It's a Sinn...

eidehelg

Støttemedlem
Medlem
27. mars 2018
Innlegg
1.566
Sted
Stavanger
Hei hei folkens :)

Da var det dags for en ny unboxing for min del. For snaue tre uker siden luftet jeg noen ideer her inne om divere. Jeg var egentlig i markedet for en diver, og fikk tips om den nye U50 fra Sinn - et helt ukjent merke for min del. Etter å ha lest meg litt opp på merket, og sett på alt de har av kule modeller, var jeg heller lysten på noe annet enn en diver i denne omgang. Artig hvordan "behovene" endres raskt når det kommer til klokker.

Godt utpå kvelden selveste nasjonaldagen klarte jeg endelig å bestemme meg for modell. Pakken ble sendt fra Frankfurt 20. mai, og dagen etter var den i Oslo. So far so good. Men, så var det UPS sin avdeling her på berget: Makan til sløkkas-bedrift! Det tok 1 uke før de klarte å sende meg betalingslink slik at jeg fikk gjort opp mva, og pakken kunne videresendes til Stavanger. Vel, nok syt om UPS. Her er den:
IMG_2171.jpg

IMG_2172.jpg

IMG_2173.jpg

IMG_2174.jpg

IMG_2175.jpg

Jeg har alltid likt pilotklokker, og digger lesbarheten på skivene. Denne gangen var det viktig for meg å kjøpe en klokke som var litt annerledes enn de andre jeg har. Jeg manglet klokke med GMT-funksjon, ikke det at jeg har bruk for det. Her synes jeg visningen av den andre tidssonen er pent integrert i skiven med en stilig gul-grønn "kompass-pil". Datoen er nokså bortgjemt kl. 4, og ikke noe man legger merke til ved første øyekast. Jeg er dato-junkie når det kommer til klokker, så dato er alltid velkomment.

Kjekt med kasse i noe annet enn polert stål. Kassen har Tegiment-behandling, en slags herding av stålet som gjør det mer motstandsdyktig mot riper. Denne modellen har i tillegg PVD-coating som gjør den enda hardere. Ifølge Sinn vil denne prosessen hindre at den svarte coatingen skaller av etter hvert som årene går.
IMG_2176.jpg

IMG_2177.jpg

IMG_2178.jpg

Så hvilken modell er dette? Litt tørre fakta:
Det er en 856 S UTC, Tegiment-behandlet kasse og PVD-coating. GMT-funksjon, derav navnet UTC (Universal Time Coordinated).
Diameter på 40 mm og høyde på kun 11 mm gjør at den sitter som et skudd på hånden. WR 200 m, skrukrone og en tykk og god reim i kalveskinn i pilot-design. Fukt-indikatoren på siden av kassen endrer farge hvis det kommer fukt inn i urverket. Sinn har utstyrt flere av modellene med såkalt Ar-Dehumidifying technology. Sikkert helt nødvendig og litt typisk tysk :mrgreen:
Ellers er modellen "antimagnetisk", som vises med et symbol på skiven kl. 9. Den har beskyttelse mot magnetisme opp til 80.000 A/m, som sikkert er mer enn nok. På innsiden tikker et verk av typen ETA 2893-2 med 42 timers gangreserve. Skal bli spennende å se hvor nøyaktig dette verket er. Den er ikke COSC-sertifisert, men går kanskje greit likevel?
IMG_2181.jpg

IMG_2182.jpg

IMG_2179.jpg

IMG_2183.jpg

IMG_2184.jpg

IMG_2185.jpg

Jeg blir nesten fascinert over hvor lettlest denne skiven er. Greit når man nærmer seg 50, og av og til sliter uten lesebrillene...
Finishen på klokken virker veldig god. Den framstår som robust og ujålete. Det liker jeg. Jeg har nok jålete klokker i samlingen ;)
Jeg har også gått til anskaffelse av to natoreimer fra nettbutikken her på TS, en khaki og en militærgrønn. Det vil understreke klokkens noe "militære" design, som jeg tror vil passe godt.
IMG_2186.jpg

Takk for titten og riktig god pinsehelg!

Edit: Glemte lumeshot! Det må jo til ;)
IMG_2190.jpg
 
Redigert:
Kul klokke! Har aldri før sett vellykket datoplassering mellom 3 og 6, men her er den løst helt ypperlig!

Morsomt med fuktindikator! Foreslår at du tester den, så vi får se om det funker
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Morsomt med fuktindikator! Foreslår at du tester den, så vi får se om det funker
Hehe. Usikker på hvordan jeg skal få fukt inn i kassen uten å åpne den :mrgreen:
Ellers er jeg enig i at dato er smidig løst på denne og flere andre modeller. Jo mer jeg leste om dette merket, jo mer betatt ble jeg av teknologien og det ujålete designet. 856 S UTC ble lansert så langt tilbake som i 2009, tror jeg.