Italienske motorsykler? Snart vår!

Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
259
Sted
3970 LANGESUND
Jeg har dilla på Laverda og Moto Guzzi motorsykler. Har 3 Lavz, 1 Guzzi og en Lav i deler som er nesten komplett.
Har tidligere kjørt alle (nesten) varianter av sykler, fra heftig tråsykkel til Harley. (F.T.W)
Slik ser det ut i garasjen nå:
DSC00225a.jpg

Dette er den sykeste sykkelen jeg har kjørt til dags dato:
MV Agusta F4:
DSC01181-1.jpg

Er det noen flere her inne som lider av sykkelgalskap?

Legg inn bilder av de syklene dere har.

Nå det er ikke lenge før syklene skal ut å luftes på vårkall asfalt...
Jeg begynner å kjøre sykkel så fort det er isfrie veier på våren. På høsten kjører jeg til isen legger seg, i fjor kjørte jeg helt til begynnelsen av Desember og året før det kjørte jeg på julaften...:D:D
for en del år siden kjørte jeg opp på Kongsberg skisenter med skia stroppet fast på en bobbet Harley FLH. Folk kikket litt da.
Ble vanvittig kaldt på vei hjemover. HUTTETU:D:D
 
TØRRE VEIER I DAG!

Fine ting miczer! Og evig respekt for å kjøre Harley lenger enn standardruta fra villastrøk til nærmeste cafe med poseringmulighet. Herlig at det fortsatt finnes enkelte motorsyklister oppå alle Harleyene på veien - ikke bare weekend badboy wannebees.

OK - nok forutinntatthet og leppeslenging. Jeg drømte tross alt også en gang om HD, men det er etterhvert snart 25 år siden.

Det gleder meg at du kjører på vinteren. Selv prøver jeg å tøffe meg med isskraping av setet om morgenen og frosne bjeller på vei til jobb, men når saltingen begynner wimper jeg ut og parkerer jeg MCene.

Jeg bruker også altfor mye tid og ressurser på italienske motorsykler. Nærmere bestemt disse:

Garantert en av topp 3 i kategorien tøffeste motorsykkel, 1976 Moto Guzzi Le Mans:
HTMLeMans.jpg


Sannsynligvis verdens raskeste gubbesofa, 1979 Moto Guzzi T3 California:
California.jpg


Sannsynligvis tidenes vakreste MC, 1974 Moto Morini 3 1/2 Sport:
DSC00027-1.jpg


Sannsynligvis den verste samlingen skrapjern du kan få for fem tusen, men den holdt fra New Dehli til Trondheim, Royal Enfield av uviss årgang:
IMG_0141small.jpg


En av de få japanske MCer jeg kunne tenkt meg, konesykkelen Honda GB 500 Clubman (brukes stort sett av meg):
Umbau2.jpg


Vanvittig kul MV Agusta, forresten!

I kveld er det mekkekveld på verkstedet. Storveis!
 
Harleydrømmen borte

Harley er nok blitt for vanlig å se på veiene, det er jo flere av dem enn det er andre sykler.:D
En annen ting er også at de har blitt så sinnsykt dyre. Dyrt skrap med andre ord. Snakket med en kar i sommer som hadde kjøpt en sliten Soft Tail for kr 105.000,- Som i følge ham selv var et røverkjøp. :rolleyes:

Det nærmer seg 25 år siden min siste harley, den gangen var det ikke så mange av dem her til lands. Da var det litt gøy å rive rundt på en trimmet Early Shovel. Hadde ikke giddet det nå. Harley er jo en livstil som de sier med sine komplette samlinger av HD effekter og Taiwan produserte aftermarket parts osv, det blir for tett synes jeg. Kjedelig.:confused:

Min interresse for italienske sykler og biler har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Særlig Moto Morini og Guzzi har vært det store etter jeg så dem for første gang tidlig på 70 tallet engang. Da som v-75gt, 850 Calif. og Morini 3-1/2 sport som de du viser her, heftige maskiner alle sammen. Jeg har ikke sett mange Morini her i Norge, de få jeg har sett har vært til salgs for ikke så billige penger og i dårlig stand. Men den her ser jo rimelig strøken ut:D Er det som folk sier at de har verdens beste kjøreegenskaper?
Jeg har aldri kjørt en Morini selv. Skulle gjerne hatt en i samlingen. Deler er vel å få tak i i England, der går det jo endel av disse?

