Investering i en klokke som er mange av - Rolex

Medlem
25. sep. 2012
Innlegg
85
Sted
Bergen
Hei,

Har alltid hatt en drøm om å eie en Rolex.

Jeg ser denne muligheten hvis det kan være en investering. En Rolex koster ca 1/4 av sparepengene som nå er på en høyrentekonto med 1,85% rente.
Hvis vi tar en Rolex til 50k, ville 50k i banken med min rente utgjøre 925kr i rente første år, 940kr neste år osv.

Etter hva jeg har lest meg opp til hever Rolex prisene hvert år (?) med ca 5-10%.

Jeg har søkt meg opp til at det er dårlig investering, at det er nøytral investering og bra investering.

Noen sier at det finnes så mange av disse og at investere i en slik klokke det produseres 1mill+/- 200k av hvert år, ikke er noe lur investering.

Hva tenker dere? For eksempel en 2015/2016/2017 modell Rolex, og eie den i 5 år. Jeg vet det finnes flere tråder om dette men hvordan er status 2017?
Jeg er 21 år og ser på Datejust og Sub. :)
 
Redigert:
Du sier du alltid har drømt om å eie en Rolex, kjøp en 3 år gammel 114060. Enklere blir det ikke. Du trenger ikke å regne så mye på det siden det er vanskelig å spå fremtiden (jada, det går sikkert opp..) Du blir nok mer happy med klokka enn eventuell avkastning om 5 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Siki
Hva med å ta ut alt i mynter, fylle et basseng og dykke oppi?
images.jpg

Da kan du få glede av pengene.
 
Kjøp en Brukt Submariner til 50-60k. Sørg for en pen utgave med alt komplett. Bruk den pent i femtiden så kan du på hvilket som helst tidspunkt selge denne ica 5% opp eller ned av hva du ga. Jo lenger frem så vil trolig verdien stige mer. Det har den hvertfall gjort kontinuerlig i 60 år. Hvorvidt fremtiden er en fortsettelse av dette? Trolig, dog ikke sikkert. Men, kanskje viktigere, du har en flott klokke som gir masse glede:) Og det er ikke sikkert du kommer ril å selge den uansett:)
@Siki
 
  • Liker
Reaksjoner: Siki
Hei,

Har alltid hatt en drøm om å eie en Rolex.

Tenkte først 'Gjesp' og så at jeg burde skrive noe oppmuntrende til en 21årig klokkeinteressert ung mann men er kommet til at det neppe er klokkeinteresse som er driveren her, men et ønske om å tilhøre Rolex klubben og attpåtil at medlemskapet skal være selvfinansierende. Bare trist
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Dette var sørgelige greier.

Uansett, tusen takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. :) Setter pris på ordentlige svar.
Det får luftes litt mer før jeg finner ut hva jeg ender opp med. Faller en sub eller datejust veldig i smak så er det ikke usannsynlig at det er en keeper.


Oppsummert; penger bør være et middel for å oppnå ur, ur bør ikke være et middel for å oppnå penger.

Det kan hende dette kan bidra til urglede.

Men, er ikke dette opp til hver enkelt hva intensjonene er? Om man får både glede og penger kan du ikke arrestere noen for det?

Tenkte først 'Gjesp' og så at jeg burde skrive noe oppmuntrende til en 21årig klokkeinteressert ung mann men er kommet til at det neppe er klokkeinteresse som er driveren her, men et ønske om å tilhøre Rolex klubben og attpåtil at medlemskapet skal være selvfinansierende. Bare trist

Dette skjønte jeg lite av. Driven er å tilhøre Rolex klubben? Leste du sånn ca ingenting av det jeg skrev? Ja det er vel ikke lov å ha ønske om å eie Rolex. Selvfinansierende? Denne må du utdype.
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Vel, lå ingen arrestasjon i mitt utsagn. Imidlertid er det vel slik at du vil få mer glede av et ur om du ikke må betrakte det som en investering og vokte det deretter. Husk å legge inn forsikring og evt servicebehov i regnskapet ditt. Er ingenting i veien for å slå to fluer i ett smekk, og det kan antagelig være greit å kunne rettferdiggjøre investeringen i ur for seg selv - for all del. Men, om verdisikring er hovedmålet er intet sikrere enn banken.
 
