Hvordan definerer du en beater?

Fant ikke defenisjonen som det ble linket til, men for meg er i hvertfall en beater en klokke som skal kunne være med på alt, og da mener jeg alt. Skal like gjerne kunne bruke den til båtpuss og sporting, som til møter eller dress.

Har tidligere sett uttalelser hvor filk ikke skjønner poenget med en beater, de har sin rolex sub, og den tar de med på alt, fra fest til vedhugging, klokker er til for å brukes etc., vel min venn, det du beskriver der er en beater og det er ingen ting som sier at det ikke kan være en sub eller tilsvarende.

Klokken ment for teaking a beating, working the beat. Er ment å være i mitt eie til den er såpass slitt at den ikke oppfyller kravene om å kunne brukes i møter, til dress, da kjøper man en ny.

Selv har jeg dessverre ikke økonomi til å la rolex være beaters, så her er min:

IMG_7788.jpg

Dette er et tema jeg innimellom har tenkt litt på. Hva er egentlig en beater av et hverdagslig bruksur?

Det kjedelige faktum er at jeg ikke har noen "beater".
Det skyldes rett og slett at jeg ikke har behov for det. Årsaken er rimelig enkel; - når jeg skal ut "i strid" bruker jeg ikke klokke.
Ur på hånden under de litt røffe tak som fordrer støt/slag, er bare til hinder. Kombinert med at jeg ikke har behov for å bære ur til enhver tid, har jeg heller ikke behov for noen "beater".
Det nærmeste jeg er en beater, er G-shock. Den var "built for it", og dekket behovene.

Det er alltid interessant å lese meningene om denne "beater´n". Det er mange gode definisjoner ut fra åpenbart svært personlige preferanser ift "wear and tear", og da blir det like mange svar både i forhold til hva en beater er, og hva en beater bør brukes til.
Men, en beater ut fra det mer alminnelige daglige bruksperspektivet sliter jeg for egen del med å finne den gode definisjonen på.
Så kjedelig er jeg. :cool:

MEN....
Jeg hadde aldri anvendt en MilSub som beater.
Riktignok var det intensjonen da den ble produsert, - men nå ville jeg ikke utsatt et "high value" samleobjekt for annet enn desk-diving og våte oppdrag i betydningen å signere papirer med dagsferskt blekk i fyllepennen.:cool:

Beater i mine øyne er en klokke du ikke tenker på at sitter på armen når du gjør krevende oppgaver. Når du ikke gjør oppgaver som kan skade deg eller klokken er du glad i den, nettopp fordi den er din faste følgesvenn i slike situasjoner.

Samtidig vet du at du får tak i en lik hvis den blir ødelagt, og summen er ikke noe du ofrer en tanke.

Min beater er seiko skx007

Beater i mine øyne er en klokke du ikke tenker på at sitter på armen når du gjør krevende oppgaver. Når du ikke gjør oppgaver som kan skade deg eller klokken er du glad i den, nettopp fordi den er din faste følgesvenn i slike situasjoner.

Samtidig vet du at du får tak i en lik hvis den blir ødelagt, og summen er ikke noe du ofrer en tanke.

Min beater er seiko skx007
Jo jo

Min beater er en Seiko SPORK, den får imidlertid lite armtid på grunn av at Sinn UX fungerer like bra som beater selv om den er dyrere. Når jeg trener og sånn bruker jeg jo IWC Ingenieur Chrono. Kanskje den eneste jeg ikke bruker som beater er Monacoen?

Moralen er vel at du skal ha glede av klokken - det er det viktigste:D

Et relativt langt svar på et kort spørsmål...

Min beater har i mange år vært Tissot T-touch. Den har jeg bygget hytte med, badet med, kjørt snowboard med (jada, jeg vet jeg er for gammel for snowboard), kjørt mc med, vært på telt- og fjellturer med, kjørt og skrudd gravemaskiner og alt slags utstyr med og ellers vært med på alt av jobb, moro og fest. Den tålte det og er fremdeles like fin bortsett fra noen småriper hist og her.

005-7.jpg

Men det tok ikke lang tid etter at jeg havnet her på asylet at behovet for et mekanisk ur meldte seg. Og som så mange andre her inne bestilte jeg denne:

007-4.jpg

Det skal sies at denne ikke dekket mine "behov" like godt som T-touchen og jeg har faktisk savnet både kompasset og værvarslingen en gang i blant. Dette løste seg ved at junior lærte meg hvordan jeg kunne bruke telefonen til akkurat det samme!

Etter noen måneders bruk som beater ble lengselen etter noe annet større og større. Verden forandret seg da jeg kjøpte en klokke som kostet mer enn bilen til min datter. I alle fall i mitt hode forandret verden seg. Tenkte lenge på kjøpe en SMP identisk med den jeg allerede hadde og drømte en stund om en Sub som beater. Det er jo tross alt en tool-watch.

Innimellom slagene kjøpte jeg "tyskerslegga". Den skulle virkelig få kjenne smaken av et liv som beater. Men den er for høy og "kantete" til vinterbruk og kommer alltid i veien for genser- og jakkeermet. Den kommer egentlig i veien for det meste og har bare blitt brukt sporadisk i forbindelse med rakefisklag (les: akevittlag) og fredagspilsing.

047.jpg

Det hele har så langt endt opp med at jeg nå har en SMP Chrono til aktiv fritid, en Aquatimer til avslappet fritid og litt fest og så bruker jeg min første "baby" som beater.

