Kan selger nekte ta imot kontanter?

Ok, men du kan da fort være i brudd med kjøpsloven, og de konsekvenser det måtte medføre.


Brudd på hva? Ingen har signert noen kontrakt som viser på at noe skal bli solgt.
Å møte en person som skulle se på en klokke for å kanskje gjennomføre en handel, er ingen kontrakt.
Handelen er ALDRI gjennomført før godene og betalingsmidlene er vekslet.
Jeg er ingen butikk heller.
 
Min grense er 10k. Det er også Skatteetatens grense før det må oppgis.
Det er ikke noen grunn til å ta imot kontanter utover dette med mindre det er noe shady som foregår.
Det er vel individuelt hva den enkelte mener er shady og hvorvidt man som selger gidder å legge seg opp i det. Det er ikke automatikk i at man er kriminell selv om man vil betale cash.
 
Hvorfor skeptisk? Penger er penger. Eller?
Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.

Sånn utover det moralske aspektet, om disse større mengdene med kontanter skulle stamme fra noe snusk så blander du deg selv inn ved å ta i mot dem.
 
Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.

Sånn utover det moralske aspektet, om disse større mengdene med kontanter skulle stamme fra noe snusk så blander du deg selv inn ved å ta i mot dem.

Jeg vil tipe på at sedlene som sirkulerer i Olso etc er full av Koka.
Det betyr at disse ble brukt i kriminelle handlinger.
Noe egentlig alle dritter i eller ikke tenker på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.

Sånn utover det moralske aspektet, om disse større mengdene med kontanter skulle stamme fra noe snusk så blander du deg selv inn ved å ta i mot dem.
Det er helt korrekt. Så lenge jeg får den summen jeg skal ha for varen jeg selger så er jeg røskende likegyldig til hvor de kommer fra før de treffer lommeboka mi. Og jeg er ikke politi, den jobben får de ta seg av selv. Jeg kan ikke se at jeg kriminaliserer meg selv ved å ta i mot gangbar mynt for en vare. Jeg kan heller ikke forstå hvordan jeg blander meg inn i snusk ved å ta de i mot. Ikke min jobb å undersøke hvor folk får tak i pengene sine. Det er da virkelig ikke sånn at man er shady fordi man vil betale med penger.
 
Brudd på hva? Ingen har signert noen kontrakt som viser på at noe skal bli solgt.
Å møte en person som skulle se på en klokke for å kanskje gjennomføre en handel, er ingen kontrakt.
Handelen er ALDRI gjennomført før godene og betalingsmidlene er vekslet.
Jeg er ingen butikk heller.
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner.

En avtale er juridisk bindende når det er samsvar mellom tilbud og aksept (det er intet krav om noen signert avtale) , det spiller ingen rolle om avtalen ikke ender i handel, du kan fortsatt være i brudd med kjøpsloven.

Skremmende at du uttaler deg så sikkert om noe du tilsynelatende ikke har greie på.
 
  • Liker
Reaksjoner: TommyErwin
For min del kan da den som skal kjøpe min klokke ta seg bryet med å stikke til sin bank for å få den på konto, før han overfører til min digitalt. Jeg vet ikke hvor banken min er en gang, tror de har flyttet og er bare noe med eiendom der nå :ROFLMAO:
 
Det er vel individuelt hva den enkelte mener er shady og hvorvidt man som selger gidder å legge seg opp i det. Det er ikke automatikk i at man er kriminell selv om man vil betale cash.
joda. Men håbdverkergrensen gir visse føringer.
grensen for shady er 40k
Men det er et greit signal med 10k fra Skatteetaten.


siste link definerer litt hva heg mener med shady
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner.

En avtale er juridisk bindende når det er samsvar mellom tilbud og aksept (det er intet krav om noen signert avtale) , det spiller ingen rolle om avtalen ikke ender i handel, du kan fortsatt være i brudd med kjøpsloven.

Skremmende at du uttaler deg så sikkert om noe du tilsynelatende ikke har greie på.

Men du som snakker så varmt om de juridiske aspektene: forstår du at hvis du tar kontakt med meg på forum for å se en klokke jeg selger, og at jeg nekter å gjennomføre handelen etter en 5 mnt prat med deg, har du ingenting å gå på?
Det er mitt ord mot din og jeg lover ingenting før jeg har pengene i hånden.
Og hva faen skal du gjør? Skal du true meg med advokat og politi? Seriøst?
Det er skremmende at du tror på julenissen, fordi i en sånn situasjon hvor du kommer med sånne trusler, er det du som skal ha et problem og du kan tro på meg: ingen klokke kommer i hendene dine uansett hva du skal utløse.
Finn deg en annen måte å utpresse eller rane folk du :ROFLMAO:
 
Men du som snakker så varmt om de juridiske aspektene: forstår du at hvis du tar kontakt med meg på forum for å se en klokke jeg selger, og at jeg nekter å gjennomføre handelen etter en 5 mnt prat med deg, har du ingenting å gå på?
Det er mitt ord mot din og jeg lover ingenting før jeg har pengene i hånden.
Og hva faen skal du gjør? Skal du true meg med advokat og politi? Seriøst?
Det er skremmende at du tror på julenissen, fordi i en sånn situasjon hvor du kommer med sånne trusler, er det du som skal ha et problem og du kan tro på meg: ingen klokke kommer i hendene dine uansett hva du skal utløse.
Finn deg en annen måte å utpresse eller rane folk du :ROFLMAO:

Vel, for det første kan en avtale om kjøp og salg være inngått før betaling har funnet sted. Enten du liker det eller ikke. Og for det andre, hvorfor så bombastisk og nedlatende tilnærming til trådstarters spørsmål?
 
