Kinkig situasjon.

Medlem
28. april 2009
Innlegg
449
Hei.
Jeg har havnet i en litt ugrei situasjon og håper jeg kan få litt veiledning i denne tråden. Flere av dere har kanskje kommet opp i liknende situasjoner selv?

I forrige uke solgt jeg en buckle og en rem til Panerai til en annen forumbruker her inne.
Kjøper bød 550,- noe jeg godtok. Frakt og fraktkostnad ble ikke diskutert, så jeg tenkte jeg kunne spandere frakten.
Dagen etter sendte jeg remmen og spennen i en ferdig frankert konvolutt. Pengene var på konto samme dag.

På lørdag ankom konvolutten mottakeren, men en stor del av hjørnet på konvolutten var blitt revet av. Innholdet manglet.

Både jeg og mottaker synes naturlig nok at dette er utrolig kjedelig.
Vi har forsøkt å finne en løsning hvor jeg har tilbudt ham en ammorem, gummirem samt noen spenner fra Strap Culture som plaster på såret.

Kjøper mener derimot at jeg står ansvarlig da jeg har sendt varene i en "vanlig" konvolutt og ikke en med bobleplast.
Han ønsker ammoremmen + at jeg overfører 250,- tilbake til hans konto.

Jeg har sendt remmer/små, klokkerelaterte artikler i vanlige konvolutter en mengde ganger uten at det har vært noe problem.

Det er jo ikke store summer det er snakk om her, men det er noe med prinsippet om at jeg synes ikke at jeg skulle måtte dekke hele tapet i denne situasjonen.

Hva mener dere?
Jeg kommer til å høre på flertallet her. Dersom flesteparten mener kjøper har rett vil jeg selvsagt gå med på hans forslag eller overføre hele summen tilbake.

Brukeren det gjelder er selvfølgelig velkommen til å kommentere/fylle ut informasjon i tråden.

MVH
Rovers
 
Kontakt postens kundesenter. Du må antakentlig fylle ut et skjema og fortelle hva som har hendt. Det er mulig de vil refundere deler av beløpet!
 
Definitivt en kinkig situasjon. Det jeg syntes er rart er at et såpass lett objekt skulle lage hull i en konvolutt?
Syntes hele saken lukter en utro tjener:confused: Men jeg ville nok ha refundert hele beløpet..... En ting du kan
gjøre i fremtiden er og ta noen bilder av konvolutten før du sender den som en dokumentasjon. Lykke til uansett
utfallet.
 
Her håper jeg boennas tanke om at posten kan dekke noe stemmer.
Du har jo kjøpt et "produkt" av dem (frakt fra A till B) som åpenbart ikke blitt holdt.
Reimkjøperen har kjøpt produkt som han ikke fått så han tenker jeg står sterkest.

Ville nok tro at det er i rekkefølgen
posten, du, kjøper som tapet må
dekkes

Veldig lei historie som jeg håper får en god slutt.

(ser en del selgere skriver at ting kan sendes per post på kjøpers ansvar - og ofte kostnad. De har vel antagelig vært med om lignende )
 
Ingen lett situasjon du har havnet i, hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok bare svelget tapet og gitt tilbake pengene til kjøperen.
Det med at et hjørne var rivd av i konvolutten virker veldig rart, nå jobber jeg med å levere post i helgene og jeg har aldri opplevd at et hjørne plutselig har forsvunnet, så i mine øyne virker det som det er en utro tjener hos posten.

Men kontakt posten og si hva som har skjedd, så kanskje du er heldig og får refundert i hvert fall noe av beløpet.
Lykke til, håper det ordner seg for både deg og kjøper :)
 
Det er jo ikke umulig at posten har noen klokkeinteresserte utro tjenere. Jeg har opplevd det samme. I mitt tilfelle var det heldigvis snakk om en billig rem, så jeg valgte å ikke forfølge saken.

2011-07-03103414.jpg


2011-07-03103433.jpg
 
1. Om du fyller ut skademelding vil posten se etter innholdet, men du ser ikke noe til noe penger om de ikke finner det.

2. Jeg mener å ha lest at når du leverer pakken til posten er det posten og mottager som er ansvarlige, du har gjort ditt.

