Kan selger nekte ta imot kontanter?

Eg hadde en som jobba for meg for nokre år siden som ikkje hadde bankkonto . Fin type , men han fikk lønna cash og oppbevarte den nok cash. Eg trur faktisk ikkje han ordna seg noke digitale løysninger før bitcoin kom . Det var den gangen eg kjøpte en øl i amstedam og betalte med noken bitcoin og han kjøpte vel for nokre hundretusen i bitcoin for å sette vekk sparepenger . Han betalte alltid kontant sjølvsagt . Siste eg hørte var at han var mangemilionær i sverige og fremdeles ikkje stoler på dei tradisjonelle bankene. Som sagt fin type ;)
 
Redigert:
Men selv de har stort sett fått seg digitale løsninger. Selv kebabsjappen har fungerende terminaler (selv etter 23.00 på lørdagskvelden). Og sist jeg besøkte en tattovør ønsket han at jeg skulle betale med kort.

Selvsagt finnes det legitime grunner til at noen har kontanter, noen få.
For å svare trådstarter, om det ikke var noe veldig tungsolgt. Så hadde jeg takket nei til å gjennomføre handelen. Selv om det kanskje er juridisk galt, så er jeg enig med hammerfjord, hva skal skje?

Ja det er sant at mange har tatt imot digitale løsninger men de også godkjenner kontant betaling og derfra kan de fort sitte med en del titusener i kontant etter en sesong.
Og noen folk foretrekker kontant, sånn er det bare.
Praktisk sett er pengene ikke mer dine når de sitter på en digital bankkonto.
Da er det sånn at banken skylder deg pengene etter at de har overtatt de.
Det er en kontrakt som er avhengig av tilliten kundene har i banken.
Du vet som alle at hvis alle kunder vil ha pengene sine tilbake på samme dag eller samme uke, kan ingen bank betale det hele.
Det kalles for en "bank run".
Har du kontant i safen, er disse pengene dine, for ekte.
Ingen kan fryse de heller, basert på politiske eller ideologiske grunner(ja det skjer nå i Canada faktisk).
Sånn er bankene.
Nok om banksystemet.
Poenget er at noen folk liker å ha det i hånden sin.
 
Ja det er sant at mange har tatt imot digitale løsninger men de også godkjenner kontant betaling og derfra kan de fort sitte med en del titusener i kontant etter en sesong.
Og noen folk foretrekker kontant, sånn er det bare.
Praktisk sett er pengene ikke mer dine når de sitter på en digital bankkonto.
Da er det sånn at banken skylder deg pengene etter at de har overtatt de.
Det er en kontrakt som er avhengig av tilliten kundene har i banken.
Du vet som alle at hvis alle kunder vil ha pengene sine tilbake på samme dag eller samme uke, kan ingen bank betale det hele.
Det kalles for en "bank run".
Har du kontant i safen, er disse pengene dine, for ekte.
Ingen kan fryse de heller, basert på politiske eller ideologiske grunner(ja det skjer nå i Canada faktisk).
Sånn er bankene.
Nok om banksystemet.
Poenget er at noen folk liker å ha det i hånden sin.

En av grunnene til at jeg får utbetalt min lønn i kontanter.
 
Det er vel kanskje lov å selge Rolexen i gull til noen som betaler med kontanter de hevder stammer fra salg av selvplukkede blåbær, men vi kan vel være enige om at det er så teit at jussen i det hele er mindre interessant?
 
Med mindre du har ekstremt lav lønn, har nok mest sannsynlig din arbeidsgiver et lite problem da…

Er det et problem utover at det kan være kronglete for arbeidsgiver å hele tiden ha nok cash? Tror ikke mange arbeidsgivere vil gå med på å betale lønna i cash, i 1980 ok, men nå?

Tipper det ikke vil gå mange år før det blir forbudt med kontanter, skjer det tror jeg prisen på gull og sølv vil ta av på alvor, også klokker, eller man vil bruke Dollar eller Euro dersom Norske Kroner blir forbudt. For noen har klokker overtatt rollen som valuta, i og med at myndighetene overvåker alle transaksjoner og man får telefon fra banken når man får inn overføringer fra utlandet på over 100k. Har selv fått dette flere ganger, det unnskyldes med at banker er pålagt å sjekke hvor pengene stammer fra pga hvitvaskloven. Dette er en medvirkende årsak til at prisen på klokker stadig går opp, for folk som hvitvasker penger tar da med seg en klokke på flyet isteden for å sende beløpet over landegrensene, er man i besittelse av en Rolex fra 1980 har man jo da hvitvasket et stort beløp uten at myndighetene kan stille spørsmål, klokka kan jo f.eks være kjøpt for 5k i 1985, å bevise eller motbevise er uansett umulig.
 
Jeg trodde kontant avlønning over 10k i året er ulovlig. Men nå er jeg muligens på tynn is. Sikkert noen her som har bedre greie på det enn meg. Men jeg synes å huske jeg fikk et nota av Revisoren min om dette for noen år siden.
 
Jeg trodde kontant avlønning over 10k i året er ulovlig. Men nå er jeg muligens på tynn is. Sikkert noen her som har bedre greie på det enn meg. Men jeg synes å huske jeg fikk et nota av Revisoren min om dette for noen år siden.
Kontant avlønning over 10k har i en del år avkortet arbeidsgivers rett til skattemessig fradrag for kostnaden. Men fra 1.1.22 gjelder også at lønn mv. "skal utbetales fra arbeidsgiver via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling til arbeidstakers konto", jf. arbeidsmiljøloven § 14-15, 2. ledd. Unntak kan gis hvis dette er "umulig eller svært byrdefullt". At du ikke stoler på bankvesenet eller foretrekker kontanter er ikke grunnlag for unntak.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg trodde kontant avlønning over 10k i året er ulovlig. Men nå er jeg muligens på tynn is. Sikkert noen her som har bedre greie på det enn meg. Men jeg synes å huske jeg fikk et nota av Revisoren min om dette for noen år siden.

Det ble i praksis forbudt å utbetale lønn kontant 1. januar. Det skal veeeeeldig gode grunner til at man ikke skal kunne motta lønn på sin egen bankkonto, norsk som utenlandsk.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-15
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper