In-house

LOL. Den listen der kommer nok fortsatt til å være farlig kort.:D

RM har vel kun egenproduserte verk...?

RM har vel kun egenproduserte verk...?

Hele diskusjonen er egentlig ganske tullete, og sier fint lite om kvaliteten på forskjellige urmerker kontra andre. Grunnen til at man vil finne svært få, om noen, sveitsiske fabrikanter som har og har hatt kun in-house, er den lange tradisjonen de har hatt med å bruke "ebaucher" oppi fjellene der. En Ebauche er et halvferdig verk, som fabrikanter kan pusse videre på og legge til egen komplikasjoner på. Les mer om det her.

En ting er å se ned på endel urmerker som kjøper ferdige 2824-verk og gir det mer eller mindre fancy innpakning før de selger det videre med stempel cal 23.1.13.400B og kaller det modified ETA movement, en annen ting er å rote seg bort i den misforståelse at et Patek-ur på noen som helst måte skulle være mindreverdig fordi grunnarbeidet i verket ble gjort hos en annen produsent.

Videre lesning om hvor mye endel fabrikanter faktisk gjør på verk fra ETA de kaller modifisert kan man gjøre i denne artikkelen, Smoke and Mirrors: del 1, del 2.

Jeg tenker ikke at denne tråden handler om kvaliteten på de forskjellige urmerkene, men at den fungerer som fin læring i klokkehistorie :)

Om noen har hatt inhouse fra dag én er for meg uinteressant når det gjelder kvaliteten på dagens produkt. Det er også kvalitetsmessig uinteressant om de noengang har brukt noe annet enn inhouse. MEN, det er lærerikt å høre om hva de forskjellige urmerkene hra foretatt seg opp igjennom tidene :)

Hva med Audemars Piguet? :D

AP har brukt verk fra JLC. Girard Perregaux er en annen kandidat men jeg tror de har brukt Valjoux 7750.

Ellers er jeg helt enig i at listen ikke uttrykker noe om produsentenes kvalitet. Dette er kun historisk interessant.

Kanskje det ikke blir noen igjen på lista i det hele tatt.:(

(Men vi regner ikke med Quarts urverk, det blir urettferdig. Et lite glipptak da alle var redd for at quartsklokkene skulle overta hele markedet.)

Synes denne tråden er både morsom, interessant, og relevant.:D
Det er jo ikke måte på hvilke illusjoner det kraftige markedsføringsapparatet til klokkeprodusentene påfører oss.;)

Videre lesning om hvor mye endel fabrikanter faktisk gjør på verk fra ETA de kaller modifisert kan man gjøre i denne artikkelen, Smoke and Mirrors: del 1, del 2.

@krille; Har lest artiklene flere ganger. Morsom og interessant lesing. Men, de står jo veldig ubesvart. De er dessuten veldig farget ev en nokså forutintatt pesonlig mening.
Som tankevekkende underholdning har de verdi, men fremstår som et slags kvasi-vitenskapelig oppgulp hvor antagelser råder. Men som sagt; morsomt.:)

Holdt på å si Rolex, selv om jeg ikke er noen Rolex-ekspert, men så kom jeg jo på at de blant annet har hatt El Primero-verk i noen Daytonaer.

Ellers må man vel kunne nevne MB&F, gutta som lager "Horological Machines". Verdt en googling hvis man ikke har hørt om dem før. Må vel kunne sies å være SVÆRT in-house :D

Ellers må man vel kunne nevne MB&F, gutta som lager "Horological Machines". Verdt en googling hvis man ikke har hørt om dem før. Må vel kunne sies å være SVÆRT in-house :D

Holdt på å nevne MB&F selv, men det stemmer visst ikke helt.. Unikt er det ihvertfall!

HM2:
"Movement:
Jean-Marc Wiederrecht/Agenhor designed functionality regulated and powered by a Girard-Perregaux base"

http://www.uniquewatchguide.com/mbf.html

Det tror jeg også. Jeg tviler på at noen sveitsiske eller tyske produsenter utover de helt minste har holdt seg kun til egne verk. Kanskje Minerva, men de led jo dessverre oppkjøpsdøden for noen år siden.

Men russiske Poljot og Vostok har vel kun laget egne verk?

Forøvrig enig med Krille.