Kabinkoffert

Tenkte å skrive litt om kofferten etter at den nå har vært i bruk i et år, har brukt den en god del på helgeturer og lengre turer men har faktisk klart å unngått innsjekking så langt. Så kofferten ser ut som den dagen den ble kjøpt, vel har sikkert fått noen småriper men ikke som man legger merke til.

Mange reagerer på vekten som er 4.2 kilo, har personlig ikke hatt noe problem med vekten i det hele tatt. Har fyllt den helt opp slik at den må presses igjen men har ikke opplevd at vekten er spesielt høy.

Må si at bare å bruke denne kofferten gir stor glede, veldig presis lukking, låsene har fungert uten problemer og den ruller veldig lett, mye lettere å ha med å gjøre enn de gamle billigere koffertene jeg har brukt før.

Så summa summarum var kjøpet av denne kofferten en kjempesuksess, og anbefales på det sterkeste.
Jeg har to svære Rimowa for innsjekket bagasje.
Glad i de, men har aldri opplevd at hjul blir så fort ødelagt som på disse. Rimowa nok best egnet kabinen, selv om flyselskap og Rimowa ordnet opp.

Edit: ordner opp. Skjedd flere ganger
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Rimowa er de soleklart kuleste koffertene, men tåler ikke "norsk" bruk etter min mening. Har 2 kabin kofferter og en til innsjekk. Byttet låser på samtlige, byttet hjul på samtlige. Alltid noe "slark" med kofferten om man kan si det slik. Disse må være bygge for å trille på helt ren asfalt, marmorgulv og tepper. Brostein og ulendt terreng medfører tidlig bytte av hjul samt noe vilt med støy.

Rimowa fikser alltid opp, men det er ingen butikker i Norge som kan hjelpe deg med det dessverre, alt må til utlandet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Jeg har en stor 86L Topas fra 2014. Knallsolid. Triller på brostein og dårlige fortau i Oslo over avløpsrenner, sjekket inn med ulike flyselskaper, østover, vestover og sørover, slengt baki pickups på humpete stier på vei til safari, blitt brukt som bagasjetralle bagasjereglene med utstrakt add-a-bag-bruk…

Ingen problemer med verken hjul, låser, teleskophåndtak eller annet, bank i bordet. Blitt noen store bulker og skrammer, men ingen mekaniske skader.

På tema kabinkoffert; nettopp ordnet en veldig pent brukt, gammel to-hjuls Topas Pilot Trolley, men det blir vel taxi-flytog-gjennom terminal-fly-taxi og så inn på kontoret/hotellet som blir typisk bruksområde og det gir vel ikke allverdens påkjenning.

IMG_5133.jpeg

IMG_3559.jpeg
 
Redigert:
Rimowa ser veldig bra ut, men er alt for tunge. Sjekk heller ut Samsonite Lite-Cube, som ser nesten like bra ut med detaljer i ekte skinn - men veier under det halve av en Rimowa. Vekt betyr litt nå når feks SAS har en vektgrense på 8 kg (cabin), da vil du ikke at kofferten alene skal «stjele» 4,5 kg av den tillatt vekten.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Er det å banne i kirken å foreslå f.eks. Osprey Farpoint 40? Ca.1,6kg, bruk den enten som bag eller ryggsekk når du løper gjennom flyplassen :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol
Bruker en Carl Friedrik spinner som Carry-on, alu ramme så jeg slipper glidelåslukking. Litt tung, rundt 4kg, men det har holdt sålangt for meg Godt fornøyd sålangt.

Ellers har jeg i flere år brukt Pakt One bag som carry-on, veldig glad i den (hvis jeg ikke skal ha koffert), parktiske løsninger, spesielt at den er delt inn i to rom som en vanlig koffert, enkel å organisere
 
Rimowa Topas 4-hjuls kabinkoffert på noe som må nærme seg 10.året her. Innsjekk, brostein og det som verre er. Aldri hatt problem eller noe som har blitt ødelagt. Triller rolig og fint.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Min Rimowa Classic S cabinkoffert med lærhåndtak og «gammeldagse» låser har jeg hatt i 5 år nå, absolutt null problemer med noe som helst, har rullet på både brostein og det som er av ruglete overflater uten noe problemer med hjul. Vekten er 4.2 kilo, ser at mange utelukker den pga vekten men det har ikke vært noe problem det heller. Det store minuset er jo prisen som jeg ser har økt voldsomt siden jeg kjøpte den i 2018.
 