Har du noen kjennskap til dagens sykler fra Moto Morini? Jeg har bare lest om disse men de ser jo rimelig potente ut synes jeg. Rart det ikke er noen norsk importør av disse?

Jeg husker på slutten av 70tallet? Var det 2 bekjente av meg som kjøpte seg hver sin sykkel fra Italia. En av dem kjøpte en Ducati Mike Hailwood replika av første utgaven. Kameraten hans kjøpte den første utgaven av Moto Guzzi 850 Le Mans. Det var en evig krangel mellom disse to om hvilken av disse syklene som var best. En dag byttelånte de sykler og begge to kom frem til at "den drittsykkelen her er helt ubrukelig å kjøre". Jeg vil nok si at begge de syklene er fete på hver sin måte.:D Men holder en knapp på LM1:D:D

Honda Clubman 500 er ikke dagligdags kost det heller. Fet sykkel det.:D
Er det en Indian Enfield eller er den Engelsk? De fra India er nok ikke i nærheten av engelsk presisjon som forøvrig heller ikke var helt 100% i perioder.

Jeg synes alle sykler igrunnen har sin egen sjarm, uansett hva det er for noe eller hvor de er laget. Men min mening er at det er Italia som lager de feteste produktene uansett hva det gjelder, bil, tråsykler, mc, båter, kaffekokere, ismaskiner, hi-fi, klær, ski osv osv:D You name it.. Det er vel nesten bare klokker de ikke kommer helt opp i tet, med få unntak.:cool:

Det er jo også mange fete Ducatier, Aprilia, Cagiva og diverse andre, men Ducati er det tusenvis av og de andre lager ikke sine egne motorer. De bruker jo som regel Ducati og Rotax motorer. Derfor blir de liksom ikke så veldig moro å ha for min del.

De syklene jeg har er forholdsvis sjeldne modeller, av Laverdaene mine er det laget kun 200stk og 300stk av de røde og ca 500 av den gule. Guzzien vet jeg ikke sikkert antallet på, men jeg tror det ligger i nærheten av 5 til 6 hundre stk. Hvilket er utrolig lave serier. Dessuten er de jo også vanvittig billige å kjøpe. Har betalt mindre for alle syklene mine samlet enn det koster å kjøpe en brukt 600 fra japan.:D Fet design og greie ytelser og prestanda. Jeg kjører ikke så hardt lenger heller etter å ha mistet lappen en haug med ganger for fartsoverskridelser. Er lei av å kjøre opp på nytt etter hvert.:idea:
 
Jeg er enig med deg ang HD. Jeg oppdaget tidlig at min interesse for biler og motorsykler var annerledes enn mine venners. Forklaringen ligger trolig i fasinasjonen for mekanikk og ønsket om å ha størst mulig grad av integrasjon med mekanikken jeg omgis med (kanskje er det derfor jeg liker håndopptrukne ur?). Kombinert med en tenårings ønske om å oppfattes som induvidualist og tøff (vi har vel alle vært der, men ikke alle kommer ut av den fasen), var drømmen om HD nærliggende. De var outsideren i motorsykkelmarkedet og ga åpenbart blanke i trender og teknologi. HD sto for håpløst gammeldags teknologi, motorsykkelopplevelser uten filter, de var uforholdsmessig dyre og ble kjørt av folk du ikke ønsker å invitere hjem. Det var perfekt for meg, men markedet ønsket noe helt annet. Uten sterke proteksjonistiske virkemidler og importavgifter fra staten side ville HD aldri overlevd åttitallet da alle skulle kjøre raske og fargeglade joghurtbegre.

