Kjølevæske, hvilken?

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.092
Sted
Stavanger
rødt varsel blinker -må etterfylle kjøkevæske visstnok. Bladde i instruksjonsboka men finner ikke hvilken type kjølevæske jeg skal velge.

Gjelder en 2015 Skoda octavia RS220

Skal ikke kjølevæske vare lengre enn 1,5ish år? Må være lekkasje siden den er langt under minimumsnivået tenker nå jeg.

Garantisak?

Alle innspill og tips mottas med takk
 
rødt varsel blinker -må etterfylle kjøkevæske visstnok. Bladde i instruksjonsboka men finner ikke hvilken type kjølevæske jeg skal velge.

Gjelder en 2015 Skoda octavia RS220

Skal ikke kjølevæske vare lengre enn 1,5ish år? Må være lekkasje siden den er langt under minimumsnivået tenker nå jeg.

Garantisak?

Alle innspill og tips mottas med takk

Hadde samme problem på en Audi A4 2.0 TFSI Quattro for en del år siden, det var en pakning som røk midtvinters på fjellet. Ble Viking til nærmeste verksted og leiebil noen dager, garantisak..... Visstnok ikke helt uvanlig :)
 
Du skal nok ha G12-frostvæske. Det skal ikke "forsvinne" kjølevæske. Du har en lekkasje et sted.
 
Frostvæske skal ikke bli borte, som andre skriver her. En nødløsning, om det skulle knipe, så kan du alltids fylle opp med vann. Det er derfor det fortsatt står vannkanner mellom pumpene på bensinstasjonene. Hele prinsippet med frostvæsken, eller kjølevæske som det også kalles, er at den skal kjøle ned motoren. Derfor går den gjennom radiatoren. Samme væsken går også gjennom varmapparatet.

Nå har det seg selvfølgelig slik at frostvæsken har en del andre gode egenskaper.
- Den fryser ikke. Det er veldig kjekt i Norge, spesielt om vinteren! Derfor måles frysepunktet på denne når bilen er på service.
- Den inneholder en del stoffer som gjør at den ikke ruster på sin vei gjennom motor etc. (Vann mangler denne egenskapen, selvfølgelig)
- Den renser og holder seg ren.

Derfor anbefaler jeg ikke å helle på vann, MEN, hadde du stått fast så ville det vært en vei ut for å komme deg til verksted. Det er nok et "noe" som bør fikses.

NB!
Skulle du noen gang trenge å helle vann på motoren, så husk at dette vannet vil fryse om vinteren! Det er frostplugger som skal gå før blokken (i teorien) og drenere ut vannet, dersom vannet skulle fryse. Om sommeren vil det gå greiere.

Jeg regner nå med at du kommer til å besøke et verksted på mandag/de nærmeste dager, @ErikR. Som en slik midlertidig løsning ville jeg bare kjøpt frostvæske på Bensinstasjonen og fylt opp med det. Det vil gjøre jobben, og motoren vil leve fint til Skoda får sett på den! :cool:
Det vil ikke bli noen problemer. Verkstedet vil tappe alt i forbindelse med reparasjonen, og i det store og hele så blir frostvæske=frostvæske. Når du så får fylt opp og fikset ville jeg holdt meg til samme merke, ref balansen mellom fordelene nevnt over. Men da blir nok ikke behovet like stort.

:cool:
 
Opplevde det samme på min nye Golf TDI stv. Verkstedet sa at det fort kunne skje på ny bil og man skulle fylle litt. Gjorde som fortalt og har ikke merket noe siden.

Kanskje jeg skal be de sjekke..
 
Det er MEGET viktig at man ikke blander to forskjellige væsker. Blå og rød skal f.eks ikke blandes. Gjør du det, får du en slags guffe som tetter varmeregister og så videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er MEGET viktig at man ikke blander to forskjellige væsker. Blå og rød skal f.eks ikke blandes. Gjør du det, får du en slags guffe som tetter varmeregister og så videre.
Mente det var slik tidligere, men er du sikker på at det fortsatt er sånn? Mercedes har gått fra blå til rød, og de kan blandes. Det anbefales dog ikke, men det er kun pga fargen.
 
Det er nok en del væsker som er blandbare, men jeg ville ikke tatt sjansen. Rød væske er longlife og har såvidt jeg har forstått en noe annerledes sammensetning enn blå.
 
leverte bilen i dag til Møller Forus. Par timer senere fikk jeg telefon om at den kunne hentes. Var visstnok vannpumpa som måtte byttes. Skulle levere bilen igjen på onsdag for reperasjonen.

Så, neste spørsmål, har jeg rett til gratis leiebil imens?
 
leverte bilen i dag til Møller Forus. Par timer senere fikk jeg telefon om at den kunne hentes. Var visstnok vannpumpa som måtte byttes. Skulle levere bilen igjen på onsdag for reperasjonen.

Så, neste spørsmål, har jeg rett til gratis leiebil imens?


Raske og enkle svaret er vel nei. Men noen forsikringer tror jeg muligens dekker det.

Edit: Hvis du hadde stoppet langs veien og blitt fraktet til verksted så har noen merker "veihjelp" der de dekker, frakt, leiebil i 5 dager, eventuelt taxi eller i værste fall hotell.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
leverte bilen i dag til Møller Forus. Par timer senere fikk jeg telefon om at den kunne hentes. Var visstnok vannpumpa som måtte byttes. Skulle levere bilen igjen på onsdag for reperasjonen.

Så, neste spørsmål, har jeg rett til gratis leiebil imens?
Med så ny bil, hadde jeg spurt pent om en leiebil (lånebil) om du virkelig trenger i de timene den står på verksted. Dette bør de ordne.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Som de andre skrev over, @ErikR, så er jeg enig med dem. Forsikring og veihjelp ville garantert det. Med en så ny bil, 2015, så burde du fått det av Møller. En vannpumpe bør ikke vandre heden så raskt. Vel, maksimal alder på bilen er vel høsten 2015. Si da snart 1,5 år. Derfor:
* Service hos Møller -> Leiebil = Ja
* Ikke service hos Møller -> Leiebil = Nei

Jeg er optimist og stoler på en av Norges største bilforhandlere:
Du fikk leiebil!

8
(Edit: Looooser! ?)
 
En liten annen ting; "Du skulle levere bilen igjen på onsdag for reparasjon"?
Stemmer det, @ErikR?

Kjøre bilen med defekt vannpumpe?
Det kommer jo ann på hva/hvor gåen den er... Gul lampe betyr ikke <stopp>, men om vannpumpen stopper (i stedet) så... Så blir motoren veldig varm, veldig fort....

Nei! Jeg holder fortsatt en knapp på Møller sin service!!! Norges største bilforhandler! De selger Norges mestselgende modell. Golf, riktig nok! Men de er størst!

8
 
En liten annen ting; "Du skulle levere bilen igjen på onsdag for reparasjon"?
Stemmer det, @ErikR?

Kjøre bilen med defekt vannpumpe?
Det kommer jo ann på hva/hvor gåen den er... Gul lampe betyr ikke <stopp>, men om vannpumpen stopper (i stedet) så... Så blir motoren veldig varm, veldig fort....

Nei! Jeg holder fortsatt en knapp på Møller sin service!!! Norges største bilforhandler! De selger Norges mestselgende modell. Golf, riktig nok! Men de er størst!

8

Ingen leiebil. @Skogsmatrosen @Rød @Grendel

Bilen skulle leveres idag klokken 14:00 og kunne hentes "innen 16:30 en gang" neste dag (altså i morgen).
Kona som leverte bilen og jeg instruerte henne til å be pent om en lånebil siden det gjaldt en garantisak der vi måtte levere fra oss bilen over natta.

Kundebehandleren måtte spørre en kollega om dette var noe som det kunne gis leiebil for. Svaret var kontant "nei vi gir ikke leiebil i slike tilfeller -det må du betale 500kr/døgn ++ for "

Kona hadde ikke lyst å krangle med de og satt i resepsjonen og ventet 45min til jeg kom innom på vei fra jobb. Vi hadde avtalt på forhånd at vi ikke skulle betale for leiebil av prinsipp.

Jeg synes det er leit at Møller ikke dekker leiebil i et tilfelle der vi må levere fra oss bilen (som vi er avhengig av) 24t+ for en garantireperasjon og vi blir økonomisk belastet for dette. Det er snakk om ny bil til 500.000kr med en alvorlig feil.

Uten å fremstå som sutrete så hadde vi planer om å kikke på en ny Skoda Citigo (blant andre) som ny bil nr.2, men denne erfaringen gjorde at den blir strøket fra lista. Jeg hadde høyere forventninger til kundeservicen og vet at andre bilmerker opererer med helt andre løsninger. F.eks Lexus gir gratis leiebil automatisk selv om det kun er snakk om å levere bilen på service.

Har litt lyst å tilbakemelde min "justerte forventning" til Møller slik at de kan vurdere i fremtiden om de skal endre policy'en sin for å slippe "sutrete" kunder.

Oppsummert: ikke imponert
 
Jeg hadde min bil (Toyota) på en eller annen reparasjon for noen år siden. Hva det var husker jeg ikke, men jeg trengte bilen til noe i arbeidstiden. Mitt alternativ var at jeg kunne gå (10-15 minutter) hjem og hente den andre bilen, eller få en leiebil. Derfor spurte jeg om leiebil. Da hadde de ingen inne, men de på Kundemottaket gikk for å høre med Bruktbil-selgerne. Jeg kunne jo låne en bruktbil "som potensiell kunde" til dagen etter. Da fikk jeg høre at det som da ble mulig var at bilen måtte utstyres med "magnet-prøveskilt" (slike røde). De var ikke så veldig interesserte i å låne bort en bil med slike skilt til natten over. "Slike skilt er lett å glemme å ta med seg", fikk jeg høre. Derfor ønsket de primært ikke å gå med på det. Vel, løsningen ble at jeg tok heller 10-15 minutter og spaserte hjem og hentet den andre bilen. Ingen problemer, men jeg takket for velvilje fra Toyota sitt kundemottak.

Det er ikke til å legge skjul på at jeg har vært fornøyd med Toyota i mange år.
(Trist med Møller! Spesielt når jeg vet at min søster sin sønn jobber der! Og; "Ja, han er kjent med min holdning til Toyota".)

8