Inspirasjon til dressklokke i gull

Ser det er nevnt tidligere i tråden, men må nesten slå et slag for Nomos Lambda.
Nær perfeksjon spør du meg.
In-house, som kan sees gjennom klokkens bakside.
Klassisk dressur med moderne twist.
84 timers gangreserve med gangreserveindikator.

http://www.nomos-store.com/en/Watch...or/Lambda-Rosegold-sapphire-crystal-back.html

Det var mine 50 cents. Lukke til med jakt, sparing og bryllup.

Lambdaen er en veldig pen klokke, men av en eller annen grunn greier jeg ikke helt å like den type visere :(

Drar opp en eldgammel tråd med ny relevans :)

Siden sist har jeg vært innom IWC Portofino, men jeg ble aldri komfortabel med urverket og rotor-skrapingen. Så det ble ikke godfølelsen og den ble solgt. Jakten på en dressklokke i gull har ikke stanset, men budsjettprioriteringer og andre faktorer har gjort at det har blitt lite klokkekjøp de siste årene. Nå er jeg klar for å starte opp jakten igjen med et litt oppdatert budsjett. Alle mine klokker, bortsett fra kanskje én, har en personlig betydning for meg og jeg synes det er en fin måte å bygge en samling på. Dressklokken jeg skal kjøpe skal markere min mors alt for tidlige bortgang og det er derfor viktig for meg at jeg treffer. Den skal ikke selges, og jeg ønsker å en gang gi den videre til neste generasjon. "Tidløs" er stikkordet.

Har ikke et veldig definert budsjett, men ser for meg en maks-grense på rundt 250K, litt avhengig av hva jeg går for. Klokken er det viktigste, ikke hva den koster. Så jeg er bare glad om jeg finner noe billigere. Jeg har vært innom diverse Moser og Lange, men til syvende er det de to alternativene under som gir meg mest godfølelse (selv om Lange har flere modeller som er litt vanskelig å legge fra seg).

Alternativ 1: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle 82172
6pw14mz66khq-ptgs1dnsi65wg0sjej672rro-ExtraLarge.jpg

Pros:

- Rent estetisk kanskje den aller fineste dressklokken jeg vet om. Rett og slett digger designet.
- Den var et alternativ allerede da jeg opprettet denne tråden for 11 år siden. Så designet står seg over tid.
- Velkjent og godt omtalt urverk
- Perfekt størrelse
- Pris

Cons:
- Manuelt opptrekk. Ikke en "bid deal", spesielt siden den ikke har dato, men jeg foretrekker automatisk urverk.
- Føles kanskje litt mindre spesiell enn en Patek..?

Alternativ 2: Patek Philippe Calatrava 5127
download.jpg

Pros:
- Patek gir generelt en spesiell følelse og Calatrava er en udødelig modellserie
- Synes crown guarden på denne modellen gir et subtilt hint til Nautilus og jeg liker uttrykket
- Pent og godt automatisk urverk
- Liker veldig godt fargen på skiven (off-white)

Cons:
- Pris i forhold til VC
- Marginalt mindre enn VC. Usikker på om dette spiller noen rolle i praksis da crown guarden nok også drar opp den visuelle størrelsen på klokken

Noen som tilfeldigvis har prøvd begge varianter? Argumenter den ene eller andre veien? Evt noen modeller dere mener jeg har fullstendig oversett innenfor budsjettet?

Redigert:
Drar opp en eldgammel tråd med ny relevans :)

Siden sist har jeg vært innom IWC Portofino, men jeg ble aldri komfortabel med urverket og rotor-skrapingen. Så det ble ikke godfølelsen og den ble solgt. Jakten på en dressklokke i gull har ikke stanset, men budsjettprioriteringer og andre faktorer har gjort at det har blitt lite klokkekjøp de siste årene. Nå er jeg klar for å starte opp jakten igjen med et litt oppdatert budsjett. Alle mine klokker, bortsett fra kanskje én, har en personlig betydning for meg og jeg synes det er en fin måte å bygge en samling på. Dressklokken jeg skal kjøpe skal markere min mors alt for tidlige bortgang og det er derfor viktig for meg at jeg treffer. Den skal ikke selges, og jeg ønsker å en gang gi den videre til neste generasjon. "Tidløs" er stikkordet.