Vel, for det første kan en avtale om kjøp og salg være inngått før betaling har funnet sted. Enten du liker det eller ikke. Og for det andre, hvorfor så bombastisk og nedlatende tilnærming til trådstarters spørsmål?

Jeg har har kjøpt og solgt mange klokker i mange år og har aldri signert noen avtale som privat person med en annen privat person.
En kjøpekontrakt er noe som vanligvis gjør seg mellom en bedrift og en privat person.
Det er ikke mange som har lyst til å underskrive en kjøpeavtale med en privat person, på en klokke han/hun har aldri sett i virkelighet heller.
Det burde også bli lov å trekke seg ut hvis man er ikke fornøyd når man ser klokken i virkelighet.
Ikke alt kan vises på bilder: det vet du også.

Jeg har aldri vært bombastisk nedtallende med trådstarteren.
Som jeg sa til han : "Ja, du har rett til å nekte en betalings måte. Du er ingen bank, ingen institusjon, du er ikke påbudt på noen måte av loven angående valutatransaksjoner, og du følger dinne egne regler."
Da forstår jeg fullstendig at han vil ikke ta imot kontant. Det er han sin avgjørelse og rett.
At jeg gir meg rett til å ikke selge en klokke til noen fordi jeg liker ikke sin oppførsel når vi møter er MIN mening og avgjørelse og noe alle kan også gjør.
Og jeg forstår ikke hva er problemet med det.
 
Skjønner ikke problemet, da kontanter fortsatt er et lovlig betalingsmiddel.
Jeg har selv møtt en kjøper en sen fredagskveld bak en Circle K, der konvolutt med 60K ble byttet mot en Rema-pose med klokkeinnhold - bak en bil, med bagasjeluken åpen.
Litt digg å føle på de kriminelles hverdag, men enkelt løst dagen derpå når pengene ble satt i bank og kopi av kontrakt overlevert samtidig.
Til info, så går jeg mer eller mindre aldri med kontanter selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
1. Avtaler kan være muntlige (eller oftest i våre tilfeller skriftlig som dialog på PM) – og like bindende som kjøpskontrakter/skriftlig.

2. Hvorvidt det er økonomisk gunstig, rasjonelt eller ønskelig av andre grunner å forfølge avtalebrudd ved handel av klokker er en annen sak. En annen sak er også det faktum at de som bryter avtaler stort sett (men ikke alltid) er idioter, som ingen seriøse selgere/kjøpere gidder å ha noe med å gjøre ved senere handel.

3. Hva er så da en avtale i forbindelse med kjøp og salg av klokker?

4. Ingen mener at et treff mellom selger og kjøper for å vise frem/besiktige en klokke nødvendigvis er en avtale om kjøp/salg. Og ingen mener at man skal skrive en kontrakt før man møtes for dette. Alle parter kan reise hjem til sitt uten gjennomført handel – og uten å begå avtalebrudd.

5. @Hammerfjord – oppfør deg som folk!

6. TILBAKE TIL TOPIC!
 
Redigert:
Det er helt korrekt. Så lenge jeg får den summen jeg skal ha for varen jeg selger så er jeg røskende likegyldig til hvor de kommer fra før de treffer lommeboka mi. Og jeg er ikke politi, den jobben får de ta seg av selv. Jeg kan ikke se at jeg kriminaliserer meg selv ved å ta i mot gangbar mynt for en vare. Jeg kan heller ikke forstå hvordan jeg blander meg inn i snusk ved å ta de i mot. Ikke min jobb å undersøke hvor folk får tak i pengene sine. Det er da virkelig ikke sånn at man er shady fordi man vil betale med penger.

Hm… jeg vil faktisk si at det i dagens samfunn ALLTID er shady om man ønsker å betale med kontanter så lenge vi snakker om mer enn håndpenger. Kan ikke se en eneste god grunn til å betale kontant med mindre man er et sted mellom 90 og døden og ikke har nettbank ;p

Hadde du seriøst tatt imot 400k i cash for en klokke..? Hva gjør du når du har gitt fra deg klokken og møter opp i banken for å sette de inn og det viser seg at kontantene stammer fra f.eks Nokas-ranet eller at halvparten er falske..?
Om du går klar av dette, så blir innskuddet uansett rapportert, du får hvitvaskingsavdelingen til banken på nakken, og kanskje til og med økonomien din gått igjennom av skattekrim og/eller Økokrim.. … og det med god(!) grunn!
 