Du er nok også dekket på innboforsikringen din, men i 10/10 tilfeller er egenandelen høyere enn beløpet.

Om du har foreslått en mer enn rimlig løsning og mottager ikke vil ta den ville jeg bedt han ta kontakt med posten og ønsket han lykke til.
 
2. Jeg mener å ha lest at når du leverer pakken til posten er det posten og mottager som er ansvarlige, du har gjort ditt.

Det er riktig. Sålenge dere ikke har avtalt noe annet, gikk risikoen over til kjøper idet du innleverte konvolutten til posten. Det kan argumenteres med at konvoutten var for svak for innholdet, men dersom den er revet opp av en utro ansatt er det irrelevant - vedkommende kunne llike gjerne forsynt fra en bobleplastkonvolutt.

Skulle kjøper være sikret mot tap måtte remmene sendes med verdipost eller som pakke. Det ville fordyret uforholdsmessig mye for en såpass rimelig vare. Om kjøper ønsket dette, burde han nok ha gitt beskjed om det. Imidlertid har du også et ansvar for ikke å ha diskutert frakten før sending.

Slikt er kjedelig, men når det skjer er det vanligvis best for begge å bli enige om en fordeling av tapet. Noen hundrelapper er ikke verd å krangle for mye om. Ditt forslag virker rimelig, og for begge vil det være billig erfaring til neste gang det skal handles - avtal alltid fraktbetingelsene på forhånd :)
 
1.2. Jeg mener å ha lest at når du leverer pakken til posten er det posten og mottager som er ansvarlige, du har gjort ditt.

Dette syntes jeg høres noe rart ut men...... Problemet er at vanlig brevpost uten sporing er ikke sikret på noen måte fra postens side. La oss alle ta lærdom av dette (og boenna69) sin sak og teipe alle sidene på konvolutten slik at det er vanskelig og rive den opp med makt.
 
Jeg er den andre brukeren (kjøper) på forumet.

Til alles info, så har jeg vært innom posten og fylt ut skadeskjema og et skjema at innhold mangler. Hun opplyste at posten blir sortert maskinelt og håndteres veldig røft og i en kjempefart og hun beklaget så mye at ikke posten kom frem (opplever posten som veldig service instilt).

Når jeg opplyste hva innholdet var på skadeskjemaet (måtte selvfølgelig spesifiseres) fortalte hun at det burde blitt sendt i en egnet embalasje, som er beregnet for å sende løse ting i (og tyngre ting). For eksempel en bobleplast konvolutt. Vanlige papir konvolutter er beregnet for å frakte brevpost.

Postdamen fortalte også at det fort kunne ta 2-3 uker før jeg fikk svar på skadeskjemaet og at det var dessverre liten sjangse for at de finner innholdet og de kunne ikke gi noen erstatning da det var sendt på uegnet måte. Dessuten var det ikke sendt som en pakke med sporingsnummer (her har de andre regler).

Jeg syntes dette er utrolig kjedelig sak og jeg hadde virkelig gledet meg til å få den etterlengtet ekstra panerai bucklen og en gul lærreim.

Som en kjøper kan jeg ikke se hva jeg kunne gjort annerledes. Om selger hadde spørsmål om hvordan han skulle sendt den kunne han bare spurt. Jeg hadde gledelig betalt ekstra for å få fraktet det trygt til meg jeg har jo tross alt kjøpt en vare for en "vesentlig sum" og kr. 50,- fra eller til mtp frakt har ikke så mye så si. Varen har en mye høyere verdi. Men jeg regnet med at når man selger en vare så sender man den skikkelig embalert. Det gjør jo alle andre rundt omkring i verden. Slik jeg ser det har det blitt brukt feil embalasje når den ble sendt fra selger og jeg syntes det er urimelig at jeg skal dekke for dette. Om jeg får noe svar fra posten så vil jeg evt sende produkter tilbake til selger evt overføre penger tilbake.

Jeg vil finne en løsning som er levelig for alle, jeg syntes heller ikke jeg er urimelig.
 
