Jeg trenger litt innspill......

Jeg er litt overveldet over alle svarene og rådene jeg får her. Tusen takk. Dette viser seg å være noe av det lureste jeg har gjort.

Så, her er min foreløpige plan....

Mitt budsjett for julegave til min kjære er ca 10.000
-jeg kjøper en klokkeboks for flere klokker (han liker klokker, urverk og setter pris på kvalitet. Liker nok å ha litt flere valg enn bare ett)
-jeg kjøper en klokke (litt tøff, spesiell...har ingen plan for hvilken enda)
-jeg kjøper en Rolexbok og inviterer ham med til Haugesund på dagstur så vi kan se på klokker sammen hos Lervik Ur (da jeg har skjønt at dette er plassen å gå?)

Du er jo snart ferdig utdannet jo! :p

Lervik er en fantastisk plass, men trenger ikke å dra så langt for å titte. Finnes gode forhandlere både i Bergen og Stavanger. Antar du bor en av disse plassene.
Men, det blir jo litt mer spesielt om dere tar en tur til Haugesund, spiser middag og ser på klokker. ;)

Syntes forøvrig den ideen du skisserte nå hørtes helt rå ut. Vet jeg hadde satt pris på det om jeg hadde vært i startfasen av ur-hobbyen.

Tips til klokkebokser (Rainer)
Nb! Ingen byttelapp på disse. ;)

Edit: Når klokke skal velges kan du selvsagt komme her for råd, tips og inspirasjon. Det syntes vi bare er kjekt!

Jeg bor på sørlandet til tider. Men akkurat nå er jeg i utlandet for et halvt år til, men er hjemme i julen.

Takk for link til klokkeboks, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn med glass da jeg vet han har arvet et ur fra faren sin som ikke blir brukt men som har stor affeksjonsverdi. Og fint om det kunne være litt 'synlig'.

Såpass ja. Gi bort Rolex til kjæresten. Sånt liker man. Si ifra hvis det skjærer seg med kjæresten og du blir ensom, jeg er villig til å revurdere ekteskapet mitt.:mrgreen:

Om det er greit å gi brukte klokker i gave synes jeg definetivt. Jeg oppfordrer kona til å kjøpe brukt til meg.
Si at du finner ut at et budsjett på 23 000 er levelig. Du har nå no date som Anders foreslår innen rekkevidde hvis du kjøper brukt. En god del andre muligheter på sportsur siden ligger rett i nærheten. Eller du kan kjøpe Datejust, Airking og diverse vintagemodeller til betraktelig mindre. Tenker du nytt er du for det beløpet fortsatt minimum 10 000 unna noe som helst.

Som rimeligere klokke har du allerede fått mange gode forslag, men hvis gjenkjennelsesfaktor også teller, som det gjerne gjør synes jeg Anders sitt forslag er en god ide. Ellers synes jeg også du skal se på Longines. For eks. En rimelig hydroconquest.

Jeg bor på sørlandet til tider. Men akkurat nå er jeg i utlandet for et halvt år til, men er hjemme i julen.

Takk for link til klokkeboks, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn med glass da jeg vet han har arvet et ur fra faren sin som ikke blir brukt men som har stor affeksjonsverdi. Og fint om det kunne være litt 'synlig'.

Veldig godt tenkt! :)
Finnes veldig mye forskjellig å velge i, og prisene varierer selvsagt deretter. Det er ikke vanskelig å bruke hele budsjettet dit på en boks, så vær forsiktig slik at du ikke forelsker deg i feil boks! ;)

Når det kommer til bøker finnes det litt forskjellig. Den som regnes for "bibelen" i Rolex sammenheng er et svært beist av en sak. Koster fort 2000,- om jeg ikke husker helt feil. Men, det er kanskje litt overkill for en som starter med interessen. Da er man gjerne sulten på variasjon og ikke detaljert info om variasjoner fra år til år etc.. Kan anbefale abonement på klokkeblader som et alternativ. Jeg leser ikke så mange blader fast selv, men vet flere gjør. De kan sikkert komme med forslag.

Såpass ja. Gi bort Rolex til kjæresten. Sånt liker man. Si ifra hvis det skjærer seg med kjæresten og du blir ensom, jeg er villig til å revurdere ekteskapet mitt.:mrgreen:

Om det er greit å gi brukte klokker i gave synes jeg definetivt. Jeg oppfordrer kona til å kjøpe brukt til meg.
Si at du finner ut at et budsjett på 23 000 er levelig. Du har nå no date som Anders foreslår innen rekkevidde hvis du kjøper brukt. En god del andre muligheter på sportsur siden ligger rett i nærheten. Eller du kan kjøpe Datejust, Airking og diverse vintagemodeller til betraktelig mindre. Tenker du nytt er du for det beløpet fortsatt minimum 10 000 unna noe som helst.

Som rimeligere klokke har du allerede fått mange gode forslag, men hvis gjenkjennelsesfaktor også teller, som det gjerne gjør synes jeg Anders sitt forslag er en god ide. Ellers synes jeg også du skal se på Longines. For eks. En rimelig hydroconquest.

Hehehe, tusen takk. Sier fra om det skjærer seg....hehehehe

Men Longines Hydroconquest er absolutt en klokke jeg kan vurdere ja, likte den veldig godt. Og tror nok den kan falle i smak hos min kjære også!

Ny Sub til 52K nevnes.
Du kan slå av 10K, kanskje mer om du får litt rabatt, dersom du velger en ny uten dato. Den er avbildet i annonsen lengre oppe her. Og det er helt sikkert den han ønsker seg. Den uten cyclopen, du vet...

Glem klokkeboks og kjøp en brukt Seamater 2254.50 - det kan aldri bli feil. Aldri-aldri-aldri!

Selv om du allerede har fått mange gode råd, er fristelsen til å svare alt for stor!
I utgangspunktet er en vintage Rolex noe hen i mot det ultimate, synes jeg.
En Rolex Datejust er slett ikke gubbete. For tiden er den noe av det mest trendy en selvbevisst herre kan eie.
4efd879a.jpg

En vintage Submariner er, om mulig, enda bedre.
82d4754d.jpg

Men med budsjettet ditt synes jeg du skisserer en meget god plan, som din kjære garantert vil sette stor pris på.
Av merker jeg ville anbefale er Longines (nye og gamle), vintage Omega, Stowa Flieger, enkelte Hamilton modeller, Frederique Constant, Eterna. Sorry... Dette blir lett en lang liste.
Du kan lett korte den ned ved å finne ut hvilken størrelse han liker. Sports- eller dress ur. Osv.

Lykke til, da! Også må du poste, med bilder, når du har bestemt deg!:D

Glem klokkeboks og kjøp en brukt Seamater 2254.50 - det kan aldri bli feil. Aldri-aldri-aldri!

+10000

Da har en klassiker, som er sporty, men likevel går i de aller fleste anledninger, og som kan brukes på lenke, gummireim, Natoreim osv. I tillegg gir det gubben noe å hige etter selv..å finansiere sin første Rolex ;)

Er det ingen på forumet her som har en pent brukt Omega med bokser for 10K? :) Hadde jo vært en megahjelp isåfall, så slipper hun styret med eBay og eventuelle useriøse selgere på Finn. Her bør TS steppe opp å vise hva vi er gode for, ikke sant? ;)

2254.50! Absolutt et godt alernativ! Sporty, robust og pent. Passer til alt, som Suben.

smp7.jpg