Kjøp fra chrono24 - erfaringer?

Medlem
20. juni 2011
Innlegg
75
Sted
Porsgrunn
Hei,

Sikkert mange her som har erfaring fra kjøp fra chrono24. Jeg har funnet en Rolex fra en forhandler i Japan som jeg vurdere å kjøpe.
Noe spesielt jeg bør være oppmerksom på her utover at det tilkommer merverdiavgift på beløpet?
Det er kanskje forbundet en viss risiko med å sende masse penger til andre siden av jorden mot å få en klokke i retur.....?

På forhånd takk
 
De er flinke (les: for flinke) til å polerer i Japan.

Så lenge selger bruker C24 sin betalingssystem burde det gå greit. Det blir alltid noe styr når du skal betale mva. fraktselskapene har enda ikke funnet ut av dette.
 
Jeg handlet en klokke fra C24 fra en forhandler i Østerrike for noen år siden. Alt var som forventet og det gikk rimelig greit. Det eneste jeg reagerte på var at kjøpesummen ble utbetalt til selger umiddelbart når jeg fikk den utlevert fra fraktselskapet. Det hadde jo vært naturlig å vente f.eks et døgn slik at man fikk noen timer til å inspisere at alt var ok med leveransen… Men jeg synes at det er litt påfallende at forhandlere fra Japan nesten alltid har de billigste klokkene….
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Jeg handlet en klokke fra C24 fra en forhandler i Østerrike for noen år siden. Alt var som forventet og det gikk rimelig greit. Det eneste jeg reagerte på var at kjøpesummen ble utbetalt til selger umiddelbart når jeg fikk den utlevert fra fraktselskapet. Det hadde jo vært naturlig å vente f.eks et døgn slik at man fikk noen timer til å inspisere at alt var ok med leveransen… Men jeg synes at det er litt påfallende at forhandlere fra Japan nesten alltid har de billigste klokkene….
Man kan trekke fra lokal mva. på brukte klokker i Japan for eksport (derfor blir de billigst). Dette er ikke mulig i f.eks. Europa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
gjør som meg: sett deg på flyet og hent klokken selv, så får du en skikkelig opplevelse på kjøpet - 2 netter holder. spør om bedre pris på klokken hvis du kommer personlig og betaler cash. strøkne store sedler i glatt liten konvolutt gjør underverker. din besparelse utgjør ofte nok til at hele reisen blir gratis.

- dag 1 - ankom tidlig om morgenen så har du hele dagen. gjør ingenting spesielt annet enn traske rundt og glo, og finn fram til en bortgjemt fantastisk restaurant - en slik som lokalbefolkningen har som favoritt.

- dag 2 - gjør unna handelen før lunsj, sett klokken på armen, og spør selger etter bra lokalt spisested uten snobbefaktor. etter dette går du på 1 (ett) eneste museum. på ettermiddagen gå så tilbake til samme restaurant som dag 1, og spis noe helt annet.

- dag 3 - finn en stor lokal park og bruk formiddagen der. ta dagen som det kommer og føl deg som en av innbyggerne. ta sent fly hjem; ha minst et par timer du kan handle og spise på flyplassen. le inni deg av alle som springer rundt og stresser. begrens medbragt bagasje til minste felles multiplum - liten kul ryggsekk er alt du behøver. god reise!

14ED956B-8EF1-4F9E-957D-A1676CB3372E.jpeg
 
Redigert:
I Japan pruter man ikke.

...jovisst gjør man det, men med takt og tone.

jeg har handlet med folk i solens rike i 20 år - både kjøp og salg. etter at prisen er kjentgjort spør du om det er rom for at du kan komme med et (edruelig) tilbud, men det forutsetter at du nøye kjenner til det aktuelle prisnivået.

kultiverte japanere er ekstremt personlige hvis du er likefrem og byr på deg selv.

ps: ettersom menneskene i det bananformede landet er svært opptatt av helse, vil bl a en (pent innpakket) medbragt liten glassflaske møllers tran bli satt særlig pris på (ikke ironi). etter en smidig handel er det også alltid en god idé komme tilbake eller ettersende en flaske johnny walker blue label - gjerne sammen med en stor kransekake pyntet med norske flagg.
 
