Hvordan måle diameter rett?

Medlem
14. nov. 2016
Innlegg
9
Sted
Trondheim
Nå er det kanskje slik at noen klokkemerker måler diameteren forskjellig?
Noen måler kanskje bare urskiva, andre fra ytterpunktene av bezelen osv.?

Er det noen som vet hvordan Hublot måler sine?
Jeg bestilte nettopp en 42mm og den virket så utrolig liten da jeg mottok den, så jeg målte. Ut fra hva jeg tror, er det at jeg har fått en 38mm. Setter veldig stor pris på hjelp snarest mulig! :)
 

Vedlegg

  • IMG_1118.JPG
    IMG_1118.JPG
    120,3 KB · Visninger: 0
Dette bildet illustrerer hvordan diameter måles. Som oftest er målene oppgitt uten krone (og dette er vanligvis spesifisert).
measurements.jpg


Nå har jeg ikke inngående kjennskap til hvordan Hublot måler sine ur, men jeg vil tippe at de starter fra den delen av uret som stikker lengst ut på venstre side ved kl. 9 og over til der kronen starter kl. 3.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eantonsen
Det ser ut til at du har målt diameter på bezel/ring. På bildet ser det ut til at det kan stemme at det stikker noe ut (plast/gummi?) på ene siden og at det på andre siden antagelig er en overgang fra kassen mot kronen som også stikker litt ut. Da blir fort tvermålet ~42mm som jeg kan se det.

PS. Fint ur!
 
  • Liker
Reaksjoner: eantonsen
Det ser ut til at du har målt diameter på bezel/ring. På bildet ser det ut til at det kan stemme at det stikker noe ut (plast/gummi?) på ene siden og at det på andre siden antagelig er en overgang fra kassen mot kronen som også stikker litt ut. Da blir fort tvermålet ~42mm som jeg kan se det.

PS. Fint ur!
Ja det stemmer, det ser ut som det kan bli 42mm hvis jeg tar med de svarte utstikkerne på kl 9 og kl 3. Men synes det er snodig om de tas med i beregning for diameter...
Jeg har en Omega som er 41,5mm og selve urskiva er større, det er det som fikk meg til å undre veldig!
 
Jeg klarer ikke å finne noen god referanse til det nå, men jeg mener at det er "riktigere" å måle diameter fra klokken 8 til 2 enn fra 9 til 3. Dette for å lettere måle diameteren på kassen der denne avviker fra diameteren på bezel (ringen rundt glasset) og unngå å måle utstikkende crown guards, men samtidig ta høyde for det faktum at for eksempel Speedy Pro har bredere kasse på høyre side enn på venstre side.

Speedy Pro er 42mm i diameter, men selve bezelringen (det som måles i illustrasjonen lenger oppe her) er 39,7mm i diameter.
 
@reim Det er nok kun tilfeldig at illustrasjonsbildet har et ur der bezel er like stor som kasse.

På Speedy stemmer så absolutt det du skriver og det vil være det samme for f.eks. Submariner. I Hublotens tilfelle derimot, vil jeg tro at det er riktig som beskrevet ovenfor.

speedydimensionslg.jpg

Illustrasjon av brukeren jmsrolls på watchuseek.
 
Jeg tror dessverre ikke det finnes noen "industristandard" for mål av kasse/klokke.

Dessuten vil ulike klokker med samme "mål" opleves vidt forskjellige både visuelt og fysisk på håndleddet.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Nicolai
+1

Om du har referansenummeret på Hubloten du fikk levert kan vi med sikkerhet finne ut om du har fått riktig størrelse, @eantonsen
 
Jeg tror dessverre ikke det finnes noen "industristandard" for mål av kasse/klokke.

Dessuten vil ulike klokker med samme "mål" opleves vidt forskjellige både visuelt og fysisk på håndleddet.....
Og det er nok det viktigste innspillet her. Se for eksempel på hvordan en ny sub fremstår som større på håndleddet enn en 16610 - diameteren 8-2 er den samme men kassen ellers fremstår mer firkantet. Eller sammenlign en 36mm Connie Piepan (med trillrund kasse og syltynne lugs) med en 36mm Explorer. Det er også viktig å ta høyde for at en klokke med tynn eller ingen bezel vil fremstå visuelt som større enn en klokke med typisk vridbar dykker-bezel - skivediameteren har mye å si.

Fin illustrasjon du fant der, @Nicolai
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere