Jakt

Mange gode tips så langt, takk :) Jeg kommer nok til å ta en runde innom forskjellige forhandlere og finne den som passer meg best. Post gjerne bilder av haglene deres også :D(er ikke forumregler mot dette?)
 
Post gjerne bilder av haglene deres også (er ikke forumregler mot dette?)
Jeg tror ikke jeg har noen bilder kun av haglene, men de finnes jo på enkelte "dagens klokke"-bilder, pluss noen andre som ligger på maskinen. Sukk...plutselig ble det veldig lenge til neste høst.

172bf9b2.png


16bb5050.png


f4dd5ec4.png


P1000416gumby.jpg


P5210076.jpg


IMAG0021.jpg


PA100118.jpg


P1000414gumby.jpg


normal_Pissing_linkgumby.jpg

PA080073.jpg


P1290800.jpg



IMG_2257gumby.jpg


_G4A5515gumby.jpg


3012011155gumby.jpg
 
Jeg er enig med Hopalong og ville nok prøvd å strekke meg til en brukt Beretta Silver Pigeon eller en Browning B525. Vi kjøpte en B525 til svigerfars 60-årsdag og maken til solid stykke våpen skal du lete lenge etter. Til gjengjeld er den litt tyngre enn Berettaen, men det sjenerer ikke ham siden han er en bjørn. Begge disse våpnene har en lang og interessant historie. Browningen er en klassiker og har vært tilnærmet uendret i 83 (!) år og Beretta er verdens eldste våpenprodusent (og verdens eldste familiebedrift).

Selv begynte jeg med en billig tvilsom sideligger som jeg byttet bort i en Beretta A303 halvautomat. Jeg var 16 år og Berettaen var det tøffeste våpenet jeg da visste om. Den har tjent meg trofast og uten et eneste klikk i 24 år. De siste 8 årene har den riktignok vært degradert til konehagle (pga liten rekyl) og sjøfugljakt, men den klager ikke av den grunn:
Swedish.jpg


Man skyter trolig bedre med en veltilpasset O/U, man trenger ikke utskjæringer og stokken trenger ikke å være blendende vakker når man sklir rundt i sludd på høyfjellet, men for å sitere Hopalongs forrige post: "....sideliggere er noe av det vakreste verktøyet mennesket har frembragt....". Og som uhelbredelig estetiker er det vanskelig å ta fri når man er på jakt. Jeg har til og med hørt om folk som stiller spørsmål ved om man trenger overprisede mekaniske klokker for å finne ut hva tiden er. Vel, nok forsvarstale for ufornuftige valg. Jeg har ikke vært like flink med kameraet på tur, men jeg fant et par bilder av min sideligger: Arrieta 578.
Sinnhagle.jpg

Lånt studiobilde:
Arrieta.jpg


I forberedelse til skottlandstur ga jeg den en skikkelig puss og tror du ikke de har pyntet med Cotes de Geneve der bare børsemakeren kan glede seg over det:
bilde-78.jpg
 
Jeg kan ingenting om jakt, så høydepunktet for meg var alle disse ansiktene, lol :D
Men våpnene var lekre, de, absolutt :)
 
Post gjerne bilder av haglene deres også :D

Trengs en motvekt til alt dette eksklusive treverket og graverte metallet fra Morini og Hopalong...:)

Syntetstokk og "rustfritt", blankt stål:

DSC00408.jpg


IMG_0578.jpg



Min svogers Beretta har sneket seg med i forgrunnen (husker ikke modellnavnet), ser ut til at kolben er justèrbar i høyden:

IMG_3389.jpg
 
Her var det mye lekkert, ja :D Har forresten noen av dere opplevd problemer med deres mekaniske ur etter en tur på jakt? En kompis av meg erfarte at urverket i hans SKX stoppet etter en tur på skytebanen...
 
Siden jeg allerede har anbefalt brukt kan jeg jo vise frem noen av mine hagler ;)
Den jeg bruker mest er en Aya XXV SL fra 1980. Lett (2,7 kg), kort (XXV = 25" piper / 63,5 cm) og rask hagle som er litt ekstrem å skyte med sammenlignet med en treg O/U. Det blir bare monter (kaste opp), pek og pang..
I mine øyne riktig vakker ;)
23092011220.jpg


Den neste er en Merkel 200E fra 1953 som jeg overtok etter min far når han sluttet å jakte. Nydelig våpen det også.
Orrhne.jpg


Til slutt litt riktig "spikerstål" fra 1913, en Husqvarna 103 CS ;) Denne bruker jeg i ny og ne på harejakt av litt nostalgiske grunner..
003-2.jpg
 
Mye vakre pang panger.
Jeg må flire litt når det her blir stilt spørsmål om hvilken hagle som skal handles, og svarene er av typen "kjøp noe billig i tilfelle du ikke liker det"- "trenger ikke dyrt våpen for å treffe" og "du kan alltid handle noe nytt".
Det er ikke akkurat samme type svar man får hvis man spør hvilken klokke man skal kjøpe:roll:

Min erfaring spenner fra spanske sideliggere, via Lanber til Beretta, og bruker nå et arbeidsjern fra sistnevnte uten "kruseduller og dill dall".
Mitt råd er som flere nevner, kjøp MYE heller en brukt type Beretta/Browning enn en ny Lanber. Det er ikke noe galt med Lanber som hagle fungerer bra feller vilt/duer, men dyrere hagler har en helt annen balanse noe som er utrolig viktig når det gjelder hagleskyting. Og noe som vil resultere i en bedre treffprosent.
En annen fordel er bedre kvalitet på løp og mekanismer, slik at man opplever som oftest mindre tilløp til rust. (hvis man er som meg, lite glad i pussing av våpen).

DSC00161.jpg


Må legge til at bildet er tatt tidlig på dagen, derav den magre fangsten.
 
Jeg ente opp med å kjøpe en Rizzini for noen år siden. Den gang hadde jeg ikke råd til Berettaen jeg egentlig ønsket meg. :(

Jeg handlet hos Magne Landrø på Lillestrøm, og har fått god hjelp og oppfølging av de som jobber der...
 
Jeg må flire litt når det her blir stilt spørsmål om hvilken hagle som skal handles, og svarene er av typen "kjøp noe billig i tilfelle du ikke liker det"- "trenger ikke dyrt våpen for å treffe" og "du kan alltid handle noe nytt".
Det er ikke akkurat samme type svar man får hvis man spør hvilken klokke man skal kjøpe:roll:

Vel, den gjennomsnittlige norske fuglejegeren bruker kanskje hagla en uke i året (inkludert lerdueskyting), mens drømmeuret er i drift 24/7...:D.

Kanskje man skulle registrere seg på kammeret.no og spørre hvilket ur de anbefaler? ;)

Men det er klart, som min gamle langrennstrener sa til min far om mitt onsdagsrennutstyr: man skal ikke ha tapt når man står på startstreken. Vil man som fersk jeger eliminere alle tekniske feilkilder og har penger til å gjøre det, er det ikke så mye å tenke på.
 
Vekker denne tråden til live da jeg er ute etter hagle.

Noen som har erfaring med Churchill Hunter 12/76 ?

CHURCHILL HUNTER 12/76 - Jakt & Friluft

Først og fremst: Seamasteren får mye armtid, så jeg må nok en gang si meg førnøyd med den handelen:)

Så til hagler.
Jeg kjenner ikke direkte til Churchill (eller Akkar, som produsenten heter), men har hatt litt erfaring tidligere (også via bekjente) med hagler i den rimeligste enden av skalaen. Det har jo gjennom årene vært et utall merker/fabrikater på markedet i både kortere og lengre perioder - ofte kjedespesifiserte "merkevarer" fra ulike produsenter, fortrinnsvis fra Tyrkia og Spania, men også noen Italienske.

Om en slik hagle er "god nok" vil tildels avhenge av hva den skal brukes til. Det er litt forskjell om man skal slenge avgårde et og annet skudd på ei jaktuke i året, og kanskje et par serier på lerduebanen i løpet av sesongen, eller om man kommer til å skyte noe mer aktivt.
Om den skal brukes til jakt, så bør også vekt være et kriterie. Jeg skal love deg at det er forskjell å gå noen hele dager i fjellet med ei hagle som veier 3,3 kg kontra ei på 2,8 kg. Men samtidig er ei tyngre hagle mer stabil i skuddbevegelsen, og vil ha litt mindre rekyl.