Jeg syns det er stusselig at en nykommer, som kommer med et ærlig innlegg om hvorfor han skal bruke 1/4 av alt ham eier, i en tid han sikkert burde kjøpt leilighet etc får en sånn mottakelse. Investeringsaspektet vil stort sett alltid være gjeldende i prisklassen 50k+, for de aller fleste. Og antakeligvis vil avkastningen være god vs konto. Forsikre en Sub ville jeg aldri giddi og kjøpen han en nyere Rolex trenger den heller ikke service de neste 5år. Kjør på unge gutt, lev ut drømmen om en Rolex.
 
Jeg syns det er stusselig at en nykommer, som kommer med et ærlig innlegg om hvorfor han skal bruke 1/4 av alt ham eier, i en tid han sikkert burde kjøpt leilighet etc får en sånn mottakelse. Investeringsaspektet vil stort sett alltid være gjeldende i prisklassen 50k+, for de aller fleste. Og antakeligvis vil avkastningen være god vs konto. Forsikre en Sub ville jeg aldri giddi og kjøpen han en nyere Rolex trenger den heller ikke service de neste 5år. Kjør på unge gutt, lev ut drømmen om en Rolex.
Helt enig, syns dette er litt trist lesning selv. TS burde og bør være siste stedet en blir trollet. Toll spørsmål, sista priset!, Steinhards/brevvekter og dissing er vel forbeholdt til en viss gruppe på FB folkens? Leser flere og flere tråder der trådstarter blir hudflettet av ellers hyggelige medlemmer og det er ikke en god tendens

Til trådstarter vil jeg si: invester i en Rolex Sub, du kommer ikke til å angre. Om du ønsker å få med deg en verdistigning i samme slengen, er det ikke noe garanti for dette, men hold deg da langt unna DJ og TT subs. 116610(LV), 16610, 114060, 14060 eventuelt også BLNR er et fint sted å starte. Velkommen i klubben når du har kjøpt, spent på hva du ender opp med ;)
 
Kjør på unge mann kjøp en Rolex og slit den med helsa, selg den så etter noen år med saftig fortjeneste som mange andre her inne.

Ber om unnskyldning på vegne av TS for de som ikke klarer å svare på en skikkelig måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMayo og jonska
Jeg var selv i begynnelsen av 20 årene da jeg kjøpte min første Rolex. Kjøpte den ny hos Norsk AD og solgte den etter 25 år for 3x det jeg selv betalte for den. Hadde jeg beholdt den, så kunne jeg i dag solgt den for 7x det jeg selv betalte for den.
Moralen er derfor, kjøp deg en Rolex snarest - og selg den aldri! Den vil nemmlig alltid bli mer verdt om du venter;)
 
Velkomme til TS!
@Siki Var selv 21 år da jeg kjøpte min første Datejust, en 16234 tilbake i 1993 :) Så den ikke som en invetering da, men som en start på vei inn i "galskapen..." Den kostet kr 17500,- ut fra Bjerke i januar 1993, i dag koster vel tilsvarende modell rundt 70'.
Siden har det blitt flere, men har nå 3 (Rolex) igjen.

Støtter de som sier du bør gå for en brukt Submariner. Holder seg bedre i pris enn en Datejust, og lettere å få solgt hvis du skulle ønske det i fremtiden:) Lykke til i jakten!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Nå er det vel strengt talt sånn at det en kroneis kostet for 20år siden er ikke veil. pris på en kroneis idag @Gin. Prosentvis stigning på en kroneis er nok vesentlig høyere enn det har vært på Rolex.

I tillegg så har klokkeinteressen eksplodert de siste 5 årene, samt det å eie en Rolex som før var mest forbeholdt "rike" forretningsmenn, blitt allemannseie selv studenter kan og tar seg råd til. Jeg vil tørre å påstå at, riktignok ikke i reelle kroner, at prisene har stagnert tross interessen i forhold til mange andre produkter.

Selv om empirisk data peker mot at prisene vil fortsette å stige inn i himmelen, hadde jeg ikke satset ungenes sparekonti på dette.