Rundt 90-tallet forvandlet HD seg gradvis fra verdens trolig mest utrangerte MC-produsent til en av tidenes mest effektive markedføringsorganisasjoner. Snart 20 år etter ser vi nå veiene fulle av flokkindividualister og moteoffer som aldri ville finne på å identifisere seg med den tradisjonelle HD-miljøet, men ønsker seg litt bad boy image på søndagsturen. Dette er ikke entusiaster, men posører.

Nok eder. Jeg har trolig allerede tråkket noen på foten her. HDs målgruppe er sannsynlig å treffe her på forumet og jeg haster å skyte inn at min beskrivelse selvfølgelig ikke gjelder alle du ser på en HD. Faktisk synes jeg fortsatt at en halvgammel Sportster som viser tegn på levd liv, er en tøff MC.

Morini: Sykkelen ble kjøpt i sør-Tyskland for to år siden. Den lange turen hjem (fra grensen til Sveits) gikk overraskende bra for en 350 fra '74. Det stemmer det du har hørt om kjøreegenskapene. Du kan legge deg i svingene til skuldrene tar nedi og den går fortsatt på skinner. Jeg har ingen problemer med å holde følge med en god fører på en trimmet Le Mans, så lenge det er langt mellom de rette strekningene. Den har samme konservative styregeometri som Ducatier og Guzzier fra samme tid. Dette gir en fabelaktig stabilitet, men pga vekten trenger du ikke være fribryter for å brekke den ned i svingene. Vekt, ytelse og kjørestilling er gangske lik på Morinien og Clubmanen, men med Morinien kan du kjøre ringer rundt den myke Clubmanen, til tross for at den er 20 år eldre. Jeg skal ikke kjede dere med detaljer, men når man studerer de tekniske løsningene på denne sykkelen forstår man hvorfor Morini-entusiaster nesten utelukkende er ingeniører og teknisk begavede arkitekter. Det er et aktivt Morini-miljø i D og GB, så deletilgangen er overraskende god. Jeg synes det er flott at navnet har gjenoppstått (som i klokkeverden (Blancpain, etc.) er det kun snakk om kjøp av rettighetene til navnet), men har ikke kjørt noen av de nye syklene. Testene virker lovende.

Forrige bilde var hentet fra nettet – dette er min:
Morinimail.jpg


Som med klokker er det umulig å rangere motorsykler, men LM1 er garantert plass på min topp 5 liste. Nærmere toppen av listen finner du (dersom man ignorerer pris og bruksvennlighet) Ducati 750 SS fra '74 (se ducatiporno her: http://www.youtube.com/watch?v=B6pCEm1pj_4), eventuelt en 900 SS dersom man tar litt mer hensyn til lommeboka (men like håpløs i hverdagen). Siden Guzzien tilbyr skuddsikker mekanikk og enkelt vedlikehold til en brøkdel av prisen er LM1 mitt valg.

Enfielden ble kjøpt i New Delhi og selger påstod at det var en engelsk modell fra 60-tallet. Jeg var ikke overbevist da og er enda mer skeptisk nå. Kvaliteten er direkte komisk, men barna som ”restaurerer” disse vha slarkete skiftenøkler, hammer, ståltråd og spraybokser gjør stakkars så godt de kan. Med daglig mekking holdt det heldigvis til Trondheim. Nå venter den på TLC.

Det er et godt poeng med prisen som du nevner. Min samling koster mindre enn en ny forkrommet posørsykkel eller en plastrakett. En posørsykkel ville jeg ikke vist meg på i offentligheten uten falskbart og store solbriller, og plastraketter blir først morsomme i de hastighetene de er konstruert for – dvs minst det dobbelte av det lovlige. Med gamle motorsykler kan man få fartsrus i hastigheter hvor du med litt flaks beholder førerkortet.