Mye for pengene? Ja, jo - det er jo forsåvidt det, men man får rimeligste type valnøttkolbe og må nok regne med litt unøyaktig nettskjæring osv. Litt "slarkete" eller trang mekanisme og grov finish på låsekasse osv er det sikkert også. Stålkvalitet i løp og choker er sikkert tilstrekkelig god, men stål er ikke stål - og selv om løpet er trykktestet er det nok ikke like slitesterkt som på ei hagle av dyrere kvalitet. Blåneringen vil kanskje også være noe tynnere og mer ujevn.

Så - igjen, det kommer litt an på bruken, og hvor mye man er villig til å legge i det. Personlig hadde jeg gått opp et hakk eller to i pris, selvom man bommer like mye med ei hagle til 20.000,- som med ei til 5000,-:). Derfor er det viktig - og tildels avgjørende at man kjøper ei hagle med kolbe som passer.
 
Redigert:
Trenger litt råd her (les: som de fleste andre vil jeg jo helst bare få bekreftet mine egne valg og meninger her, hehe)

Har pr nå en Remington 870 når det kommer til hagle, som har vært brukt til alle slags typer jakt. Kjøpte i sin tid denne fordi den jo funger til alt, er et skikkelig tool som tåler en støyt og spiser alt av ammo. Men, føler meg litt som jeg går med hvite tennissokker i mokasiner med dusk når jeg går i høyfjellet og jakter rype. Ja, dette er i overkant overfladisk men har samtidig overbevist meg selv om at jeg "vel og vil treffe bedre med en o/u?"

Vært og testet litt forskjellig, og så langt så har feks Beretta Silver Pigeon og faktisk Churchill Select Walnut passet meg perfekt.
Berettaen er over dobbelt så dyr, men den gir jo selvsagt og en ganske annen kvalitetsfølelse. Det sagt, så må jeg si at Churchillen ikke var dum den heller, og helt grei utseendemessig. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31302&prodid=26478

Bryr meg fint lite om graverte tiurer og hvilken grad treverk det er i stokken osv osv. Men samtidig vil jeg jo at det skal være kvalitet i alle ledd.

Har etterhvert innsett at det max blir to uker jakt i året, og ikke så alt for mange leirduer som må bøte med livet i forkant av sessongen, som det nok burde. Så uansett hva det blir, vil den nok ikke slites ut med det første.
Men lest flere som klager over feks blånering som blir borte på Silmaer, treverk som beveger seg på Baikaler osv. Og ja, fullstendig klar over at uansett merke og pris, kreves godt vedlikehold.

Fornuft/behov tilsier Churchill til snaue 9k, men mer dragning til en Silver Pigeon merker jeg ...


Så, tanker?
 
Jeg har gått en del med Beretta innimellom og kan absolutt anbefale børsa på det varmeste. Selv tusler jeg til vanlig rundt med en gammel skarping , nemlig Browning GTI fra 1989. Funker som bare helvete.
Browning er en produsent du bør sjekke ut.
Men mellom de to nevnte anbefaler jeg Beretta basert på den gjennomgående kvalitet jeg opplevde. ( ps. Berettan er fra 1971 og er på jakt hvert år ) . Det skal nevnes at jeg har ingen erfaring med Churchill.
 
Redigert:
Begynner på jegerprøven på onsdag, noen som har tips til en god nybegynnerhagle til ca 7k?
 
@steind takk for svar. Prøvde et par Browning i dag og, og de passet meg ikke i det hele tatt dessverre. Og hadde en ganske annen balanse generelt også syntes jeg. Ellers så virket det jo som skikkelig kvalitet hele veien.

Fikk aller mest godfølelsen med Beretta Silver pigeon Ultra light, men da den kun kommer i 12/70 så er den dessverre ute av leken.
Blir en del harejakt i Finnmark, og de må det minimum være 12/76 og helst i den kraftigere enden, for haren løper fort og langt ;)
 
Redigert av en moderator:
Browningen er tung. Det er en traphagle og veier 3,8 kg. Men det er forsåvidt greit for meg og den har blitt en trofast jaktkompis.
Beretta Silver Pigeon er jo å få i 12/76. Go for it !
Som du sikkert skjønner er jeg bitt av gamle Pietro's håndverk. Så mitt syn på saken er langt fra objektivt....:cool:

Ellers er jo Fausti et alternativ.