Har ikke et veldig definert budsjett, men ser for meg en maks-grense på rundt 250K, litt avhengig av hva jeg går for. Klokken er det viktigste, ikke hva den koster. Så jeg er bare glad om jeg finner noe billigere. Jeg har vært innom diverse Moser og Lange, men til syvende er det de to alternativene under som gir meg mest godfølelse (selv om Lange har flere modeller som er litt vanskelig å legge fra seg).

Alternativ 1: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle 82172
Vis vedlegg 423726
Pros:

- Rent estetisk kanskje den aller fineste dressklokken jeg vet om. Rett og slett digger designet.
- Den var et alternativ allerede da jeg opprettet denne tråden for 11 år siden. Så designet står seg over tid.
- Velkjent og godt omtalt urverk
- Perfekt størrelse
- Pris

Cons:
- Manuelt opptrekk. Ikke en "bid deal", spesielt siden den ikke har dato, men jeg foretrekker automatisk urverk.
- Føles kanskje litt mindre spesiell enn en Patek..?

Alternativ 2: Patek Phillipe Calatrava 5127
Vis vedlegg 423727

Pros:
- Patek gir generelt en spesiell følelse og Calatrava er en udødelig modellserie
- Synes crown guarden på denne modellen gir et subtilt hint til Nautilus og jeg liker uttrykket
- Pent og godt automatisk urverk
- Liker veldig godt fargen på skiven (off-white)

Cons:
- Pris i forhold til VC
- Marginalt mindre enn VC. Usikker på om dette spiller noen rolle i praksis da crown guarden nok også drar opp den visuelle størrelsen på klokken

Noen som tilfeldigvis har prøvd begge varianter? Argumenter den ene eller andre veien? Evt noen modeller dere mener jeg har fullstendig oversett innenfor budsjettet?
Jeg har lite jeg kan bidra med, men ditt alternativ 1 er fantastisk :love:
Er automatisk urverk så viktig? Kommer du til å bruke den mange dager i strekk? Om ikke har den gangreserve nok til nesten tre døgn, så det er kanskje nok?

Ellers så synes jeg du skal la følelsene bestemme her. Jeg ble mest henrykt over VC'en, men har verken prøvd den eller PP'en på armen.

Lykke til :)

• Liker
Reaksjoner: acnorway
Jeg har lite jeg kan bidra med, men ditt alternativ 1 er fantastisk :love:
Er automatisk urverk så viktig? Kommer du til å bruke den mange dager i strekk? Om ikke har den gangreserve nok til nesten tre døgn, så det er kanskje nok?

Ellers så synes jeg du skal la følelsene bestemme her. Jeg ble mest henrykt over VC'en, men har verken prøvd den eller PP'en på armen.

Lykke til :)
Nei automatisk urverk er ikke så viktig. Det jeg lurer litt på er om evt kronen kan bli litt slitt over tid ettersom det er gull (mykt materiale) på grunn av hyppig opptrekk :unsure: Mulig det er en helt tullete bekymring.. Det blir nok uansett ikke den mest brukte klokken i boksen, og det som er kjekt er jo at den er uten dato så rask å trekke opp og stille den når den skal brukes.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
…og jeg ville helt klart gått for calatrava. den er viril, sexy, og både smiler og synger. den andre er hverdagslig, grå, stum og impotent 😄

• Liker
Reaksjoner: Edward
…og jeg ville helt klart gått for calatrava. den er viril, sexy, og både smiler og synger. den andre er hverdagslig, grå, stum og impotent 😄
Kan ikke skjønne hvordan man kan se på VC'en som hverdagslig og grå 😄 Men tar poenget. Den PP'en har noe ved seg 😍 Klassisk eleganse!

