Kaffemaskin

Jeg kjøpte Silvia i oktober i fjor. Var 100% fornøyd med kaffesmaken men var litt treg når mange kopper skulle lages. Maskinen ble derfor byttet ut i en Vibiemme som har en mye,mye større tank og E 62 bajonett slik at alt holder seg varmt hele tiden.
Egen kaffekvern er en selfølge for oss som digger kaffe. Glem pads !
For å kjøre løpet helt ut så kjøpte jeg egen kaffebrenner.

Det tar litt lenger tid å lage kaffe med en manuell maskin, men du verden, en har så mye mere igjen en å stappe en pads oppi en plastikkmaskin.
Kjøper du Silvia så tror jeg jaggu du kan kjøpe egene pads til denne om du absolutt vil.

Sjekk ut: www.temperato.no

Jeg har nøye vurdert en helautomatisk maskin, bl.a. Jura og Siemens som begge er nevnt her da vi har både en Nespresso (konas) og manuell Isomac maskin + kvern på benken og søkte en kompromiss.

Konklusjonen ble, etter å ha snakket med bl.a Cortado er at helautomatiske maskiner i klassen 12.000 og lavere er gode kaffemaskiner, men bare passe gode espressomaskiner. I tillegg mente de melkeskummeren ikke klarte å matche det man steamet selv...
Det kommer altså litt an på om du liker kaffe eller espresso når du skal velge.

Lykke til

Jeg har nøye vurdert en helautomatisk maskin, bl.a. Jura og Siemens som begge er nevnt her da vi har både en Nespresso (konas) og manuell Isomac maskin + kvern på benken og søkte en kompromiss.

Konklusjonen ble, etter å ha snakket med bl.a Cortado er at helautomatiske maskiner i klassen 12.000 og lavere er gode kaffemaskiner, men bare passe gode espressomaskiner. I tillegg mente de melkeskummeren ikke klarte å matche det man steamet selv...
Det kommer altså litt an på om du liker kaffe eller espresso når du skal velge.

Lykke til

Det synes jeg var ganske godt oppsummert... Problemer med de billige maskinene er at de sjelden klarer å levere høyt og jevnt nok trykk til å lage god espresso.

Ser at noen har gode erfaringer med Jura, jeg ville styrt unna...

Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Jeg tror nok det blir å bestille en automatisk maskin, jeg tror ganske enkelt manuell maskin blir for mye styr. Se kaffegourmet at ikke en slik dekker mitt behov er jeg rett og slett ikke, og steamet melk i kaffe har jeg ikke noe forhold til.

Jeg har denne hjemme:
Krups EA 8080
EA8080PN_main.jpg

Og bl.a. denne på jobben:
La Cimbali M2
m2_barsystem_turbosteam.jpg

Må vel komme med en liten oppdatering på dette. Vi kjøpte til slutt en helautomatisk Siemens-maskin, en TK65001. Det er et relativt stort beist å ha på benken, men den er heldigvis utformet slik at den tar mest plass i dybden, så den tar ikke opp mange verdifulle benkecentimeter.

IMAG0465.jpg

Maskinen er helautomatisk, det vil si at du har på vann på den ene siden og kaffebønner på den andre siden. Det finnes også en mulighet for å ha på ferdigkvernet kaffe om du har det. To innstillinger for kaffe, med det ene hjulet velger du om du skal ha én eller to kopper, og om den eller de skal være liten espresso, espresso eller liten/vanlig/stor/ekstra stor kaffe. Med det andre hjulet velger du om kaffen skal være ekstra mild/mild/normal/normal plus/sterk eller ekstra sterk.

Kaffen smaker fortreffelig, systemet rengjør seg selv etter bruk, det bråker ikke voldsomt (maskinen på jobb umuliggjør normal konversasjon mens den kverner) og koppene holdes varm hvis de står på toppen av maskinen. Innretningen på høyre side er en steamer, og den kan levere varm melk, melkeskum, varmt vann og damp. Jeg er ikke særlig interessert i slikt noe, men den vakre lager cortado, cappuccino og andre avanserte og kontinentale ting. Jeg drikker vanlig kaffe før lunsj, og espresso etter måltidene resten av dagen.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med nyanskaffelsen, og kan trygt anbefale innkjøp av en slik om du vil oppgradere hjemmets kaffeopplevelser på en enkel og brukervennlig måte.

wow krille, denne så lekker (og dyr:confused:) ut :) Hvordan er det med rengjøring av denne? er det innviklet? Selv bruker jeg i tråd med Mathfjeld nespresso (med melkeskummer), superfornøyd med denne jeg også :) anbefales.

Som jeg skrev, den er stort sett selvrengjørende. Det vil si at maskinen renser seg selv etter at den er slått av, da kjører den varmt vann gjennom rør og dyser. Det du må gjøre i ny og ne er å tømme brettet under maskinen hvor søl og slikt havner, samt tømme boksen med kaffegrut.

Ja det med selvrensing skjønner jeg, sånn er det vel med de fleste? :confused: Men et hørtes ikke så galt ut likevel, lekker maskin Krille! Gratulerer!

Denne tråden har vært til stor hjelp og inspirasjon. Poster dermed min nyinnkjøpte Siemens EQ7 med tanke på å holde tråden levende, tilfelle det sitter andre kaffetørste lesere der ute.

Maskinen er helautomatisk med et pumpetrykk på 19 bar, og effekt på 1700 watt. Var dermed spent på om dette var maskinen som kunne gi det lille ekstra som en perfekt kaffe krever.

Maskinen har separat melkeskummer, integrert damp og mulighet for to kopper samtidig. Maskinen lager hittil fantastisk kaffe og latte. Maskinen kommer med en rekke ferdigprogrammer med mulighet for å juster størrelse samt styrke på kaffedrikken. I tillegg finnes programmet "min kaffe" som gir valgfrihet for å justere kombinasjonen av melk ect. etter ønsket behov. Har ennå ikke fått testet ut denne funksjonen ennå, men samboeren som sverger til latte kommer nok til å justere litt etterhvert. Melkeskummeren fungere forøverig utmerket.

Da er det bare å se frem til en evt klokkehandel i dette huset i fremtiden. Selger byr på kaffe.

bilde-2.jpg

Jeg drar opp denne tråden igjen med ett kjapt spørsmål.

Noen som har erfaring med Bialetti sin Moka Pot? Flytter til England om ikke så alt for lenge og skal bo på dorm første året. Virker uhyre enkelt i bruk og har hørt at den lager god kaffe. Stemmer dette?

Marius

Jeg drar opp denne tråden igjen med ett kjapt spørsmål.

Noen som har erfaring med Bialetti sin Moka Pot? Flytter til England om ikke så alt for lenge og skal bo på dorm første året. Virker uhyre enkelt i bruk og har hørt at den lager god kaffe. Stemmer dette?

Marius

Personlig synes jeg mokkakanne gir mye bitterhet og tynn kaffesmak. Å avbryte i tide som Calshus viser hjelper litt, og det kommer an på selve kaffen selvsagt. Men hvorfor ikke prøve aeropress? Lager meget god kaffe om den brukes riktig, og det er enkelt utstyr. Google det så finner du haugevis av info.

Personlig synes jeg mokkakanne gir mye bitterhet og tynn kaffesmak. Å avbryte i tide som Calshus viser hjelper litt, og det kommer an på selve kaffen selvsagt. Men hvorfor ikke prøve aeropress? Lager meget god kaffe om den brukes riktig, og det er enkelt utstyr. Google det så finner du haugevis av info.

+1