IWCs tre nye Ingenieur Chronograph Edition

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.129
Sted
Fredrikstad
iwc-ingenieur-chronograph-edition-4443-1170x780.jpg


http://www.tidssonen.no/3-nye-iwc-ingenieur-chronograph-edition/

Mye tyder på at IWC er i en fase hvor de vil bryte med det Genta-inspirerte designet, og heller sikte seg inn mot et mer klassisk krono-design.

Hva tenker dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz og uret
Mulig de bare krever litt tilvenning, men de gjorde det ikke for meg akkurat nå. Mulig det er remmen som gir meg litt Chopard-vibber.

Edit: nei, det er nok ikke bare remmen

image.jpeg
 
Dette likte ikke jeg..... Ingenieur har aldri vært min favoritt, men dette er et skritt i feil retning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff
IWC har vel sine grunner for å velge dette designet, dagens modeller selger dårlig....

Jeg er ellers enig med fortalerne, dette var triste greier :(
 
Jeg synes ikke noe om dette. Ingenieuren er en av mine absolutte favoritter nettopp på grunn av Genta-designet. Men dersom den har solgt dårlig (til min overaskelse) så må de vel ta noen grep, jeg kan ikke skjønne at dette er riktig vei å gå, men dette vet nok IWC mye bedre enn meg.
Selv om jeg ser bort fra at denne skal erstatte en av mine favoritter synes jeg heller ikke klokken skiller seg ut i noen særlig retning, ved første øyekast ser den ut som mange andre kronografer med 7750 urverk, selv om denne ikke har det. Jeg kan selvfølgelig endre mening om klokken, det har skjedd mer enn en gang med andre klokker:)

...og hvordan kommer "tre-hånds" klokken til å se ut? Jeg frykter den blir litt kjedelig:( Håper de ihvertfall finner plass til "Ingenieur-logoen" som de tydligvis ikke fant plass til på denne.
 
Dette er heldigvis klokker som ser bedre ut live, enn det de gjør på bilder.

That said, isolert sett er ikke dette klokker som appellerer til meg personlig.

Samtidig skjønner jeg veldig godt at dagens Ingenieur, som helhet, ikke har funket (IWC er tross alt avhengig av å selge klokker). Og introduksjonen av in-house i lavere prisklasser, krever at IWC får opp produksjonen til et visst volum.

Genta-Ingenieur er også et altfor sterkt design til at IWC bare vil forkaste det, og jeg tror dette åpner for at man vil se en mer rendyrket reboot av Ingenieur en gang i fremtiden. Men det er selvføgelig bare spekulasjon fra min side.
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
At de selger dårlig kan jo kanskje ha en viss sammenheng med den relativt høye prisen for de fleste modellene, inkludert den rimeligste med ETA-verk? De koster jo til dels mer enn tilsvarende modeller fra både Rolex og Omega, og SÅ vanskelig å produsere dem er det vel ikke...?
Sliter også litt med at fabrikanter som benytter ETA-verk i i slike dyre modeller aldri kan gi en god forklaring og beskrivelse av hva de faktisk har gjort/modifisert med selve urverket? Hva forsvarer prisen?

Litt synd egentlig, da IWC fortsatt har en "magisk" tiltrekning på meg, men den strander som regel på at de fleste modellene er alt for store, samt at prisen blir litt vel drøy... :(
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Tja, jeg må si at jeg faktisk liker designet på disse urene. Det er kanskje litt kjedelig, men samtidig tidløst. Jeg tenker at dette designet kan appellere til unge menn med litt sans for stil og design. Det jeg ikke kan forstå er at de lanserer den som en Ingy. Det er et komplett brudd mot det originale designet, og således tror jeg de skremmer bort den viktigste målgruppen, nemlig menn med sans for finmekanikk og historien bak. Konklusjonen min er at designet er brukbart, men IWC skyter seg i foten her, og vil tape på dette påfunnet.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og uret
Jeg synes det er rart de ikke relanserer den opprinnelige Ingeniøren, når de først går vekk fra Genta. Ref 666 var djevelsk fin.

Merkelig kutting av markører kl 11, 1, 5 og 7 forøvrig.
 
IWC har vel sine grunner for å velge dette designet, dagens modeller selger dårlig....

Jeg er ellers enig med fortalerne, dette var triste greier :(

Jeg liker heller ikke denne utviklingen. Hvis de eksisterende modellene selger dårlig kunne man jo prøve å gå ned fra 44-46 mm og tykkelse på 15-17 mm til mer normale størrelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91 og TomB
Vel....
3-hånds Ingy har jo vært 40mm en stund nå.
Chrono fikk man også en stund i 42,5mm utførelse. (Som på bilde under)

Jeg liker godt de nye Ingy'ene, men mener at dette burde vært en ny modellserie....

165d-d7ad-0967-14bc.jpg


Jeg liker heller ikke denne utviklingen. Hvis de eksisterende modellene selger dårlig kunne man jo prøve å gå ned fra 44-46 mm og tykkelse på 15-17 mm til mer normale størrelser.
 
Jeg har ikke sett chrono edition-modellene annet enn på bilder, men jeg er ikke begeistret. De ser sikkert bedre ut live, som Jon Henrik sier, men for meg bryter de for mye med både originalen, Genta-designet og den nåværende serien.

Som også jeg synes er for stor og for tykk.

Med unntak for Vintage Ingenieur, som kom i begrenset serie for noen år siden og lå veldig nært opp til originalen, synes jeg den minste og enkleste på 40 x 10 mm er den aller fineste av dagens modeller.

Kanskje med et unntak for 3244 på 43 mm, med Dual Time, som er på størrelse med 3227 fra noen år tilbake.

3227 og den 40 mm store 3228, var begge utstyrt med IWCs eget 80110-verk.

Her 3239:

 
Jeg synes det er rart de ikke relanserer den opprinnelige Ingeniøren, når de først går vekk fra Genta. Ref 666 var djevelsk fin.

Nå ble ref 666AD relansert tilbake i 2006 var det vel @Bezel . Den gangen som ref 3233, husker ikke helt når den gikk ut av produksjon igjen, men mener det var 2010-11. Fortsatt så kan man få tak i en boutiquevariant i platinum tror jeg.
3233 er vanskelig å få tak i her hjemme. Jeg vet bare om et par stykker, og tilfeldigvis så sitter jeg på en av dem selv. Min er fra 2007.
Er enig i at 666 er en av de peneste klokkene IWC noengang har produsert.

Når det er sagt så er jeg tydeligvis en av de få som har tro på de nye kronoene. Jeg mener at det er et smart trekk av IWC å bevege seg vekk fra Genta. Ikke misforstå IWC her, Genta blir nok i kolleksjonen, men de må spille på det klassiske Ingenieur uttrykket også. Dette er de første stegene i riktig retning. Jeg bare nevner - in-house kronograf verk!!!

EDIT: Glemte bilde av 3233en:
14294995_1597564283878176_2136585236_n.jpg
 
Denne designen går det kun 15 av på dusinet. Gammel god Ingy (a la den til @Oscr over)
var min IWC-favoritt sammen med BP og kunne fort blitt min neste klokke; kult modernistisk.
Litt annerledes uten å være altfor spesiell.

Men dette var nitrist.