Jeg hadde nok ikke gått for noen av disse, men holder en knapp på VC'en. Jeg er "skeptisk" til kasse/kronebeskytter og datovindu på PP'en, i tillegg til at jeg synes den blir vel puslete. VC er mer beefy, og gir IMHO et renere inntrykk.

Hva med en IWC Portugieser Automatic i 40 mm. helgull? Den er innenfor budsjett som ny. Vil også tro at en av mine favoritter, IWC Automatic 42 mm i helgull, vil kunne oppdrives pent brukt innenfor budsjett. Jeg er også svak for JLC Master Ultra Thin i gull med månefase.

Godt valg @acnorway :)

• Liker
Reaksjoner: Zawatch og Swearengen
Jeg hadde nok ikke gått for noen av disse, men holder en knapp på VC'en. Jeg er "skeptisk" til kasse/kronebeskytter og datovindu på PP'en, i tillegg til at jeg synes den blir vel puslete. VC er mer beefy, og gir IMHO et renere inntrykk.

Hva med en IWC Portugieser Automatic i 40 mm. helgull? Den er innenfor budsjett som ny. Vil også tro at en av mine favoritter, IWC Automatic 42 mm i helgull, vil kunne oppdrives pent brukt innenfor budsjett. Jeg er også svak for JLC Master Ultra Thin i gull med månefase.

enig at den er mer beefy, noe jeg ser som dens svakhet. denne calatrava er langt mer sensuell - den andre har piggete torner
🦔

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac

Portugieser helgull er ikke dumt. Jeg er glad i IWC, men det gir det meg ikke helt den følelsen jeg er ute etter i denne sammenhengen. Samtidig har jeg også allerede en Ingenieur i samlingen som har fyllt "IWC-plassen". JLC har fantastisk mange fine dressklokker. Har også vært inne på tanken på en MUT perpetual, men jeg har jeg aldri helt fått godfølelsen på JLC av en eller annen grunn. Til tross for å ha prøvd flere lekre på hånden. Jeg har nok kanskje klart å danne meg et litt lite korrekt bilde av JLC som en Patek-lillebror, på samme måte som jeg ser på GO som Lange-lillebror. Forventer ikke at så mange er helt enig i den vurderingen.. Skulle jeg gått i retning JLC er det nok evt en Reverso som hadde vært mest aktuell, men har inntil videre slått fra meg den tanken.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Her er forøvrig nåværende kjernesamling som referanse. Slår meg at det er de "enkle" klokkene som blir værende i boksen. Alle klokker med komplikasjoner har av en eller annen grunn forsvunnet ut. Kanskje jeg kan slå meg litt mer løs etter dressklokken er på plass 😄

IWC Ingenieur
Som utdannet ingeniør ble dette min Genta-klokke. Den var en liten vandre-klokke på TS en stund frem til den fant et permanent hjem i min boks. Den skal ikke selges.

Rolex GMT Master
En litt forsinket gave til meg selv for fullført utdanning. Dette har vært en av mine store favoritter helt siden jeg begynte å interessere meg for klokker. En keeper i min boks.

Omega Seamaster Aqua Terra
En klokke jeg liker veldig godt og en fast "beater" for meg. Dette er vel per nå den eneste klokken i boksen jeg ser for meg kan forsvinne på et tidspunkt hvis jeg finner noe annet interessant. Kanskje noe litt mer spenstig.

I tillegg har jeg to quartz-klokker som aldri forlater boksen:
- Én Movado jeg fikk fra kona, og som jeg brukte i bryllupet
- Én Certina gullklokke jeg arvet fra min Farfar

Redigert:
Panerai 379 som EBenz har for salg

Litt over budsjett, men en kulere dressklokke finnes ikke;)
http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/panerai-379-a-29993/

2F29B383-FA8D-4600-8F0C-AF252BFB51D8_zpspxk8gnzo.jpg
Denne bør være innafor budsjett? Både elegant og noe for seg selv.
Hyggelig å se deg igjen @acnorway. Bare for å være vanskelig må jeg nesten slenge en Lange inn i mixen. 1815 både med kun sekundviser og up/down gir masse glede. Syntes rundt 38mm treffer en fin balanse mellom dress og hverdags. Litt mer mot moderne enn klassisk.

Vis vedlegg 423806
Vis vedlegg 423807
Lange kan ikke bli feil hvis du er ute etter et tradisjonelt utseende. Mer spennende enn VC og PP, IMHO.

MEN! Tradisjon tro, utfordrer budsjettet, og siden du er JLC-fan:

Dette er min end-game.
1773783950239.png

Slenger inn en liten frekkas fra sidelinjen, jeg.
IMG_2832.jpeg

Credor Eichi II. Spring Drive. Manuelt opptrekk. Rødt gull. Håndmalt porselensskive.

Bjerke har en inne på brukten nå for 325'.

Jeg har faktisk gått flere runder med meg selv av typen 'Jeg KAN jo kjøre litt billigere bil et par år, så er denne innafor...'...

Vis vedlegg 423809
Credor Eichi II. Spring Drive. Manuelt opptrekk. Rødt gull. Håndmalt porselensskive.

Jeg har faktisk gått flere runder med meg selv av typen 'Jeg KAN jo kjøre litt billigere bil et par år, så er denne innafor...'...
hør hør! den er jeg helt med på; rimeligere bil et par år er vel ikke noe gigantisk offer for denne glade sak. gjør det! bare gjør det! 🙌

• Liker
Reaksjoner: Genta
Hva med en Patek Calatrava 6119? Blir nok litt over budsjettet, brukt, men ikke så veldig mye.
@oldfashioned her er du farlig nært noe 🫣 Hadde prøvd å glemme den siden den er litt over budsjett, men det er mulig det er fasit du foreslår her. Skulle gjerne prøvd en slik på hånden.
1000003399.jpg

Hyggelig å se deg igjen @acnorway. Bare for å være vanskelig må jeg nesten slenge en Lange inn i mixen. 1815 både med kun sekundviser og up/down gir masse glede. Syntes rundt 38mm treffer en fin balanse mellom dress og hverdags. Litt mer mot moderne enn klassisk.

Vis vedlegg 423806
Vis vedlegg 423807
@andres Lenge siden sist! Jeg har absolutt vært innom begge to, og et par til 😄 Som sagt, Lange er vanskelig å legge fra seg. Vipper inn og ut av lista.

Denne bør være innafor budsjett? Både elegant og noe for seg selv.

Lange kan ikke bli feil hvis du er ute etter et tradisjonelt utseende. Mer spennende enn VC og PP, IMHO.

MEN! Tradisjon tro, utfordrer budsjettet, og siden du er JLC-fan:

Dette er min end-game.
Vis vedlegg 423808
Husker faktisk ikke helt hvorfor jeg solgte Paneraien min. Mulig jeg må prøve en igjen en dag, men ikke denne gang. Den Reversoen på en skinnrem så nærmer vi oss noe 😉

Vis vedlegg 423809

Det hadde vært et kult valg, men den treffer meg ikke helt i hjertet.

• Liker
Reaksjoner: Henrik C og Genta
Chopard har mye kult i noe samme stil som man ser i eksemplene dine, med kanskje en litt mer moderne twist. Pent på baksiden også!
IMG_4466.jpeg

IMG_4467.jpeg

IMG_4463.jpeg
IMG_4464.jpeg
IMG_4462.jpeg

Ellers så er dette Duometre penger, hvis du først skal vurdere JLC ville jeg ha slått på stortrommen og kjørt kronografen som dressklokke, kanskje til og med satt på remmen «feil vei» og kjørt med urverket opp :LOL:
IMG_4465.jpeg

Vedlegg

• IMG_4461.jpeg
    IMG_4461.jpeg
    110,5 KB · Visninger: 0
Redigert: