Kjøpe ny Omega Seamaster PO

Medlem
11. des. 2012
Innlegg
38
Sted
Oslo
Hei.
Er rykende fersk på forumet og tenkte da å forhøre meg litt med dere som har litt greie på klokker før jeg muligens går til anskaffelse av ny klokke.
Har lenge siklet på en Omega Seamaster Planet Ocean men har ikke tatt meg råd til dette tidligere. Var innom en urmaker i Paleet i Oslo og fikk prøve denne klokka noe som medførte at jeg bare fikk mer lyst til å handle.

Har lyst på ny klokke kjøpt fra norsk forhandler slik at jeg vet med sikkerhet at jeg får ekte vare og at man har et ansikt å henvende seg til dersom noe skulle være galt. Prisen i butikk er kr 38.200,-

Det jeg da lurer på er følgende:

Vi bikker snart over til 2013, er det noe som heter januarsalg på slike klokker?
Om ikke, hvordan er muligheten til å prute på prisen, lar det seg gjøre og i så fall hvor mye kan man regne med?
Hvor ofte bør man ha en slik klokke på service og hva koster det?
Er det noen andre ting man bør tenke på ved en slik investering?
Kommer det nye modeller av disse klokkene hvert år, i så fall, når på året dukker de opp?
Hvilken butikk i Oslo vil dere anbefale å handle hos?
Går ut ifra at de fleste forsikrer sine klokker? Dette vil bli en hverdagsklokke for meg og gud forby, om man skulle rett og slett miste klokka, vil en verdisakforsikring dekke dette?

Hm, noe jeg har glemt da? Er ikke så knipen som det kan virke som over, men er lei av å se gode tilbud rett etter jeg har gjennomført et kjøp.

Håper på gode råd og gjerne tips.
 
Hvor ofte bør man ha en slik klokke på service og hva koster det?
Nå er jeg ganske ny selv, men tror det er rundt hvert fjerde-femte år en slik klokke burde ha service. Dette koster 5k+-.

Går ut ifra at de fleste forsikrer sine klokker? Dette vil bli en hverdagsklokke for meg og gud forby, om man skulle rett og slett miste klokka, vil en verdisakforsikring dekke dette?
Det er mange forskjellige forsikringer, men jeg vil tro en verdigjenstandforsikring er gulle godt nok.

Er det noen andre ting man bør tenke på ved en slik investering?
At det fort blir flere!
 
Er det noen andre ting man bør tenke på ved en slik investering?
At det fort blir flere![/QUOTE]

Huff da. DET hadde ikke kona satt pris på. Men min far har et par klokker fra 50 tallet (Omega og Longines) som han skulle ta med til meg så da får jeg litt å bytte på med et par år ihvertfall.
 
Hehe, ja det blir fort flere.
Startet året med én klokke, nå er det 13.:p

Men over til kjøpet... Jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe et pent brukt ur her eller andre steder. Når jeg kjøpte mitt første skikkelige ur, en Omega Seamaster 300m var det her på forumet og jeg sparte 11.000 kr på det, angrer ikke ett sekund i dag.

Når det gjelder service, er det vel andre her som kan svare bedre, men ca hvert 5 år. Kanskje skifte pakning en gang i mellom.

Forsikrinngen din vil i fleste fall dekke klokken, snakk med de om det.

Når det gjelder ny modell og slikt, så kom vel den nye modellen i fjor? Så vidt jeg vet, denne har da et nytt urverk, 8500 og ikke 2500. Dette er da et in-house og ikke et ETA-verk. Så hvis du skal kjøpe brukt så kanskje kjøpe en med dette verket. Den har også fått en keramisk bezel og ny lenke:)

Når det kommer til butikk, så gjør jeg mine handler av Omega hos Protid i Sandvika. Veldig fornøyd med de:)

Ellers får du riktig lykke til og ser frem til å se hva resutatet blir.
 
Redigert:
Takk for god info. Som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk på dette området derfor kommer det også sikkert noen dumme spørsmål. Ser at man omtaler urverkene som 8500 og 2500, in-house /ETA-verk. Vil in-house si at det er Omega som har produsert urverket mens ETA er et mer standard urverk eller misforstår jeg da? Hva indikerer 8500 og 2500?
 
In-house betyr at Omega har produsert urverket innenfor husets fire vegger.