Måtte sesongen bringe deg tørr asfalt!
 
Snart vår, ja. Forhåpentligvis blir det noe mer enn sporadiske turer på veteranen min i år:

Guzzi3.jpg




J Nå venter den på TLC.

Texas Lottery Commision?
Toyota Land Cruiser?
Tomato, Lettuce and Corn?
True and Living Church of Jesus Christ of Saints of the Last Days?
 
True and Living Church of Jesus Christ of Saints of the Last Days snakker ikke med meg lenger, så det får bli Tender Love and Care. Målet er noe i denne retningen:
pig7_scrambler_gross.jpg
 
Fet sykkel

True and Living Church of Jesus Christ of Saints of the Last Days snakker ikke med meg lenger, så det får bli Tender Love and Care. Målet er noe i denne retningen:
pig7_scrambler_gross.jpg

Er det en egenkomponert sykkel eller er det fabriksbygget? Den var uansett vannvittig fet!!
 
Snart vår, ja. Forhåpentligvis blir det noe mer enn sporadiske turer på veteranen min i år:

Guzzi3.jpg






Texas Lottery Commision?
Toyota Land Cruiser?
Tomato, Lettuce and Corn?
True and Living Church of Jesus Christ of Saints of the Last Days?

Hva slags gaffel er det på den sykkelen? Er det en Paioli? Jeg har en Paioli upsidedown gaffel liggende som jeg har vurdert å sette over på min Guzzi v65 Lario, men har ikke giddet å begynne på enda. Jeg vet ikke om det har så mye for seg på min sykkel da original gaffelen funker veldig bra. Men det ser jo sykt bøllete ut med en upsidedown og polert alutank. Rå sykkel.
 
Indian Enfield

Tror nok ikke det er så mange Royal Enfield i India.:D De Indiske ble levert med Mikarb forgasser, kopi av Mikuni. Mikarb er ganske mange hakk dårligere. Men det er jo en kul sykkel på sin måte uansett.

Man skal ikke slenge for mye med leppa om kjøretøyet til folk, særlig ikke til HD folk, de er ofte litt hårsåre sånn sett. Men det er jo et faktum at en 20 år gammel HD ikke har helt rett prisnivå, ingen HD står i forhold til markedspris.
Jeg kunne godt tenkt meg å ha en Harley men da måtte det blitt en original XR-1000 eller XR-750 fra tidlig 80 tall, men prisene er jo helt ut i sinnsykt nivå hvis man først finner en av disse. Her er bilde av en som sto til salgs på finn til 110.000,-
69_384034901.jpg

Det er en fet sykkel....:D
 
Det er akkurat det jeg mener miczer - en gammel velbrukt sportster er en vanvittig kul motsetning til forkrommede juletrechoppere av hvilket som helst fabrikat.

Trials/Scrambler ombygging av Royal Enfield Bullett har vært en populær modifikasjon siden femtitallet da RE hadde stor suksess og vant både International Six Days Trial og Scottish Six Days Trial flere ganger. Det finnes et uttall variasjoner rundt dette temaet, men jeg synes den på bildet er noe av det bedre. Et kort nettsøk vil vise deg en haug med andre varianter. Hitchcocks Motorcycles i UK leverer ferdige ombyggingssett med alt du trenger.

Og joda, det finnes mange Royal Enfielder i India i dag: Eicher Group som tok over produksjonen i '95 kjøpte også rettighetene til navnet Royal Enfield, men før det het alle indiskproduserte Bulletter kun Enfield. I tillegg er det noen få av de originale syklene levert til det indiske militæret som tøffer fortsatt rundt. De er uansett helt like - sykkelen har vært uendret siden 1948 og er således med stor margin den motorsykkelen i historien med lengst produksjonstid.

Gaffelen på Hopalongs Guzzi mener jeg er fra Showa eller White Power. Det er som å kjøre en sprell ny Guzzi når man sammenligner med de originale sugerørene de ble levert med.
 
Motorsykler

Ja, selvfølgelig, jeg er helt i tåka, glemte det britiske imperium og det der. Kule sykler de R.E, lagde ikke de en Diesel variant også? Jeg mener å huske at jeg så en for mange år siden. Jeg får ta et nettsøk på det der.

Her er noen bilder av noe av det mest vellykkede kombinering av ny og gammel teknikk, eller ital-engelsk.:D
Dette kaller jeg et vellykket Custom prosjekt, gjennomført rått hele veien.
Jeg fikk besøk av en kar som så syklene mine og gjerne ville se litt mer, han fortalte meg at en bekjent av ham hadde bygget denne og at han gjerne villle gjøre noe av det samme, han hadde visstnok tilgang på maler av motorfester osv
alaverda1.jpg

alaverda2.jpg

alaverda3.jpg

Den her er en Laverda 668 Diamante med en trimmet, oppgradert Norton motor.
Her er linken:
http://vintage-motorbikes.com/welcome/ala_verda_eng.html

Laverda er jo ikke kjent for noen spesiellt god motorkvalitet, så det finnes en del sykler stående rundt om med div motor problemer. Ofte kan man kjøpe disse for en dritt og ingenting, det er jo komponenter her for en god slump penger dersom man skulle kjøpe disse delene løse over disk. I Berlin var det noen som hugde Laverda sykler for å bygge om Guzzi sykler. V2 Moto het de, men de er desverre gått konkurs nå: Skal se om jeg har noen bilder av de syklene de bygget.

Kanskje ikke så rart det er mye trøbbel med Laverda maskinene når man ser bilde fra avdelingen for kvalitet kontroll på fabrikken, det er ikke et menneske å se:idea:
lav_cont_ea.jpg
 
For en rå sykkel:mrgreen:

Hadde selv en Norton 850 Commando som jeg solgte for noen år siden.
Grunnen til salget ser du i bakgrunnen på dette bildet ;)
norton-side.jpg


Nyrestaurert :cool:
DCP_0001.jpg

DCP_0002.jpg
 
Norton

Kjipt å måtte selge så fet sykkel. Men må man så må man. Barn går først i prioriteringene. Jeg har ingen barn selv men jeg skjønner at man ofte må ta avgjørelser ut i fra normal fornuft. Norton kan du jo skaffe tilbake siden en eller annen gang, de finnes jo endel av dem tross alt.;)
Her er noen flere av mine:
HPIM2772demper-1.jpg

DSC00698.jpg

HPIM2782-1.jpg

Innsprut fra weber:
DSC00734.jpg
 
Gøy se at det er flere "italienere" her :)

Kronjulvelen i garasjen; Ducati Monster S4 Fogarty, limited edition fra 2002 begrenset til 300 eksemplarer.
Så vidt jeg vet bare denne i Norge.
Denne ble levert fra fabrikk med "alt" av ekstra "snacks" Racing ECU, Racing luftfilter for en ubeskrivelig innsugslyd, 60mm racing eksos fra Termignoni med helt og holdent ulovlige carbonpotter. Nesten alle plastdeler var erstattet med håndlagede carbondeler, sykkelen var også hevet en tanke i bakrammen for å få en raskere styrerespons.
Har hittil ikke hatt hjerte til å selge den selv om det er mange andre sykler jeg gjerne skulle eid...















;)
 
Her er mitt bidrag, min nåværende sykkel, første italieneren jeg har hatt, har bare hatt japse r-sykler før!

bilde-22.jpg


Det er en 1998 Ducati 748 SPS, den er strøken, og har kun gått 28k km. Herlig lyd:)
 
Samlingen vokser seg ut av garasjen. Den sorte/orange sykkelen er nå solgt til fordel for en Lancia Delta Integrale, noe jeg sikkert kommer til å angre på siden en gang.:D
HPIM3075.jpg