389.jpg

Denne er nå med på alt. Absolutt alt.

Nå er det mye som tyder på at jeg kommer til å få meg en ny beater om ikke så altfor lenge. Tenkte lenge på GO Sport Evolution, men har vel stort sett landet på en annen. Vi får se. Men her kommer vi til svaret på trådstarters spørsmål, nemlig min definisjon av en beater. Jeg har aldri vært av den typen som kjøper en fin bil eller mc for at den skal poleres og stå til stas - den skal brukes. Og den skal brukes til det jeg har lyst til å bruke den til. En bruksripe her og der spiller for meg ingen større rolle. Så også med klokker. Så lenge krystallen er hel og ripefri og klokka rusler og går som den skal, så er det på en måte greit nok for meg.

En beater for meg er den klokka jeg til en hver tid føler meg komfortabel med å bruke både i jobb og fritid. Så langt, eller så høyt, har jeg ikke kommet at prisen er av betydning. Det må selvsagt være en tool-watch. Jeg ville ikke finne på å bruke en ALS, Moores IWC evighetskalender eller den slags type klokke som beater. Ikke Måneklokka mi heller, den passer ikke. Ei heller en fin vintage. En gullrolex, om jeg hadde hatt sansen for en slik, kunne vært stilig som beater - ref "Red" Adair:D Men det skjer nok heller ikke.

Enn så lenge altså: 2254.50
Om et halvt år: Usikkert, men sannsynligvis en sveitsisk tool-watch med in-house verk - og selvsagt med litt "cred" fra gutta boys her inne.

Minuteman, jeg elsker den fantastiske ironiserende selvinnsikten du utviser i flere sammenhenger! Du er en fantastisk profil og ressurs her på forumet. Om du ikke får aktiviteten din opp på samme nivå som før tar jeg turen over fjellet og limer en ipad i håndflaten på deg! ;)

Så, tilbake til tema.

For meg er en beater et ur jeg ikke trenger å bry meg om får riper eller ikke. Enten fordi det er billig, eller fordi jeg aldri skal selge uret og ønsker at det skal få oppleve litt. Kjekt med et sentimentalt ur som har vært med på mye! ;)

Jeg har altså to beatere.
En moddet seiko diver som er såpass rimelig at jeg ikke gråter mange tårene om jeg mister det på sjøen eller glemmer det under en stein. Denne får det groveste bruket. Men som moore sier, jeg har ikke et iboende behov om å alltid ha på et ur. Skal jeg polere bil eller jobbe i trange områder ryker uret rett av.

Den andre er en beater jeg aldri skal selge. Seamaster GMT Great white. Det får være med på litt forskjellig. Snekring på hytten, fisketurer, ferier, turer etc. Får det merker så er det ingen krise, det er bare et fint minne. :p

For meg er beateren i samlingen den klokken du verdsetter minst og derfor den som tar "drittjobbene". Jobb, sport, trening etc. Den bør være robust og ha stållenke og kle litt worn look. Min beater er en Seamaster diver. En klokke som tar seg godt ut til alt, forholdsvis rimelig og en klokke jeg ikke bryr meg om får litt dings.

Jeg har én beater; Rolex GMT-Master II c. Dette ene og alene fordi det er en klokke jeg aldri kommer til å selge, så den skal få litt historie og sjel. Det gjør ingenting om det kommer noen dings og riper i den. Poleres skal den heller ikke :) Det er min dyreste klokke, og jeg verdsetter den høyt. Så, for meg blir definisjonen av at en beater er en klokke man ikke bryr seg om helt feil.

Andre klokker kan jeg godt bruke til litt røffe oppgaver, men er litt mer forsiktig med dem, da jeg kanskje kan komme til å selge dem på et senere tidspunkt.

Har desverre en litt stusselig samling foreløpig, men i samlingen er det min Dievas Vortex som blir med på alt fra fyll til sykling og alt annet rart. Den er forholdsvis lett pga titankassa, men egentlig litt stor for mine håndledd. :p

Er vel ikke umulig at den må vike plass når jeg skal kjøpe meg en Omega Speedmaster, dog det kan ta noen måneder før kontoen er klar for noe slikt.

...

Er vel ikke umulig at den må vike plass når jeg skal kjøpe meg en Omega Speedmaster, dog det kan ta noen måneder før kontoen er klar for noe slikt.

Det er ofte ventetiden som er kjekkest :) Nyt den og gled deg!

Usikker på om jeg har noen beatere. Har allerede fått merker på Glashütte Sixtiesen, men klokken er laget for å brukes, så det gjør meg ikke noe.

Når jeg sykler i skog og mark, bruker jeg ikke klokke. Ser ikke vitsen, har jo mobil med klokke som ligger i sekken. Prøvde klokke til heisbasert sykling i fjor to ganger med to forskjellige klokker. Begge gangene datt den ene barretten ut etter kort tid. For dårlige barretter? Muligens, men skal jeg bruke klokke neste gang, må det bli med en Casio eller en Swatch eller lignende.

Skal jeg polere bil er klokke tabu. Til vedhugging og andre landlige oppgaver tar man av klokken.

Det er ofte ventetiden som er kjekkest :) Nyt den og gled deg!

Jeg nyter den sånn halvveis, sikler på Stowa Marine Original også. Får vente å se hva skatten gir meg tilbake og hva feriepengene kan brukes til. :)

For å ikke snakke om en liten Submariner osv osv........