ETA er en stor produsent av urverk som blir brukt i mange forskjellige klokker :)
 
Takk for god info. Som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk på dette området derfor kommer det også sikkert noen dumme spørsmål. Ser at man omtaler urverkene som 8500 og 2500, in-house /ETA-verk. Vil in-house si at det er Omega som har produsert urverket mens ETA er et mer standard urverk eller misforstår jeg da? Hva indikerer 8500 og 2500?

Ja, det er som du tror. 8500 blir sett på som et bedre urverk, tror jeg? men ikke store forskjellen annet at det er produsert fra bunnen av hos Omega. 8500 har også åpen bakside, og ser helt fantastisk ut:)
Det er vel for å bygge opp merkevaren Omega.
Tror det er andre her med mere kunnskaper rundt dette.
 
Blir klokere for hvert minutt, takk for at dere deler kunnskapen.

Hva med service på et in-house urverk kontra ETA, vil man måtte sende inn uret til Omega for å ta service på dette eller foretas dette hos urmaker?

Men, noen som vet om det er januarsalg i disse butikkene eller finnes det prutningsmonn? Leste et sted at man ga bort penger dersom man ikke prutet på dyre klokker? Noen med erfaringer på dette området?
 
Blir klokere for hvert minutt, takk for at dere deler kunnskapen.

Hva med service på et in-house urverk kontra ETA, vil man måtte sende inn uret til Omega for å ta service på dette eller foretas dette hos urmaker?

Men, noen som vet om det er januarsalg i disse butikkene eller finnes det prutningsmonn? Leste et sted at man ga bort penger dersom man ikke prutet på dyre klokker? Noen med erfaringer på dette området?

Ja, akkurat dette vet jeg nok ikke. Ville nok spørre urmakeren du ønsker å bruke, de vil kunne gi deg svar på om de utfører service selv eller må sende den inn. Vil tro at noen kan utføre dette, men de må på kurs for å få innføring i det nye urverket, kanskje ikke alle har fått gjort dette ennå...

Når det gjelder salg eller pruting; jeg vil ikke tro at det finnes noe januarsalg på dette som på klær, men nå som vi nærmer oss jul (bare 13 dager til) så vil jeg tro de vil kunne gi deg en hyggelig "julepris".:)

Jeg fikk hvertfall 7% avslag når jeg kjøpte min Omega Speedmaster for ca 6 uker siden.

Det summer vel helt ned til hvor flink eller sta du er når du skal kjøpe klokke:)
 
hei

planet ocean er en meget flott klokke, godt valg:D

er dette noe du har tenkt over lenge og en klokke du skal beholde
hadde jeg helt klart kjøpt ny hos forhandler, er noe eget med nytt
har selv en speedmaster og planet ocean som jeg har kjøpt hos forhandler

fikk rett over 10% avslag hos protid i sandefjord, helt vanlig med litt rabatt hvis man spør
januar salg på dyre klokker har jeg aldri hørt om

lykke til:D
 
"The world of buying a watch is divided into two very clear groups of people: those who pay retail prices, and those with more than half a brain."

Mitt førstevalg: Kjøp brukt av en good guy her på forumet, det er en fantastisk følelse! Mange kroner spart og ikke minst ofte med gjenværende garanti og det hele på plass.

Andrevalg: Ta en gentlemanspruterunde i byen. Ingen tvil om at ADene er villig til å fighte litt for deg som kunde om du viser at du er klar for kjøp. Det er hvertfall flust av butikker i Oslo som selger Omega. Scoret selv 20% på mitt første kjøp, men skulle gjerne kjøpt den pent brukt når jeg ser tilbake ;)

Lykke til med kjøp!
 
Redigert:
"The world of buying a watch is divided into two very clear groups of people: those who pay retail prices, and those with more than half a brain."

Han som har skrevet dette er ikke riktig vel bevart. Han fremstår som en arrogant snobb. Hey.. Vent nå litt....
____________________________________________________________________________________

Omega er en flott og respektabel produsent av ur med en rik historie. Jeg forstår deg godt som vil kjøpe første klokken hos norsk forhandler. Det gir en trygghet, 5 års reklamasjonsrett og et kundeforhold til fremtidige kjøp :)
 
Huff da. DET hadde ikke kona satt pris på. Men min far har et par klokker fra 50 tallet (Omega og Longines) som han skulle ta med til meg så da får jeg litt å bytte på med et par år ihvertfall.
Da trenger du jo ikke noen ny klokke, bruk 6000 i service på de to så er du i mål ... :) :)
 
Koster det virkelig 5000+ for service på en Ocean i Norge??

Jeg bor i England og bruker en urmaker med 40 års erfaring, han tar mellom 600 og 1100 kroner for service (rens/smøring av enkle manuelle verk til high grade auto Omega/Rolex). Jeg har levert flere titalls klokker til han og det meste jeg har betalt for en enkelt klokke for reparasjon pluss service er ca 1500 kroner.

Jeg vet ikke hva han tar for service av en Ocean, men jeg betalte under 900 kroner for min 2006 Speedmaster Pro som rett nok har et enklere manuelt verk.

5-6000 for service er grotesk mye syns jeg, hadde jeg bodd i Norge hadde jeg nok heller sett på muligheten for å tatt service i utlandet.
 
Redigert:
Du får ikke service på et 8500 verk for 1500kr. Strengt tatt har de ikke levd lenge nok til at man vet hva prisen på service ender på.. Det er forøvrig absurd å sammenligne ukjent arbeid med arbeid fra godkjent serviceverksted. Sjansen for at samme jobben utføres er null.

Det er flere forskjeller på 2500 og 8500 verket enn bare at ETA har laget det ene og Omega det andre.

Ironisk nok er det nok litt mer ETA blod i årene på 8500 enn omega liker å snakke om, men sier seg jo selv at det blir slik all den tid de er i samme konsern. Ikke at det gjør 8500 til noe dårligere verk (snarere tvert i mot..).

Uansett, du burde sikte på 10-15% på denne. De har en god margin på denne modellen. Husk å kjøp på lenke, den er komisk kostbar å kjøpe løst.
 
Redigert:
Du får ikke service på et 8500 verk for 1500kr. Strengt tatt har de ikke levd lenge nok til at man vet hva prisen på service ender på.. Det er forøvrig absurd å sammenligne ukjent arbeid med arbeid fra godkjent serviceverksted. Sjansen for at samme jobben utføres er null.

Det er flere forskjeller på 2500 og 8500 verket enn bare at ETA har laget det ene og Omega det andre.

Ironisk nok er det nok litt mer ETA blod i årene på 8500 enn omega liker å snakke om, men sier seg jo selv at det blir slik all den tid de er i samme konsern. Ikke at det gjør 8500 til noe dårligere verk (snarere tvert i mot..).

Uansett, du burde sikte på 10-15% på denne. De har en god margin på denne modellen. Husk å kjøp på lenke, den er komisk kostbar å kjøpe løst.




Vel, fyren jeg leverer klokker til har et lite verksted der han gjør alt selv, han startet sin karriere hos Omega i London, jobbet med alle Omega modellene, siden var han sjef for et større verksted der de tok retail arbeider bl.a for Rolex, Cartier, Longines, så at det er absurd å sammenligne hans priser med "offesielle verksteder" er jeg ikke akkurat enig i.

Jeg er heller ikke imponert over service og jobb jeg har fått tidligere når jeg har levert inn klokker andre og dyrere steder.

Jeg har forøvrig samme erfaring med å levere bilen til såkalt godkjente merkeverksteder, store ord men lite for pengene er iallefall min erfaring.

Erfaring og lidenskap veier opp for mye!
 
Vel, fyren jeg leverer klokker til har et lite verksted der han gjør alt selv, han startet sin karriere hos Omega i London, jobbet med alle Omega modellene, siden var han sjef for et større verksted der de tok retail arbeider bl.a for Rolex, Cartier, Longines, så at det er absurd å sammenligne hans priser med "offesielle verksteder" er jeg ikke akkurat enig i.

Jeg er heller ikke imponert over service og jobb jeg har fått tidligere når jeg har levert inn klokker andre og dyrere steder.

Jeg har forøvrig samme erfaring med å levere bilen til såkalt godkjente merkeverksteder, store ord men lite for pengene er iallefall min erfaring.

Erfaring og lidenskap veier opp for mye!

Du forstår ikke hva jeg mener.

Du kan ikke sammenligne uoffisiell service uten garanti fra klokkeprodusenten med en bakgårdsservice - uansett hvor god den måtte være. Det er epler og pærer.

Offisiell service har også en helt annen deletilgang som ikke er tilfellet for f.eks Rolex lenger.

Det er også markant forskjell på vintage og nyere modeller, både mtp modeller, deletilgang og erfaring.
Jeg tviler sterkt på at urmakeren din har spesielt mye erfaring med 8500 verket f.eks.