Min Rimowa Classic S cabinkoffert med lærhåndtak og «gammeldagse» låser har jeg hatt i 5 år nå, absolutt null problemer med noe som helst, har rullet på både brostein og det som er av ruglete overflater uten noe problemer med hjul. Vekten er 4.2 kilo, ser at mange utelukker den pga vekten men det har ikke vært noe problem det heller. Det store minuset er jo prisen som jeg ser har økt voldsomt siden jeg kjøpte den i 2018.
Blir virkelig håndbagasjen veid?
Tror jeg har opplevd det en eller to ganger. Da Ryan Air.

For all del, jeg er fornøyd med Rimowa på mange måter, men den harde konstruksjonen fungerer dårlig for innsjekket bagasje og måten bagasjen kastes rundt i Vesten. Heldigvis har Rimowa svært god service og fikser de problemene som skulle dukke opp. Kostnadsfritt, ikke minst.
 
Blir virkelig håndbagasjen veid?
Tror jeg har opplevd det en eller to ganger. Da Ryan Air.

For all del, jeg er fornøyd med Rimowa på mange måter, men den harde konstruksjonen fungerer dårlig for innsjekket bagasje og måten bagasjen kastes rundt i Vesten. Heldigvis har Rimowa svært god service og fikser de problemene som skulle dukke opp. Kostnadsfritt, ikke minst.
Det skjer sjeldent. Som langt over snittet frequent traveler, har jeg opplevd det to eller tre ganger siste året med SAS og Ethiopian. Hver gang med høyeste kortstatus og i midtre eller fremste kabin. Har derfor blitt mer bevisst på vekten siden jeg sjelden sjekker inn bagasje.

Kan for øvrig også anbefale å ta en titt på Hartmann kabinkofferter. Har brukt en carry-on spinner «jorda rundt» de siste tre årene. Veier litt over tre kilo, har tålt mye juling på diverse bush-flights, og trillet noen kilometer på variert underlag. Like god stand i dag som da den var ny. Prismessig rimeligere enn Rimowa, noe over Samsonite.

IMG_1667.jpeg

(DR Kongo, 2020)
 
Blir virkelig håndbagasjen veid?
Tror jeg har opplevd det en eller to ganger. Da Ryan Air.

Ja, det kan skje (men sjelden). Vekten ble kontrollert i stor skala når jeg var på Paris CDG nå på forsommeren.

Jeg har de seneste 10-ish årene fløyet med en lett to-hjuls Samsonite i stoff som i sin tid ble valgt nettopp på grunn av vekt og dimensjoner komfortabelt innenfor maksmålene til "alle" flyselskapene. Funksjon over stil, og aldri hatt noen problemer eller savnet jålekoffert ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Har slutta å bruke Donald-kofferten (forrige side, nederst). Har funnet et alternativ som gir et bedre inntrykk, med bedre plass og som kan skvises inn i alle kabinbagasjemåleinnretninger. Viktig da jeg legger viktige medisiner og relativt dyre ur inn i den. For meg holder den til tre netter, inkl. et ekstra skopar. Skoene kjøper jeg stort sett hos Dagestad, så de er litt tunge. Viktig med lav egenvekt på bagen. Ikke bare pga vektgrensa, men skal jo dra rundt på den også. Kjøpt for 5-6 k norske i ei sjappe i Larsbjørnstræde i Køben.

 
Er det å banne i kirken å foreslå f.eks. Osprey Farpoint 40? Ca.1,6kg, bruk den enten som bag eller ryggsekk når du løper gjennom flyplassen :mrgreen:
Æsj, jeg burde ha skjønt at jeg gav opp for tidlig da jeg lette etter ny reise-/jobbveske og landet på en DB Ramverk 26L. Ospreysekken der har mye av de samme fine løsningene (hurtig tilgang på bærbar PC uten å åpne sekken og hendig rom for toalettsaker), men ser faktisk ut som om den kunne være god å gå med over lengre tid, og muligheten til å stue vekk skulderreimene og hoftebeltet virker jo genialt. Billigere er den og, og ser ikke så altfor gæli ut heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: karving