker der opprinnelige eieren har tatt den inn uten å betale, og så valgt å ordne opp i det ved å besøke toll på Gardermoen. Er ganske enkelt, selv om det svir litt å betale noen andres regning. Men poenget er at det går, selv om det er nok enklest å betale ved grensen som de andre foreslår.

Utdyp gjerne litt hvordan prosessen i dette var. Har aldri hørt om noen som har fått det til – heller det stikk motsatte i de tilfellene hvor jeg har hørt om folk som har forsøkt.
 
ORLY? Mystisk. Jeg tok kontakt med Tolleten, forklart situasjonen, nemlig at klokken ble kjøpt i god tro men det viste seg i etterkant at den hadde blitt tatt inn på ulovlig vis. Fikk en saksnr, dro til Gardermoen, presenterte klokken sammen med dokumentasjonen jeg hadde samt saksnr, betalte hyggelige damen i skranken der og da. Var ganske rett fram og uproblematisk.

Jeg er, derimot, engelsk og svært høflig, så det kan nok hende at de ikke mente det var verdt å straffe. (Selv om det virker mild sagt absurd å straffe noen som er villig til å rydde opp i en annens rot.) Men det er nok ofte slik at det er en forskjell mellom det som er straffbart og det som faktisk straffes.
 
Redigert av en moderator:
ORLY? Mystisk. Jeg tok kontakt med Tolleten, forklart situasjonen, nemlig at klokken ble kjøpt i god tro men det viste seg i etterkant at den hadde blitt tatt inn på ulovlig vis. Fikk en saksnr, dro til Gardermoen, presenterte klokken sammen med dokumentasjonen jeg hadde samt saksnr, betalte hyggelige damen i skranken der og da. Var ganske rett fram og uproblematisk.

Jeg er, derimot, engelsk og svært høflig, så det kan nok hende at de ikke mente det var verdt å straffe. (Selv om det virker mild sagt absurd å straffe noen som er villig til å rydde opp i en annens rot.) Men det nok ofte slik at det er en forskjell mellom det som er straffbart og det som faktisk straffes.

Interessant. Kanskje Tollvesenet har fått nye rutiner (eller at det avhenger av saksbehandler). Fremskritt.

At du har handlet i god tro ved kjøp og i tillegg ønsker å gjøre opp for deg, er nok vesentlig ift. utfallet. Enig i at det bare skulle mangle.

Ellers så er loven ganske klar på at smugling og heleri (kjøp av smuglervarer) ikke er greit :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 14080
Var første og siste gang jeg kjøper ufortollet klokke; det hele var noe helvetes mas. Men uansett godt å vite. (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
ORLY? Mystisk. Jeg tok kontakt med Tolleten, forklart situasjonen, nemlig at klokken ble kjøpt i god tro men det viste seg i etterkant at den hadde blitt tatt inn på ulovlig vis. Fikk en saksnr, dro til Gardermoen, presenterte klokken sammen med dokumentasjonen jeg hadde samt saksnr, betalte hyggelige damen i skranken der og da. Var ganske rett fram og uproblematisk.

Jeg er, derimot, engelsk og svært høflig, så det kan nok hende at de ikke mente det var verdt å straffe. (Selv om det virker mild sagt absurd å straffe noen som er villig til å rydde opp i en annens rot.) Men det er nok ofte slik at det er en forskjell mellom det som er straffbart og det som faktisk straffes.

Høres jo helt utrolig ut at dette gikk. Har hørt om folk som har prøvd noe lignende, og da har rett og slett ikke systemet vært designet for at folk ønsker å fortolle noe i etterkant.

Et praktisk spørsmål som jeg lurer på:
Hvilken sum satte dere som grunnlag for beregning av avgifter? Historisk nypris på klokken eks opprinnelseslandets moms, historisk nypris i norge minus moms eller bruktprisen du betalte?
 
  • Liker
Reaksjoner: EDirdal og Agassiz
Tollvesenet brukte summen jeg betalte for den som grunnlag.