Jeg hadde nok akseptert tapet og refundert fullt ut. Skikkelig kjip situasjon det der. Jeg hadde en lignende sak da en saksbehandler i forsikringsselskapet mitt sendte meg en minnepinne i vanlig konvolutt. Konvolutten kom fram med et hull i kanten og uten innhold. Jeg var rimelig forbanna på kundebehandleren pga at han ikke hadde emballert forsendelsen bedre. Og - jeg mistenkte utro tjenere på veien.

I dette tilfellet ble faktisk minnepinnen funnet på gulvet på sorteringssentralen, så saken fikk en lykkelig utgang - men jeg lærte altså at vanlige konvolutter egner seg best for brev ;)
 
Gutter: her hjelper det ikke å rope på mamma og pappa. Dette blir dere 2 selv enige om hvordan skal løses ;)
 
Dele på tapet, det er min mening. Jeg sender remmer i vanlig konvolutt, med mindre man har blitt enige om noe annet.
 
Det er riktig. Sålenge dere ikke har avtalt noe annet, gikk risikoen over til kjøper idet du innleverte konvolutten til posten. Det kan argumenteres med at konvoutten var for svak for innholdet, men dersom den er revet opp av en utro ansatt er det irrelevant - vedkommende kunne llike gjerne forsynt fra en bobleplastkonvolutt.

Skulle kjøper være sikret mot tap måtte remmene sendes med verdipost eller som pakke. Det ville fordyret uforholdsmessig mye for en såpass rimelig vare. Om kjøper ønsket dette, burde han nok ha gitt beskjed om det. Imidlertid har du også et ansvar for ikke å ha diskutert frakten før sending.

Slikt er kjedelig, men når det skjer er det vanligvis best for begge å bli enige om en fordeling av tapet. Noen hundrelapper er ikke verd å krangle for mye om. Ditt forslag virker rimelig, og for begge vil det være billig erfaring til neste gang det skal handles - avtal alltid fraktbetingelsene på forhånd :)

+1 :)
Godt svar!
 
Hvis ingenting spesielt ble avtalt ang frakt vil jeg si at det er naturlig å sende det i en vanlig konvolutt. (Når det "bare" gjelder remmer etc). Jeg hadde som kjøper følt at det var mitt ansvar å spesifisere typen forsendelse jeg ønsket. Som selger hadde jeg mest sannsynlig spurt selger om dette også, men først om vi hadde snakket om fraktdelen. Så jeg forstår at det ikke kommer opp om frakt ikke har vært et tema. Jeg hadde nok som selger delt denne på midten for å være hederlig, derimot. Ettersom det er noe ingen av dere kan noe for.
 
Utifra mitt ståsted er kjøper uten skyld. Normale forutsetninger tilsier at forsendelsen skal pakkes forsvarlig og det er avsenders ansvar. Jeg vil anta at avtalen om frakt er mellom betaler av frakten og transportør uavhengi av om frakten viderefaktureres.
Jeg synes selger skal dekke tapet men det hadde vært en hyggelig gest fra kjøper å bidra, men ikke blitt brukt i mot han om han ikke bidrar.
Det føles bittert der og da, men i løpet av et langt liv er det småpenger.
Håper dere blir enige og ikke "bad'er" hverandre på forum.
 
Utifra mitt ståsted er kjøper uten skyld. Normale forutsetninger tilsier at forsendelsen skal pakkes forsvarlig og det er avsenders ansvar. Jeg vil anta at avtalen om frakt er mellom betaler av frakten og transportør uavhengi av om frakten viderefaktureres.
Jeg synes selger skal dekke tapet men det hadde vært en hyggelig gest fra kjøper å bidra, men ikke blitt brukt i mot han om han ikke bidrar.
Det føles bittert der og da, men i løpet av et langt liv er det småpenger.
Håper dere blir enige og ikke "bad'er" hverandre på forum.

Her er jeg faktisk enig. I den bransjen jeg jobber i er i hvertfall selger ansvarlig helt frem til produktet er overlevert til kunden. Jeg mener at det er urimelig at kjøper skal betale noenting somhelst for et produkt han ikke har fått.