Et relativt langt svar på et kort spørsmål...
Min beater har i mange år vært Tissot T-touch. Den har jeg bygget hytte med, badet med, kjørt snowboard med (jada, jeg vet jeg er for gammel for snowboard), kjørt mc med, vært på telt- og fjellturer med, kjørt og skrudd gravemaskiner og alt slags utstyr med og ellers vært med på alt av jobb, moro og fest. Den tålte det og er fremdeles like fin bortsett fra noen småriper hist og her.
Men det tok ikke lang tid etter at jeg havnet her på asylet at behovet for et mekanisk ur meldte seg. Og som så mange andre her inne bestilte jeg denne:
Det skal sies at denne ikke dekket mine "behov" like godt som T-touchen og jeg har faktisk savnet både kompasset og værvarslingen en gang i blant. Dette løste seg ved at junior lærte meg hvordan jeg kunne bruke telefonen til akkurat det samme!
Etter noen måneders bruk som beater ble lengselen etter noe annet større og større. Verden forandret seg da jeg kjøpte en klokke som kostet mer enn bilen til min datter. I alle fall i mitt hode forandret verden seg. Tenkte lenge på kjøpe en SMP identisk med den jeg allerede hadde og drømte en stund om en Sub som beater. Det er jo tross alt en tool-watch.
Innimellom slagene kjøpte jeg "tyskerslegga". Den skulle virkelig få kjenne smaken av et liv som beater. Men den er for høy og "kantete" til vinterbruk og kommer alltid i veien for genser- og jakkeermet. Den kommer egentlig i veien for det meste og har bare blitt brukt sporadisk i forbindelse med rakefisklag (les: akevittlag) og fredagspilsing.
Det hele har så langt endt opp med at jeg nå har en SMP Chrono til aktiv fritid, en Aquatimer til avslappet fritid og litt fest og så bruker jeg min første "baby" som beater.
Denne er nå med på alt. Absolutt alt.
Nå er det mye som tyder på at jeg kommer til å få meg en ny beater om ikke så altfor lenge. Tenkte lenge på GO Sport Evolution, men har vel stort sett landet på en annen. Vi får se. Men her kommer vi til svaret på trådstarters spørsmål, nemlig min definisjon av en beater. Jeg har aldri vært av den typen som kjøper en fin bil eller mc for at den skal poleres og stå til stas - den skal brukes. Og den skal brukes til det jeg har lyst til å bruke den til. En bruksripe her og der spiller for meg ingen større rolle. Så også med klokker. Så lenge krystallen er hel og ripefri og klokka rusler og går som den skal, så er det på en måte greit nok for meg.
En beater for meg er den klokka jeg til en hver tid føler meg komfortabel med å bruke både i jobb og fritid. Så langt, eller så høyt, har jeg ikke kommet at prisen er av betydning. Det må selvsagt være en tool-watch. Jeg ville ikke finne på å bruke en ALS, Moores IWC evighetskalender eller den slags type klokke som beater. Ikke Måneklokka mi heller, den passer ikke. Ei heller en fin vintage. En gullrolex, om jeg hadde hatt sansen for en slik, kunne vært stilig som beater - ref "Red" Adair

Men det skjer nok heller ikke.
Enn så lenge altså: 2254.50
Om et halvt år: Usikkert, men sannsynligvis en sveitsisk tool-watch med in-house verk - og selvsagt med litt "cred" fra gutta boys her inne.