Inspirasjon til dressklokke i gull

Det er lite som trumfer denne som dressklokke i mine øyne.:D

cellini_prince_m5442-5-0001_0001_840x107014279150533336tQx

Da ser det ut til at det blir bryllup til neste år og dermed vil klokkebudsjettet bli ganske stramt fremover. Jakten på dressklokken fortsetter uansett, men tidsrammen blir nok kanskje litt lengre enn jeg først så for meg. Akkurat nå står det mellom 3 litt forskjellige kandidater.

Kandidat 1: IWC Portofino
iwc-portofino-automatic-watch-rose-gold-silver-plated-dial-ref-3565.jpg

Fordeler:

- Pris (Denne er det faktisk en liten sjangs for at jeg får råd til FØR bryllupet og dermed kan ha på meg på den store dagen)
- Hvem som helst kan ta service på den
- Relativt billig service
- Perfekt størrelse
- Ser mye bedre ut live enn på bilder

Ulemper:
- Ikke in-house

Kandidat 2: Lange & Sohne Saxonia
a-lange-sohne-saxonia-automatic-watch-rose-gold.jpg

Fordeler:

- Anerkjent Manufaktur
- Innsyn til et flott urverk

Ulemper:
- Følelsen av at det er en inngangsmodell (av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å kvitte meg med denne følelsen)
- Dyr service
- Var ikke veldig imponert med remen når jeg prøvde den på hånden
- Litt liten
- Pris (Får garantert ikke råd til denne før bryllupet)

Kandidat 3: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle
vacheron_image.964096.jpg

Fordeler:
-
I motsetning til Saxoniaen synes jeg ikke denne føles som en inngangs modell (av en eller annen grunn)
- Anerkjent manufaktur
- Innsyn til et flott urverk
- Veldig god rem

Ulemper:
- Dyr service (?)
- Pris (Faktisk en god del dyrere enn Saxoniaen)
- Bittelitt lange lugs (Fremgår ikke av bildet)

Så, hva ville dere gått for og hvorfor? Det store plusset med IWC'en er jo at den evt kan brukes til bryllupsdressen :)

Redigert:
Vanskelig, vanskelig. Det du bør tenke på er hvor viktig det er for deg å ha denne klart til bryllupet kontra å kjøpe noe stiligere/bedre/kulere på et senere tidspunkt. Jeg antar at dersom du kjøper IWCen til bryllupet så vil den ta opp en evig plass i boksen. Vil du angre? Ville du ønsket at du gikk for en mer high-end dressklokke?

Personlig så ville jeg aldri kjøpt en gullklokke med ETA/Selitta i. Skal jeg ha en gullklokke så skal den være helt spesiell og ikke ha samme urverk som klokker til 5% av prisen.

Av de du nevner over så ville jeg helt klart gått for VCen. IWCen er veldig pen, spesielt siden jeg har en "thing" for leaf hands, men igjen, Selitta til 80k? ALSen gjør ingenting for meg. Vet ikke hva det er, den bare er ikke så spennende.

Har du vurdert å gå for noe i stål? Da har du plutselig kanskje mulighet til en VC eller hva det skal være. Hvis du "skal" ha en til bryllupet så hadde jeg gjort det i stedet for å kjøpe IWCen i hvert fall.

Vurderte selv en JLC foran mitt eget bryllup for et års tid siden, men jeg sprakk og kjøpte en birthyear sub i stedet, som da ble brukt på den store dagen. Funket helt fint det, spørs hvor "tradisjonell" du ønsker å være :)

Til slutt vil jeg prøvd meg på en liten inception:
27_327774028.jpg

Av disse er kandidat 3 min personlige favoritt! Nydelig!

Edit: Og JLCen under er fantastisk. Om du er inne på JLC ville jeg også vurdert MUT Moon. Litt mer som skjer på skiven, men den er fantastisk versatil både i stål og i gull. Overraskende at samme klokke både kan passe så godt til casual og dress, skyldes i hovedsak kassen tror jeg.

Vanskelig, vanskelig. Det du bør tenke på er hvor viktig det er for deg å ha denne klart til bryllupet kontra å kjøpe noe stiligere/bedre/kulere på et senere tidspunkt. Jeg antar at dersom du kjøper IWCen til bryllupet så vil den ta opp en evig plass i boksen. Vil du angre? Ville du ønsket at du gikk for en mer high-end dressklokke?

Personlig så ville jeg aldri kjøpt en gullklokke med ETA/Selitta i. Skal jeg ha en gullklokke så skal den være helt spesiell og ikke ha samme urverk som klokker til 5% av prisen.

Av de du nevner over så ville jeg helt klart gått for VCen. IWCen er veldig pen, spesielt siden jeg har en "thing" for leaf hands, men igjen, Selitta til 80k? ALSen gjør ingenting for meg. Vet ikke hva det er, den bare er ikke så spennende.

Har du vurdert å gå for noe i stål? Da har du plutselig kanskje mulighet til en VC eller hva det skal være. Hvis du "skal" ha en til bryllupet så hadde jeg gjort det i stedet for å kjøpe IWCen i hvert fall.

Vurderte selv en JLC foran mitt eget bryllup for et års tid siden, men jeg sprakk og kjøpte en birthyear sub i stedet, som da ble brukt på den store dagen. Funket helt fint det, spørs hvor "tradisjonell" du ønsker å være :)

Til slutt vil jeg prøvd meg på en liten inception:
27_327774028.jpg

Takk for fornuftige synspunkt @benbjo :)

Om jeg kjøper en dressklokke før bryllupet som jeg kan bruke der blir det en evig keeper ja. Om jeg kjøper IWC'en lukker derimot ikke det døren for å kjøpe en "heftigere" dressklokke på et senere tidspunkt.

VC'en er helt klart den jeg ville ha valgt dersom pris ikke var en faktor, men etter de nyeste prisjusteringene til VC begynner det virkelig å koste mer enn det smaker. Er faktisk en ganske signifikant prisforskjell på den og ALS'en. Før jeg visste prisene på disse trodde jeg at ALS'en var den dyreste, men det er definitivt ikke tilfelle.

Når det gjelder stål; ja jeg har vurdert det, men jeg har allerede to dressklokker i stål (Movado og Schaumburg) og denne gangen har jeg lyst på gull ;)

Om det ikke blir kjøpt inn klokke før bryllupet kommer jeg enten til å bruke Movado (som jeg har fått av henne) eller GMT Master med coke-bezel og sort croco-rem.

Og til slutt; JLC :) Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å finne en JLC som gir meg godfølelsen. Kanskje med et hederlig unntak for @andres sin nye Reverso, men det får evt komme senere :D

Helt enig med deg @Anders. Det er nok min favoritt også. Bare synd med prisen.. :(

Ja, det er ikke noe billig ut akkurat. Om jeg skulle valgt meg en ALS hadde jeg heller gått for 1815 Ab/Auf ... Litt mer som skjer på skiven, men fortsatt mer enn dress nok.