Jakt

Her i Norge er 6,5 Creedmore et kaliber for folk som ligger og skyter fabrikkammo ut av 20-skudds pakker...

Den Beretta'en så fin ut men jeg har to ankepunkt. Den har hane og ikke vanlig slagfjær, så slagtiden blir lang og avtrekket sannsynligvis dårlig. Og boltgangen er så lang at man må løfte kinnet uansett ved ladegrep, så vinninga går opp i spinninga.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
80661F91-5B8B-4D8A-8650-38DFD3E1AE23.jpeg

Lang dag i skogen resulterte i denne flotte hunnfuglen :)
 
Hei!
Jeg vurderer å skaffe meg rifle og er i screening-fasen hvor alle råd er gode. Bruksområde småvilt, rype/storfugl. Tenker at 223 er mest aktuelt.

Foretrekker å kjøpe hos en forhandler. Å kjøpe brukt er også helt greit for meg, men jeg vektlegger kvalitet på kikkert, så jeg har en pragmatisk tilnærming i forhold til det jeg evt. kommer over på bruktmarkedet.

Så: Har dere noen gode tips? Hadde vært digg å få til en våpen+fjellskipakke til 20k. Skal hardt holde men kan det gå?!:mrgreen:
 
Redigert:
Hva slags ski skal du ha? ;)

Ryperifle er noe man tenker på hvert år når rypa flokker og blir umulig å komme innpå... For at den skal bli med må den (1) være lett nok til at du gidder å bære og (2) mulig å treffe med. Det betyr i praksis at du også ønsker deg riflesekk og lyddemper.

For tre år siden kjøpte jeg en brukt Sako Vixen i 222 med Zeiss 3-9x36 for 7000 kroner. Den regner jeg som perfekt for formålet.
 
Hva slags ski skal du ha? ;)

Ryperifle er noe man tenker på hvert år når rypa flokker og blir umulig å komme innpå... For at den skal bli med må den (1) være lett nok til at du gidder å bære og (2) mulig å treffe med. Det betyr i praksis at du også ønsker deg riflesekk og lyddemper.

For tre år siden kjøpte jeg en brukt Sako Vixen i 222 med Zeiss 3-9x36 for 7000 kroner. Den regner jeg som perfekt for formålet.

Godt poeng ang. skipakke og sekk
Justert for det jeg mangler i en skipakke kan vi fokusere på rifle/kikkert/demper/sekk til 15.000.

Vekt er absolutt viktig. Ser for meg en synt-stokk. Fortrinnsvis 223 pga.tilgang/pris på ammo.
 
Redigert:
Merkenavn får du spørre noen andre om, men kanskje jeg kan hjelpe deg med å synse?

Sekk; det er mange å velge mellom og du må se på hvor stor plass du trenger. Jeg har en Eberlestock x1e som er en fin dagsekk med godt bæresystem. Litt tregere enn Vorn å trekke/hylstre.

Kikkert; kjøp for Guds skyld en liten og lett. Du skal ikke jakte på natta og vil spare vekt, så en 3-9x36 passer bedre enn en 4-12x56. Den må ikke være tysk/østerriksk men ta heller en brukt Zeiss enn en ny kinavare til lik pris.

Demper; 223 har lite krutt og gir lite gass, OG du skal inn og ut av en sekk, så du ønsker deg en liten aluminiumsdemper. De store med imponerende tall gir mening for patroner med mye krutt og mye oomph, men det skal ikke du ha.

Rifle; alt fra Nord-Europa går fint. Pluss Howa fra Japan. CZ er litt grovmekk men ok. Standard riflestigning i 223 er 1-12", det funker for lette kuler. For litt tyngre kuler (69 grs) vil du ha 1-9”, de tyngste krever type 1-7". Men skal du skyte billig ammo har den lett kule og da går du for 9 eller 12.

Hjalp dette eller rota jeg bare til? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Observerte dette sporet i hagen i dag. Noen her som kan fortelle meg hvilket dyr det kan være ? Jeg har ikke peiling så det kan like godt være hund som katt men tror muligens det er rev i området vi bor i.
DF8DF896-CDC2-4FF6-8B6D-23F4BF0C0BF9.jpeg
 
Observerte dette sporet i hagen i dag. Noen her som kan fortelle meg hvilket dyr det kan være ? Jeg har ikke peiling så det kan like godt være hund som katt men tror muligens det er rev i området vi bor i.Vis vedlegg 272236

Reven pleier å sette potene «etter hverandre». Ett spor, i stedet for 2 parallelle. Så hvis den har bare passert forbi, bør det være mulig å se.
 
Jeg har veldig lyst på en drilling. Sikler på en Blaser D99.
Er det noen som har erfaring? Jeg har både hagle og rifle i dag, og sliter noen ganger med valget. Jeg jakter i et terreng med både rådyr og fugl, med jaktkort på begge deler.