Redigert:
...jovisst gjør man det, men med takt og tone.

jeg har handlet med folk i solens rike i 20 år - både kjøp og salg. etter at prisen er kjentgjort spør du om det er rom for at du kan komme med et (edruelig) tilbud, men det forutsetter at du nøye kjenner til det aktuelle prisnivået.

kultiverte japanere er ekstremt personlige hvis du er likefrem og byr på deg selv.

ps: ettersom menneskene i det bananformede landet er svært opptatt av helse, vil bl a en (pent innpakket) medbragt liten glassflaske møllers tran bli satt særlig pris på (ikke ironi). etter en smidig handel er det også alltid en god idé komme tilbake eller ettersende en flaske johnny walker blue label - gjerne sammen med en stor kransekake pyntet med norske flagg.
Du har selvfølgelig rett og jeg var for kategorisk.

Jeg har ikke jobbet med japanere like lenge som du og ikke med kjøp og salg, men jeg lærte fort at man må være mye mindre direkte mot dem enn mot vesteuropeere - ihvertfall frem til man er godt kjent. Ellers går det i vranglås, og et typisk bud via en online platform som chrono24, uten dialog på forhånd og godt under faktisk verdi for så å forhandle seg opp vil klinge dårlig.

Tran-tipset var bra, skal huske på det!
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
De er flinke (les: for flinke) til å polerer i Japan.

Er de like flinke til å børste?

OP: Sjekk tilbakemeldingene opp mot klokken du er ute etter. Man er sjelden den første personen forhandleren har hatt med å gjøre som tar turen innom AD for en ektehetssjekk.
 
Er de like flinke til å børste?

OP: Sjekk tilbakemeldingene opp mot klokken du er ute etter. Man er sjelden den første personen forhandleren har hatt med å gjøre som tar turen innom AD for en ektehetssjekk.
Tror de foretrekker ting som skinner ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Jeg handlet en klokke fra C24 fra en forhandler i Østerrike for noen år siden. Alt var som forventet og det gikk rimelig greit. Det eneste jeg reagerte på var at kjøpesummen ble utbetalt til selger umiddelbart når jeg fikk den utlevert fra fraktselskapet. Det hadde jo vært naturlig å vente f.eks et døgn slik at man fikk noen timer til å inspisere at alt var ok med leveransen… Men jeg synes at det er litt påfallende at forhandlere fra Japan nesten alltid har de billigste klokkene….

Tror det er endret mht å frigi betalingen. Har selv ikke kjøpt på C24 men har solgt, og betaling fra kjøper til meg ble ikke frigitt før kjøper selv hadde markert for at han var fornøyd med klokka.
 
Jeg låner denne tråden litt til en positiv Chrono24-historie

Forleden satt jeg og browset Seiko 7A28 modeller uten mål og mening.
Så kom jeg over denne gullbelagte koseklumpen her:

Annonse fra proff selger i Polen. Seikoen kalles "Speedmaster". Vel vel, noen gjør jo det. Godt slitt med stålet stikkende gjennom på hornene, bezel, krone og knapper. Men at den var listet som "Very Good (Worn with little to no signs of wear) var litt drøyt. Så jeg trykket på rapporterknappen og klaget på dette. Fikk selvsagt automatsvar og tenkte ikke mye på det. Etter et par dager kom det en mail til fra Chrono24 som takket pent for henvendelsen og sa at de hadde deaktivert annonsen og informert selger.

Når jeg sjekket igjen har klokka nå status Tilfredsstillende (Klart synlige bruksspor eller riper) selv om jeg synes det også er litt for bra så virker det altså å gi tilbakemelding på dårlige annonser.

LarsB
 
Fant en Omega Seamaster Planet Ocean 42 mm i Japan gjennom Chrono24 (erstatning for den kona ble fraranet i Barca for 4 uker siden), oppgjør overført den 20, klokke sendt fra Japan den 21 og mottatt igår. Klokken er i perfekt stand. (9/10)
Smooth og enkel måte å handle på.
 
