Kjøp av morsom veteran.

Har selv sommerkjørt en 76 911 Targa de siste 5 årene, og maken til value for money skal du jaggu lete lenge etter. Den er klassisk, tidløs og har kjøreglede i bøtter og spann!

God tilgang til både deler og ikke minst god og nyttig ekspertise gjør det til ett forholdsvis lite bekymrende bilhold. Jeg solgte min grunnet mangel på garasjeplass og innflytting i oppussingsobjekt, og har angret bittert siden. At det kommer til å stå en tilsvarende bil på gårdsplassen her i løpet av noen få år, er like sikkert som banken(?).

Lykke til i valget!
 
Om du liker Bmw 2002 så kan jeg absolutt anbefale det.
Har selv en 73 mod 02 og det er en utrolig morsom bil og kjøre.
Ligger veldig godt på veien, går godt og henger bra i svingene :)
 
Går med planer om å kjøpe meg en veteran som sommerbil. Koseturer i helgene og muligens noen langturer på festivaler og lingnende. Har kommet inn i en blindgate i forhold til hva jeg er ute etter. I begynnelsen så var jeg helt klar på at jeg ville ha en Mercedes coupe fra 70 tallet, enten 230ce eller 280ce og var og prøvekjørte noen eksemplarer og fant ut at motormessig så hadde det ikke så mye å si annet enn at gromlyden manglet på 230. Deretter begynte jeg å se på BMW 5 serie fra 70 tallet 2,8 cs,630 MINI og prøvekjørte til og med en Rover 3500, som jeg småforelsket meg i pga dens særegne britiskhet. Jeg trenger ikke noe prakteksemplar, men mekanisk bør den være bra, samt nogenlunde fri for rust. Det jeg lurer på er hvilke som utgjør det mest praktiske eierskapsmessig i forhold til driftsikkerhet, deletilgang og lignenede for en bil som kommer til å stå lagret halve året. Deletilgang og sånt er jo også viktig å tenke på. Noen som har erfaring og tips til en tapt sjel? Tar også mot tips på andre merker og modeller jeg burde se på.

-Vegard

Her er det så mye å velge mellom at du bør starte med å sette deg et tak på pris, dernest bør du finne ut om du skal ha en cabriolet eller en hardtop/coupe, du bør også vurdere hvor mye du skrur selv og hva du er villig til å betale for eventuellt vedlikehold hos verksted. Personlig har jeg sansen for luftavkjølte bokser-sekser (gammel Porsche) disse tåler godt lengre lagring og er ukompliserte å vedlikeholde hvis du er interessert i å skru selv. Uansett hva du velger vil jeg anbefale kvalitet framfor pris.
Tom
 
Her er det så mye å velge mellom at du bør starte med å sette deg et tak på pris, dernest bør du finne ut om du skal ha en cabriolet eller en hardtop/coupe, du bør også vurdere hvor mye du skrur selv og hva du er villig til å betale for eventuellt vedlikehold hos verksted. Personlig har jeg sansen for luftavkjølte bokser-sekser (gammel Porsche) disse tåler godt lengre lagring og er ukompliserte å vedlikeholde hvis du er interessert i å skru selv. Uansett hva du velger vil jeg anbefale kvalitet framfor pris.
Tom

+1!:)
 
Uten sammenligning og ei heller veteran, men fikk litt nostalgiske følelser fra nittitallet. Fantastiske rett-frem-Bmw-Audi-killers-med-chip+.
Har ikke bilder av mine på den tiden, men lik disse: 92 modell 900 Aero og 98 modell 900 coupe sensonic:
DSC_0511.jpg

z11150714Q.jpg


Det var tider, det :)
 
Redigert:
Holder på med denne TR6'en når jeg har tid, liker egentlig bedre å skru enn å kjøre så med denne har jeg hatt det mye moro med montering nytt interiør, understell, kalesje pluss utrolig mye annet.

