Kjøpe Rolex fra Spania

S

Slettet bruker 12314

Guest
Hei! Noen som har erfaring med å kjøpe Rolex fra Spania? Har en kompis som for øyeblikket bor der, og har mulighet til å kjøpe en Submariner til meg med 2 ukers ventetid.
Noe jeg burde være obs på? Har eid et par Rolex tidligere, men han som bor der er ganske ny i dette området.
 
Skal jo være en grei sak det. Bare å tolle den inn ved innførsel så er jo dette greit. Vet ikke om man får igjen spansk mva eller hvordan de ordner dette men det skal jo ikke være noe hokus pokus.
 
Skal jo være en grei sak det. Bare å tolle den inn ved innførsel så er jo dette greit. Vet ikke om man får igjen spansk mva eller hvordan de ordner dette men det skal jo ikke være noe hokus pokus.
Nå er det han som skal ta den med hit for meg når den tid kommer. Hva skjer dersom han ikke toller den inn?
 
1. Han begår en straffbar handling, som kan få svært kjedelige konsekvenser (som bot og inndragelse av klokken)
2. Du vil få (store) problemer med å forsikre klokken eller få den erstattet ved tap/uhell etc
3. Klokken vil ha lavere verdi på bruktmarkedet pga. manglende dokumentasjon på betalt mva

Med andre ord: Forsøk å få refundert mest mulig av spansk mva ved kjøp/utførsel. Betal norsk mva ved grensepassering. Nyt klokken.
 
1. Han begår en straffbar handling, som kan få svært kjedelige konsekvenser (som bot og inndragelse av klokken)
2. Du vil få (store) problemer med å forsikre klokken eller få den erstattet ved tap/uhell etc
3. Klokken vil ha lavere verdi på bruktmarkedet pga. manglende dokumentasjon på betalt mva

Med andre ord: Forsøk å få refundert mest mulig av spansk mva ved kjøp/utførsel. Betal norsk mva ved grensepassering. Nyt klokken.
Er den forsikringsdelen jeg tenke på ja. Kan jeg tolle den i ettertid, slik at jeg får papirer på det?
 
Jeg ville betalt den ved grensepassering, som tolloven krever ;)
Kan han gjøre det da? Selv om jeg skal ha klokken? Kanskje dumt spørsmål, men vet ikke helt hvordan dette fungerer, men må ikke jeg signere på papirer ellernoe?
 
Kan han gjøre det da? Selv om jeg skal ha klokken? Kanskje dumt spørsmål, men vet ikke helt hvordan dette fungerer, men må ikke jeg signere på papirer ellernoe?
Nå tror jeg kanskje du gjør deg dummere enn det du er? Klokken må momses inn ved passering av grensen, og hvordan du og din kompis gjør opp dette er opp til dere. Høres ut som du er ute etter å finne et smutthull her, men det finnes ikke. Jo flere spørsmål du stiller jo mindre troverdig framstår dette prosjektet...
 
Kan han gjøre det da? Selv om jeg skal ha klokken? Kanskje dumt spørsmål, men vet ikke helt hvordan dette fungerer, men må ikke jeg signere på papirer ellernoe?
Om du virkelig har lyst på denne, er dette en meget god mulighet for anskaffelse av en klokke det ikke går an og få kjøp i Norge p.t.
Det med moms, finner du sikker ut av ;)
 
Jeg har ikke kjøpt klokker i Spania, men endel andre varer med tax free refund.
Min erfaring er at det er litt lotto hvorvidt de spanske avgiftene kommer tilbake på konto.
Hvis du har mulighet til å få avgiftene tilbake cash umiddelbart ved utreise ville jeg gått for det.
Tilbakeføringer på konto er mildt sagt upålitelige etter min erfaring.

Ellers dritkult med enda flere generelle mva-diskusjoner her...:love::sick::poop:
Edit; der ble det ryddet opp ja. (y)
 
Redigert:
Som turist/besøkende har man anledning til å få refundert spansk moms på store kjøp. Her må du høre om dette er noe butikken tilbyr å hjelpe med (er dette en seriøs autorisert forhandler så gjør de det sikkert), og eventuelt hvilken prosess som følger videre (sannsynligvis oppmøte på flyplass eller lignende for sjekk/godkjenning).

Kjøper betaler da full pris i butikken, og får papirer som gjør at man senere kan få refundert deler av den spanske momsen. Deler av, fordi prosessen oftest håndteres av en tredjepart som Global Blue etc., og at det er gebyrer inne i bildet.

Hvorvidt din venn, som er "bosatt" i Spania, kvalifiserer til å få refundert spansk moms må dere sjekke opp i forhold til spansk lovgivning og detaljene rundt hans status/situasjon som bosatt der.

Ved ankomst Norge går din venn på rødt og toller inn klokken. Norsk moms må betales på stedet og kan ikke gjøres senere, så da er det din venn som må gjøre dette.

Går din venn på grønt og du kjøper den vitende om at den ikke er tollet inn, begår dere begge lovbrudd.
 
Stemmer ikke at det ikke kan ordnes opp i senere. Har selv kjøpt klokker der opprinnelige eieren har tatt den inn uten å betale, og så valgt å ordne opp i det ved å besøke toll på Gardermoen. Er ganske enkelt, selv om det svir litt å betale noen andres regning. Men poenget er at det går, selv om det er nok enklest å betale ved grensen som de andre foreslår.
 
Stemmer ikke at det ikke kan ordnes opp i senere. Har selv kjøpt klokker der opprinnelige eieren har tatt den inn uten å betale, og så valgt å ordne opp i det ved å besøke toll på Gardermoen. Er ganske enkelt, selv om det svir litt å betale noen andres regning. Men poenget er at det går, selv om det er nok enklest å betale ved grensen som de andre foreslår.

Og det kalles for Lovlig Hvitvasking:sneaky: