In-house

Det tror jeg også. Jeg tviler på at noen sveitsiske eller tyske produsenter utover de helt minste har holdt seg kun til egne verk. Kanskje Minerva, men de led jo dessverre oppkjøpsdøden for noen år siden.

Men russiske Poljot og Vostok har vel kun laget egne verk?

Forøvrig enig med Krille.

Minerva kjøpte også inn urverk fra andre produsenter; både fra Venus, Valjoux, Kelek og Eta, i tillegg til inhouse.

De russiske produsentene vet jeg for lite om, men i dag bruker de vel kinesiske urverk? Chronographverkene til Poljot var i utgangspunktet basert på Valjoux, men produsert av Poljot.

Russerene "raidet" verkfabrikkene i Sveits på 60- og 70tallet,så veldig mange kalibre derfra er gamle AS,Venus ++
Tror listen over merker med utelukkende in-house er ensifret,selv om flere nærmer seg selvforsynt nå..

Minerva kjøpte også inn urverk fra andre produsenter; både fra Venus, Valjoux, Kelek og Eta, i tillegg til inhouse.

De russiske produsentene vet jeg for lite om, men i dag bruker de vel kinesiske urverk? Chronographverkene til Poljot var i utgangspunktet basert på Valjoux, men produsert av Poljot.

Jeg blir mektig imponert over din kunskap om klokker og urverk! Slike som deg som gjør tidssonen til hva det er:)

Noe av grunntanken med Sveitsisk klokkeindustri var jo samarbeid, delproduksjon osv. De færreste hadde f.eks muligheter til å ta fram egne chronografer og skulle de ha noen sertifiserte chronometere kunne de kjøpe disse fra leverandører som Eta og AS.
Derfor er også diskusjonen opphetet i dag når Hayek og Co. vil nekte å levere urverk, nivarox fjærer eller hva det nå heter alt sammen til mindre aktører. Det ryster de historisk beviste Sveitserne. Men så er vi vel også i en annen tidsalder :)

Franck Muller og Richard Mille hører vel begge med på lista. De er begge så nye merker at de ikke er fanget av ebauches-historien, men har gått rett på manufaktur veien

Tror vel ikke Eterna kvalifiserer med tanke på at ETA ligger under SwatchGroup.. Før i tiden var det vel inhouse, men nå om dagen er det ikke det.... :)

Eterna bruker i dag både inhouse og Eta verk, tidligere har de også brukt verk fra F. Piguet.