Ang kontant betaling - hvilken farge og motiv er det på de nye 1000 lappene (nye og nye - kom vel for noen år siden). Hvem kan, med hånda på hjertet, besvare det på strak arm?
Jeg har vel snaut sett en, det sier meg noe om hvor sjeldent jeg bruker kontanter. Har hatt Kr 700 liggende i lommeboka i halvannet år, 3 sedler. Oppgjør fra svigermor. I forrige uke lånte hun en hundrings, gave til et oldebarn. Hun var tom for kontanter. Jeg fikk refundert via Vipps. Dama er 87 og har nå skaffet seg nettbank og Vipps.

Jeg hadde ikke turt å ta i mot et større beløp i kontanter, vet ikke hvordan sedlene ser ut og føles lengre.
 
Hm… jeg vil faktisk si at det i dagens samfunn ALLTID er shady om man ønsker å betale med kontanter så lenge vi snakker om mer enn håndpenger. Kan ikke se en eneste god grunn til å betale kontant med mindre man er et sted mellom 90 og døden og ikke har nettbank ;p

Hadde du seriøst tatt imot 400k i cash for en klokke..? Hva gjør du når du har gitt fra deg klokken og møter opp i banken for å sette de inn og det viser seg at kontantene stammer fra f.eks Nokas-ranet eller at halvparten er falske..?
Om du går klar av dette, så blir innskuddet uansett rapportert, du får hvitvaskingsavdelingen til banken på nakken, og kanskje til og med økonomien din gått igjennom av skattekrim og/eller Økokrim.. … og det med god(!) grunn!
For ikke altfor lenge siden solgte jeg bil til 200k. Kjøper ringte og ville ha bilen, møtte meg på kontoret med en brødpose med 200k i god gammel norsk valuta. Skrev kontrakt på bilen, tok hverandre i hånda og jeg gikk innom banken på vei hjem fra jobb og satt inn pengene og merket beløpet med salg av bil. Fullstendig udramatisk.

Kan ikke fatte å begripe hva som er problemet. Om de pengene stammet fra Nokas så gjør vel ikke det meg til David Toska.
Og hva slags garanti har jeg for at pengene er lovlige så lenge de kommer fra en konto. Det er da hundre forskjellige måter å hvitvaske penger på. Det gir meg absolutt ikke noen fordel annet enn at jeg slipper en tur innom banken for å sette de inn på min konto. Noe jeg ikke ser på som noe stort problem.
 
For ikke altfor lenge siden solgte jeg bil til 200k. Kjøper ringte og ville ha bilen, møtte meg på kontoret med en brødpose med 200k i god gammel norsk valuta. Skrev kontrakt på bilen, tok hverandre i hånda og jeg gikk innom banken på vei hjem fra jobb og satt inn pengene og merket beløpet med salg av bil. Fullstendig udramatisk.

Kan ikke fatte å begripe hva som er problemet. Om de pengene stammet fra Nokas så gjør vel ikke det meg til David Toska.
Og hva slags garanti har jeg for at pengene er lovlige så lenge de kommer fra en konto. Det er da hundre forskjellige måter å hvitvaske penger på. Det gir meg absolutt ikke noen fordel annet enn at jeg slipper en tur innom banken for å sette de inn på min konto. Noe jeg ikke ser på som noe stort problem.
Banken er rapporteringspliktig etter hvitvaskingsloven, ergo vil penger som kommer fra bank ha vært igjennom en kontrollfunksjon før de kommer inn på din konto. Antar at du forstår at det i alle fall reduserer risikoen for at pengene stammer fra ulovlig aktivitet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Jørgen
Banken er rapporteringspliktig etter hvitvaskingsloven, ergo vil penger som kommer fra bank ha vært igjennom en kontrollfunksjon før de kommer inn på din konto. Antar at du forstår at det i alle fall reduserer risikoen for at pengene stammer fra ulovlig aktivitet?
Jeg er kjent med mekanismene rundt dette ja. Poenget mitt var at i dagens samfunn så er det slett ikke vanskelig å hvitvaske større summer. Eksempelvis så omsettes det narkotika for over 2 milliarder kroner årlig i Norge i dag, tviler sterkt på at de 2 milliardene ligger gravd ned i skogen eller er sydd inn i noens madrasser. De blir "hvite" og forsvinner inn i alles forbruk.
Samme med kryptovaluta, det er jo nesten designet for formålet.

Nå begynner jo dette temaet å bli relativt utvasket i forhold til det trådstarter lurte på. Så mitt svar til trådstarter er at jeg personlig hadde ikke hatt noen moralske kvaler ved å ta i mot 20k for en vare kontant. Ei heller kommer jeg til å frykte for økokrim på døra eller i lommeboka mi all den tid jeg har mitt på det rene og ikke er kriminell :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Jeg tenker den største "risikoen" med å ta i mot større beløp i kontanter, er at det da er opptil flere som vet at man beveger seg rundt med et større beløp lett tilgjengelig. Shady folk er det over alt; så at det finnes shady folk som kjøper en klokke, tar oppgjør i kontanter og deretter raner selger før vedkommende kommer seg i banken ser jeg ikke som helt urealistisk.