Engelske biler har etter mitt syn et ufortjent dårlig rykte. Saken er at på disse engelske bilene er omtrent alt laget for at det skal gå an å reparere, i motsetning til de japanske bilene som egentlig er motsatt. Det elektriske anlegget på engelske biler får spesiell oppmerksomhet når folk klager, men saken er at også dette er av god kvalitet, kablene som er brukt er av god kvalitet og er faktisk godt brukbart den dag i dag, man må bare ta fra hverandre alle koblinger og rengjøre godt før det hele kobles sammen igjen, da virker det som regel selv om det er laget av Lucas, "prince of darkness"... Denne bilen er nå 45 år gammel og kvaliteten mht hvordan bilen er skrudd sammen er meget god, stålet som er brukt på skruer, mutre og slikt er såpass bra at omtrent alt kan brukes om igjen og ingen skruer eller mutre på denne bilen satt fast pga rust. Pga at det er brukt metall nesten overalt er det lett å ta fra hverandre og sette sammen igjen, en hobbymekanikers drøm....


YYeBcH5.jpg


nEanLgX.jpg


3nSdEFC.jpg


iMXmvkH.jpg
 
Vakker TR6, @Eternamaniac ! Det varmer hjertet å se en så lekker bil bli tatt godt vare på :)

Når det gjelder kvalitet, så tror jeg det kommer litt an på hva slags bil man kjøper, og når den ble bygget. Hvis man kjøper en engelsk bil fra midt på 70-tallet da streikingen var hyppig og motivasjonen var på bunn tror jeg det kan gå litt begge veier. Husker pappa fortalte han hadde vært på Ford-fabrikken og sett ubehandlede stålplater som hadde ligget ute i regnet og rustet bli valset til bildeler.. :) Men Triumph slapp vel stort sett unna det verste. Stag, for eksempel, fikk jo et dårlig rykte på grunn av et underdimensjonert kjølesystem, men med forbedret radiator er jo dette en fantastisk fin bil med en deilig V8! :)
 
Redigert av en moderator:
Vakker TR6, @Eternamaniac ! Det varmer hjertet å se en så lekker bil bli tatt godt vare på :)

Når det gjelder kvalitet, så tror jeg det kommer litt an på hva slags bil man kjøper, og når den ble bygget. Hvis man kjøper en engelsk bil fra midt på 70-tallet da streikingen var hyppig og motivasjonen var på bunn tror jeg det kan gå litt begge veier. Husker pappa fortalte han hadde vært på Ford-fabrikken og sett ubehandlede stålplater som hadde ligget ute i regnet og rustet bli valset til bildeler.. :) Men Triumph slapp vel stort sett unna det verste. Stag, for eksempel, fikk jo et dårlig rykte på grunn av et underdimensjonert kjølesystem, men med forbedret radiator er jo dette en fantastisk fin bil med en deilig V8! :)

Riktig, Stag er bra den, leste faktisk nettopp at et av problemene med V8 motoren på Stag'en var at vannpumpa var montert nær toppen av motoren, slik at den fort kunne pumpe luft istedet for vann om vann-nivået fallt litt, ikke rart det kokte da... I tillegg har jeg også hørt mange ganger at man finner støpesand i motorblokka som delvis tetter kanalane, arbeiderne på de engelske fabrikkene hadde ikke akkurat tysk mentalitet når de drev på, mange av problemene knyttet til engelske biler kom av rett og slett dårlig arbeidsmoral, ikke fordi bilen var dårlig konstruert fra begynnelsen av. Det var mange grunner til alle problemene med engelske biler, dårlig ledelse som ikke investerte i nytt utstyr men heller tok ut dividend på aksjer, fagforeninger som misbrukte makta og arbeidere med lav moral.

Triumph var tidlig ute med teknisk avanserte biler, Lucas injection på TR5 var gromme greier, endel problemer i starten men når dette var luket ut funket det. Kjenner en som har TR6 med Lucas innsprøytning, går som en kule. Triumph var i 1973 først ute med 16 ventilers motor på Dolomite Sprint, den tids BMW familieracer, tolitersmotoren i Dolomite Sprint var verdens første masseproduserte 16 ventilers motor og skulle konkurrere med BMW 2002, det gjorde den bra med sine 130 hk, synd at det skulle ende slik...
 
Redigert av en moderator:
Stoooor forskjell på TR6 med innsprøytning og 150 hk, og de kjipe forgasserversjonene som ble solgt i 'murica med 105 hk. Dessverre er det en del av disse her i landet som har blitt importert fra over dammen. Daffe greier. TR6en fortjener innsprøytning. Har din det? :)