Dere som har drilling - blir den brukt nok? Eller blir dette litt som helårsdekk - ikke optimalt for noe?
 
Jeg har veldig lyst på en drilling. Sikler på en Blaser D99.
Er det noen som har erfaring? Jeg har både hagle og rifle i dag, og sliter noen ganger med valget. Jeg jakter i et terreng med både rådyr og fugl, med jaktkort på begge deler.

Dere som har drilling - blir den brukt nok? Eller blir dette litt som helårsdekk - ikke optimalt for noe?

Har ikke personlig erfaring, men en god kompis sverger til drillingen sin på det aller meste. Han har cal. 16 og 7x57 (tror jeg). Nokså tungt våpen, men lekkert. En må dog være forberedt på at det er et klassisk og «gammeldags» våpen. Enkeltskuddsrifle er noe en kanskje må venne seg til, om en er vant til raske oppfølgingsskudd med boltrifle.

Personlig, så er jeg positiv til drilling, men ikke behov pr. i dag. (Har dog en dobbeltrifle, som jeg skal selge)
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg har veldig lyst på en drilling. Sikler på en Blaser D99.
Er det noen som har erfaring? Jeg har både hagle og rifle i dag, og sliter noen ganger med valget. Jeg jakter i et terreng med både rådyr og fugl, med jaktkort på begge deler.

Dere som har drilling - blir den brukt nok? Eller blir dette litt som helårsdekk - ikke optimalt for noe?

Har heller ikke drilling, og har vel alltid vært litt skeptisk til drilling på større dyr på lengre hold. Men, hvis det er rådyr og fuglejakt samtidig - så tror jeg drilling kan være en riktig god idé!

Selv har jeg vært en del på storvilt- og fuglejakt med hagle i hånden og rifle på ryggen (eller omvendt), og det er egentlig noe dritt med to våpen samtidig…
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og BigT
Har ikke personlig erfaring, men en god kompis sverger til drillingen sin på det aller meste. Han har cal. 16 og 7x57 (tror jeg). Nokså tungt våpen, men lekkert. En må dog være forberedt på at det er et klassisk og «gammeldags» våpen. Enkeltskuddsrifle er noe en kanskje må venne seg til, om en er vant til raske oppfølgingsskudd med boltrifle.

Personlig, så er jeg positiv til drilling, men ikke behov pr. i dag. (Har dog en dobbeltrifle, som jeg skal selge)
Takk for at du deler erfaringen:)

Våpnene jeg har i dag er heller ingen lettvektere, så det tror jeg skal gå bra. Med hagleskyting opplever jeg også litt ekstravekt som en fordel. Ulempen med enkeltskudd på rifle er jo noe jeg må tenke på. Jeg har hittil ikke levert to skudd på noe dyr (med rifle), men det er nok fordi jeg ikke har jaktet lenge nok eller store nok dyr.

Mye av grunnen til ønsket om drilling er jo at jeg på turer med hagla ofte møter fugl på topp, mens de letter foran tærne mine da jeg går med rifla.

Det er jo ikke slik at aaaalt må skytes, men det hadde vært greit med muligheten.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Har heller ikke drilling, og har vel alltid vært litt skeptisk til drilling på større dyr på lengre hold. Men, hvis det er rådyr og fuglejakt samtidig - så tror jeg drilling kan være en riktig god idé!

Selv har jeg vært en del på storvilt- og fuglejakt med hagle i hånden og rifle på ryggen (eller omvendt), og det er egentlig noe dritt med to våpen samtidig…
Denne kjenner jeg igjen! Har prøvd det på noen turer, men det er mer kaving med utstyr enn utbytte. Og ryggen min er ikke spesielt glad i slik skjevbæring. Dag tre burde jeg bært med strekkbenk også;)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Consigliere
Jeg har veldig lyst på en drilling. Sikler på en Blaser D99.
Er det noen som har erfaring? Jeg har både hagle og rifle i dag, og sliter noen ganger med valget. Jeg jakter i et terreng med både rådyr og fugl, med jaktkort på begge deler.

Dere som har drilling - blir den brukt nok? Eller blir dette litt som helårsdekk - ikke optimalt for noe?
Her har @Hopalong litt erfaring vil jeg tro.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Jeg har veldig lyst på en drilling. Sikler på en Blaser D99.
Er det noen som har erfaring? Jeg har både hagle og rifle i dag, og sliter noen ganger med valget. Jeg jakter i et terreng med både rådyr og fugl, med jaktkort på begge deler.

Dere som har drilling - blir den brukt nok? Eller blir dette litt som helårsdekk - ikke optimalt for noe?
Har også sikla på d99. Kanskje mest for muligheten til å skyte rådyr på større avstand.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84