Hei,
Noen som kan hjelpe meg da jeg vurderer denne;
Noen som ser noen umiddelbare fallgruver? Eller er det noe annet jeg bør tenke på?
Har aldri handlet klokke chrono24 tidligere.
 
@44106: Les tilbakemeldingene som selger har mottatt på sine objekter fra tidligere kunder. Disse er langt mer "verdifulle" enn hva mange av oss kan si.

94 omtaler med en gjennomsnittsrating på 4,4 av 5 gjør vel selgeren til relativt trygg, om enn ikke enestående. Så får du tråle tilbakemeldingene for å se hva folk eventuelt ikke er fornøyde med. Edit: For eksempel virker det som om 2 av 3 som har gitt 1 stjerne har fått beskjed om at klokka de ønsket å kjøpe var solgt til en annen/via en annen plattform.

Bildene av selve klokka er jo av en episk elendig kvalitet, så det er jo umulig å vurdere noe som helst ut fra. Fascinerende at en forhandler kan ta så elendige bilder egentlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og Chronodiver
Mine erfaringer med Chrono24 så langt

Skal du køpe dyre klokker velg alltid Profesjonell forhandler. Her kan du se 'Omtaler' osv. Bruk filtrering på søk.
- Velg ut de landene du vil handle fra.
- Velg alltid Chrono24 kjøperbeskyttelse.

Personlige pref. filtrering
-Diameter og mål: 38 - 50 (For en stor mann)
-Plassering: Tyskland, Østerrike, Sveits, Liechtenstein, Japan
-Tilstand og leveringsomfang: Huk av dine ønsker. På en dyr klokke ville jeg ikke gått under 'Bra' på tilstand
-Betaling og salg, velg: Kjøp nå, Kjøperbeskyttelse. Kommersielle forhandlere

Ved handel fra Kommersielle forhandlere kan man også spørre/be om at klokken har blitt overhalt.
Be også om lengde på reim om det ikke er oppgitt. Om reim er for lang, hør om selger kan tilpasse etter dine mål. Be dem legge med de ekstra leddene. Er den for kort, hør om de kan sette på ledd (Lurt å forhøre seg før du kjøper)

Husk de ekstra kostnadene. Frakt samt toll på 25% kommer i tillegg + når man kjøper en brukt klokke må man også regne med at den må på service om denne ikke er tatt. Service i Norge ser det ikke ut til at man kommer under en 5000 kr. på automatiske mekaniske ur (Uten slitedeler som må skiftes) Og om man også må ha ledd til metallenke eller ny reim koster dette også.


Skal man kjøpe litt rimelige klokker kan man være litt mer vågal men bruk i hvert fall Chrono24 kjøperbeskyttelse da det er mye rart der ute
 
Service i Norge ser det ikke ut til at man kommer under en 5000 kr. på automatiske mekaniske ur (Uten slitedeler som må skiftes)
Service kan fort bli en dyr affære, men min erfaring er at det koster omkring 3000-3500 kr inkl. bytte av slitedeler, men det kan vel ha noe med at jeg kun har fått det utført på rimelig urverk som det sikkert er lett å finne deler til :)
 
Vurderer kjøp av klokke via Chrono24 fra en forhandler i USA. Selger er markert som profesjonell med gode tilbakemeldinger. Forhørte meg om hvilket frakt selskap de brukte og det er FedEx. Og da blir jeg litt skeptisk…
Noen som har erfaring med kjøp fra USA som benytter FedEx ?
 
Vurderer kjøp av klokke via Chrono24 fra en forhandler i USA. Selger er markert som profesjonell med gode tilbakemeldinger. Forhørte meg om hvilket frakt selskap de brukte og det er FedEx. Og da blir jeg litt skeptisk…
Noen som har erfaring med kjøp fra USA som benytter FedEx ?
Jeg kjøpte en relativt dyr klokkerull fra statene. Det tok så lang tid før den kom at jeg egentlig hadde gitt den opp. Og sporingstjenesten er en vits. Men den kom til slutt.