Kabinkoffert

Her er min Rimowa Classic S kabinkoffert som ankom i dag, den er fra den nye kolleksjonen til Rimowa. Måler 55 40 20, 33 liter og veier 4.2 kilo. Den kostet altfor mye, ca 6500 kroner levert. Sjekket Ebay noen uker for å se om det var noe pent brukt men det var dårlig utvalg.

Greit, kan få mye billigere kofferter som fungerer (nesten) like bra, men har i flere år siklet på en slik så jeg slo til, regner med at den skal vare i flere tiår...!

Jeg vurderte denne opp mot Topas, så på disse i en butikk i Schipol for et par uker siden og så meg ut Classic S modellen, først og fremst fordi den har håndtak i lær noe jeg ser på som et stort pluss, Topas har plasthåndtak. Mange sier at låsene på Topas er bedre, men etter å ha sett på de og vurdert begge valgte jeg likevel denne.

Det finnes altså etter det jeg har funnet ut tre modeller av Rimowa kabinkoffert i aluminium:

Classic S som er den modellen jeg kjøpte: 55 40 20, 33 liter og 4.2 kg
Classic 55 40 23, 35 liter og 4.2 kg
Topas som har bedre låser, plasthåndtak, 55 40 23, 34 liter, går ut fra at den er mer solid bygget siden vekten er 4.8 kg

Ser fantastisk ut og angrer ikke selv om den koster flesk, jeg må legge til at det står Made in Germany inni, noe som ikke akkurat er negativt, kvalitetsfølelsen er den desidert høyeste jeg noengang har opplevd på en koffert, som en Rolex på hjul....

tkqkC1i.jpg

Tenkte å skrive litt om kofferten etter at den nå har vært i bruk i et år, har brukt den en god del på helgeturer og lengre turer men har faktisk klart å unngått innsjekking så langt. Så kofferten ser ut som den dagen den ble kjøpt, vel har sikkert fått noen småriper men ikke som man legger merke til.

Mange reagerer på vekten som er 4.2 kilo, har personlig ikke hatt noe problem med vekten i det hele tatt. Har fyllt den helt opp slik at den må presses igjen men har ikke opplevd at vekten er spesielt høy.

Må si at bare å bruke denne kofferten gir stor glede, veldig presis lukking, låsene har fungert uten problemer og den ruller veldig lett, mye lettere å ha med å gjøre enn de gamle billigere koffertene jeg har brukt før.

Så summa summarum var kjøpet av denne kofferten en kjempesuksess, og anbefales på det sterkeste.

Tenkte å skrive litt om kofferten etter at den nå har vært i bruk i et år, har brukt den en god del på helgeturer og lengre turer men har faktisk klart å unngått innsjekking så langt. Så kofferten ser ut som den dagen den ble kjøpt, vel har sikkert fått noen småriper men ikke som man legger merke til.

Mange reagerer på vekten som er 4.2 kilo, har personlig ikke hatt noe problem med vekten i det hele tatt. Har fyllt den helt opp slik at den må presses igjen men har ikke opplevd at vekten er spesielt høy.

Må si at bare å bruke denne kofferten gir stor glede, veldig presis lukking, låsene har fungert uten problemer og den ruller veldig lett, mye lettere å ha med å gjøre enn de gamle billigere koffertene jeg har brukt før.

Så summa summarum var kjøpet av denne kofferten en kjempesuksess, og anbefales på det sterkeste.
Jeg har to svære Rimowa for innsjekket bagasje.
Glad i de, men har aldri opplevd at hjul blir så fort ødelagt som på disse. Rimowa nok best egnet kabinen, selv om flyselskap og Rimowa ordnet opp.

Edit: ordner opp. Skjedd flere ganger

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Rimowa er de soleklart kuleste koffertene, men tåler ikke "norsk" bruk etter min mening. Har 2 kabin kofferter og en til innsjekk. Byttet låser på samtlige, byttet hjul på samtlige. Alltid noe "slark" med kofferten om man kan si det slik. Disse må være bygge for å trille på helt ren asfalt, marmorgulv og tepper. Brostein og ulendt terreng medfører tidlig bytte av hjul samt noe vilt med støy.

Rimowa fikser alltid opp, men det er ingen butikker i Norge som kan hjelpe deg med det dessverre, alt må til utlandet.

• Liker
Reaksjoner: Henrik C
Jeg har en stor 86L Topas fra 2014. Knallsolid. Triller på brostein og dårlige fortau i Oslo over avløpsrenner, sjekket inn med ulike flyselskaper, østover, vestover og sørover, slengt baki pickups på humpete stier på vei til safari, blitt brukt som bagasjetralle bagasjereglene med utstrakt add-a-bag-bruk…

Ingen problemer med verken hjul, låser, teleskophåndtak eller annet, bank i bordet. Blitt noen store bulker og skrammer, men ingen mekaniske skader.

På tema kabinkoffert; nettopp ordnet en veldig pent brukt, gammel to-hjuls Topas Pilot Trolley, men det blir vel taxi-flytog-gjennom terminal-fly-taxi og så inn på kontoret/hotellet som blir typisk bruksområde og det gir vel ikke allverdens påkjenning.

IMG_5133.jpeg

IMG_3559.jpeg

Redigert:
Rimowa ser veldig bra ut, men er alt for tunge. Sjekk heller ut Samsonite Lite-Cube, som ser nesten like bra ut med detaljer i ekte skinn - men veier under det halve av en Rimowa. Vekt betyr litt nå når feks SAS har en vektgrense på 8 kg (cabin), da vil du ikke at kofferten alene skal «stjele» 4,5 kg av den tillatt vekten.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Bruker en Carl Friedrik spinner som Carry-on, alu ramme så jeg slipper glidelåslukking. Litt tung, rundt 4kg, men det har holdt sålangt for meg Godt fornøyd sålangt.

Ellers har jeg i flere år brukt Pakt One bag som carry-on, veldig glad i den (hvis jeg ikke skal ha koffert), parktiske løsninger, spesielt at den er delt inn i to rom som en vanlig koffert, enkel å organisere

Rimowa Topas 4-hjuls kabinkoffert på noe som må nærme seg 10.året her. Innsjekk, brostein og det som verre er. Aldri hatt problem eller noe som har blitt ødelagt. Triller rolig og fint.

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Min Rimowa Classic S cabinkoffert med lærhåndtak og «gammeldagse» låser har jeg hatt i 5 år nå, absolutt null problemer med noe som helst, har rullet på både brostein og det som er av ruglete overflater uten noe problemer med hjul. Vekten er 4.2 kilo, ser at mange utelukker den pga vekten men det har ikke vært noe problem det heller. Det store minuset er jo prisen som jeg ser har økt voldsomt siden jeg kjøpte den i 2018.

Min Rimowa Classic S cabinkoffert med lærhåndtak og «gammeldagse» låser har jeg hatt i 5 år nå, absolutt null problemer med noe som helst, har rullet på både brostein og det som er av ruglete overflater uten noe problemer med hjul. Vekten er 4.2 kilo, ser at mange utelukker den pga vekten men det har ikke vært noe problem det heller. Det store minuset er jo prisen som jeg ser har økt voldsomt siden jeg kjøpte den i 2018.
Blir virkelig håndbagasjen veid?
Tror jeg har opplevd det en eller to ganger. Da Ryan Air.

For all del, jeg er fornøyd med Rimowa på mange måter, men den harde konstruksjonen fungerer dårlig for innsjekket bagasje og måten bagasjen kastes rundt i Vesten. Heldigvis har Rimowa svært god service og fikser de problemene som skulle dukke opp. Kostnadsfritt, ikke minst.