It may not look pretty on the surface, but deep down it’s beautiful

Consigliere

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2014
Innlegg
4.449
Ny gave til kona? Ikke akkurat den mest maskuline posen dette her…..

Pose.jpg


Dette er faktisk min første «unboxing» på TS, på tross av en del nyervervelser de siste årene. Jeg har greid å snike meg unna ved andre anledninger, men denne gangen hadde jeg faktisk tid og lyst til å snekre sammen en liten tråd.

I den eminente tråden «Klokkeplaner for 2016» la jeg listen høyt, og denne ønskelisten består nok dessverre fremdeles. Det ble altså ingen Patek eller JLC Reverso, og heller ikke noe gull fra en anerkjent produsent av spikerstål denne gangen. Dette er med andre ord en fullstendig avsporing fra planen, på den annen side slapp jeg å slanke balansen for å realisere denne moroklumpen.

Ser litt kjedelig ut denne boksen:

Boks.jpg


Omega? Liten boks…..

Boks2.jpg

Jeg «trenger» vel strengt tatt ikke flere klokker. I den grad jeg trenger noe er det vel egentlig klokker som i følge stilpolitiet ville passe godt til dress og jobbantrekk. Jeg må likevel innrømme at det er dykkere og store sportsklokker som tiltrekker meg mest – dessuten kler jo alt den smukke!? Er det noen som vet hvor man får tak i slike briller??

St-Moritz-1979-Gianni-Agnelli.jpg


Litt skuffende boks, men dette er en boks som er ment for å brukes – ikke ligge stuet bort i klesskapet som alle de andre boksene mine. Boksen er i neoprene, og lukter våtdrakt – eller sommer som jeg pleier å si.

Boks3.jpg


I tillegg har jeg veldig sansen for konseptet «there’s no substitutes for cubic inches». Med en vekt på nærmere 300 gram på lenke fordelt på 55 X48 mm snakker vi tungvekter.

Dessuten er det jo litt deilig å være harry og politisk ukorrekt, heller en diger bensin v8’er enn en liten og anemisk elbil. Og ja, jeg gleder meg til å stille i blådress med PloProf’en på oransje rem!

Boks4.jpg


Synes analogien passer godt til denne modellen, som er en skikkelig hilsen til tiden der menn var menn og slapp unna med nettopp det. Klokkens forgjenger, PloProf 600, ble utviklet i samarbeid mellom Compagnie Maritime d'Expertises (bedre kjent som Comex) og Jacques-Yves Costeau, og jeg synes dagens modell har mye igjen av dette DNA’et. Modellens historie er i hvert fall spennende.

Klokke2.jpg


Jeg kan vel strengt tatt ikke skryte på meg at jeg har bruk for denne tanksen av en klokke, men for et beist. Dette er «Dykkerklokken» med stor «D». Planen er å bruke PloProfen til absolutt alt, i konkurranse med min Sea-Dweller4000. Incitamentet til å ta opp igjen hobbydykkingen er i hvert fall der.

Klokke.jpg


Bezel i safirglass gir en skikkelig flott effekt

Ploprof skve.jpg


Klokke4.jpg


Fikk også med mesh/milanese, svært behagelig og lugger ikke – clasp med extension

Ekstra lenke i mesh.jpg


Som noen sikkert husker ble det lansert en ny Ploprof-modell under fjorårets Basel, som blant annet har safirglass som baklokk og det nye Co-Axial Master Chronometer 8912-urverket (no date versjon av det nye METAS-sertifiserte 8900-urverket). Min modell er den «gode gamle» med 8500-urverket, og har som dere ser datovisning. Jeg synes min modell er den som ligger tettest opp til den den opprinnelige PloProf 600 – og jeg var heldig som greide å få tak i et splittert nytt eksemplar hos den norske importøren, via AD i Kristiansand.

Og til slutt en liten fun fact; opprinnelig hadde PloProf ikke noen heliumsventil, men ble laget i et stykke stål («monobloc») uten tradisjonelt baklokk - rett og slett for å unngå hele problematikken med helium under dekompresjon. Min har baklokk i to deler, og heliumsventil.

God fredag og takk for titten!

WS.jpg
 
Gratulerer med et beist av en dykker, selve definisjon på en styggpen klokke. Jeg har etterhvert blitt overbevist om at en sånn må inn i boksen før eller siden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Gratulerer med et veldig kult ur. Et ur med skikkelig sjarm, og potensielt et forsvarsvåpen? :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Rått,rått....Er så fet denne klokken. Det som er så utrolig med denne er den meget gode komforen på hånden ! tross størrelse og vekt.
Gratulerer så mye med denne ultimate dykkerklokken,som også trives meget godt på land også;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

PloProfen er stor og tung, men den ser større ut enn den faktisk er. Den har grei bærekomfort, og jeg synes ikke den er vesentlig annerledes å ha på armen enn min Panerai 351 med Luminor 1950-kasse. PloProfen er høy, men har knapt lugs – og mesh/gummirem er svært behagelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Gratulerer med den ultimate dykkeren! Dette er i mine øyne selve innbegrepet på dykkerur til den profesjonelle.
Ser frem til mange flotte bilder!
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere