Hvordan begynte deres interesse for klokker?

Min startet da jeg fikk et Omega Seamaster, begynte å legge merke til detaljene og forstod hva som skiller klokker i denne klassen fra de billige jeg brukte før. Dette er nå den eneste klokken jeg har.

Noen som vet om noen bra steder å lese om urverk i denne klokken?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
FredrikcC: Hyggelig at du stakk innom :)
Hvilken Seamaster dreier det seg om?

Men for å svare på min egen tråd;
En viss interesse for klokker har jeg hatt siden jeg var liten. Digitalklokker med alle tenkelige funksjoner var det ideelle. Trolig var det interessen for teknikk som var aspektet som tiltrakk meg. Husker fortsatt min knallgule Casio G-Shock (den samme modellen som er omtalt i boken "Wonderboy" av Henrik Langeland). Synd den ble ødelagt :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Juice skrev:
Hvordan begynte deres interesse for klokker?
Fint forum, Juice! Vi trenger et sånt i Norge. Håper det fortsetter å vokse.

Min interesse begynte med fattern:) Han har en Breitling, usikker hvilken type, en nyere Omega Seamaster og en gammel Omega Speedmaster fra 1970-tallet. Urverket på Speedmasteren er kjempe gammelt, og man må faktisk skru opp klokken ca en gang hver 5-6 dag for at den skal fungere.

Det er vel egentlig hans fasinasjon for klokker som har smittet litt over på meg, og jeg kjøpe meg min første i år, en Omega Hour Vision. Planlegger allerede neste klokke, som vil bli en Rolex model, men jeg kommer til å vente hvertfall 1-2 år før jeg kjøper ny, da Rolex holder på med en total oppdatering flere av sine modeller.
 
Fant ut at jeg trengte noe mer enn en seiko quarts klokke og begynte å researche litt, satt meg litt inn i de forskjellige tingene og ble bare hekta. Endte opp med en Breitling Chronomat Evolutioin, og fyser nå på en IWC Portfino Chronograph, får se hva det blir til.
 
Tja, har vel egentlig alltid hatt en liten "fetish" for alt med litt klasse fra 50-60-70-tallet. Har inkludert biler (spesielt italienske), design (spesielt dansk) og mekaniske ur (kun sveitsisk).

Fikk en 1968 Universal Geneve av min far, og da var ballen i gang. I tillegg til denne har jeg i dag en 1965 Jaeger LeCoultre Memovox, 1972 Rolex DateJust, 1968 Omega Chronostop "Driver", 1970 Omega Constellation, 1968 Sicura (derivat av Breitling). Har selvfølgelig litt annet fjas også, men ikke noe å snakke om.
De to neste på listen må være midt-60 Rolex GMT i stål med jubilee og Pepsi (gjerne patinert skive) og en midt-60 Breitling 809 eller 806.
 
Hei

For min del startet det med at jeg var på ferie i Mexico. Jeg hadde en dykkerklokke og da jeg var ute og badet ble den revet av da jeg ble truffet av en stor bølge....jeg fikk aldri noen penger på reiseforsikringen på grunn av dette fordi de mente at klokken ikke burde tas med i sjøen :roll: Vel, så jeg var uten klokke i 1/2 år men da jeg kom til Singapore kom jeg over et tilbud på en TagHeuer klokke til 2500 kroner. Jeg syntes at dette var altfor dyrt men jeg kjøte den til slutt. Men så begynte jeg å lese litt om klokker og det endte opp med at jeg kjøpte en TagHeuer Link, en Brietling SuperOcean og en Breitling Olympus. Jeg har solgt klokker etterhvert som jeg har kjøpt nye så det har ikke vært en stor utgift egentlig :)
 
Har alltid likt mekaniske urverk helt siden jeg var guttunge.
Hadde en klokke med manuelt opptrekk som sårt trengte en tur til en urmaker i lekekassen min.
Den forsvant for leeenge siden.
Etter å ha blitt "voksen" måtte ting som mat, hus, unger, etc. bli prioritert fremfor ur.
Da den økonomiske situasjonen tillot å bruke penger på et finere ur gikk turen ned til AD og resten er historie.
Nå benytter jeg dagene til å nyte godt av all oppmerksomheten et eksklusivt ur på håndleddet gir fra det motsatte kjønn.

Hva med dere andre?:)
 
Sterkt gjort å vekke en tråd til live etter 9 år i dvale ;)

Min første klokke fikk jeg i bursdagsgave da jeg ble 5 eller 6, altså 1992/93. En casio quartz, som jeg fant i en eske hjemme hos mor for et års tid siden. Remma var helt morken og ble delt i to bare jeg tok på den, gummien har morknet helt på 23-24 år rett og slett. Jeg husker at det var stort å få en egen klokke, og jeg var den første av vennene mine som fikk klokke, så jeg måtte ta tia på alt og alle i hvertfall et par måneder :D



Fikk en digitalklokke av bestemor noen år senere, sterkt inspirert av G-Shock om jeg ikke husker feil, masse knapper og lys. Neste klokke fikk jeg også av bestemor, i konfirmasjonsgave, en firkantet quartz-sak av noe slag, ligger nok i en skuff/eske et sted den også. Den første klokka jeg kjøpte selv var en Casio, den klassiske, retro stålmodellen, dere skjønner sikkert hvilken jeg mener, det er DEN ja ;)
Så ble det et par batteridrevne "moteklokker", før jeg var med i en facebook-konkurranse og vant en radiostyrt Citizen Eco-Drive. Først da begynte jeg å tenke over at det fantes andre måter å drive klokker på enn batterier, og ble nysgjerrig på mekaniske klokker.
Bestilte en Orient Bambino i bursdagsgave til dama for nærmere to år sia, og plukka med en billig Seiko5 til meg selv, bare for å teste det ut. Og der ble jeg fullstendig bitt av basillen :D Har blitt 10-12 klokker siden, den siste en Speedmaster, neste på lista er forhåpentligvis en vintage Rolex, fyller 30 neste år og jakten på en birth year er i gang ;)
 
I'll play. Interessen for og beundringen av fine klokker har vært der lenge, men det var ikke før for rundt ett år siden da jeg kjøpte min første mekaniske klokke at jeg virkelig fikk øynene opp for klokker. Nå tilbringes (altfor) mye av fritiden på å lese diverse nettsider, bøker, kataloger, osv.

Har over det sist året oppdaget at flere av vennene mine har samme interessen, og det er alltid like gøy hver gang vi ender i en dyp klokkeprat.
 
Redigert:
Interessen har nok alltid vært der. Men tok av da jeg startet å jobbe i et selskap med flere med samme interesse. Nå er det blitt min største "hobby" som jeg bruker mye tid på. Har også mange venner som deler interessen. Tidssonen besøkes flere ganger om dagen for inspirasjon og kontakt med andre asylanter.
 
  • Liker
Reaksjoner: bjojo og UJU
Jeg har vært opptatt av klokker fra jeg var svært liten, tror min første klokke var en Swatch på 80-tallet. Kan fremdeles huske at klokken var svært fargerik, og hadde en «gummisak» («watch guard»?) over urkassen – noe jeg synes var utrolig stilig. Noe slik?

Swatch.jpg


Siden ble det diverse Casio, Citizen, Seiko og Certina-klokker – alle ble stort sett kjøpt hos Christensen på Karl Johan, eller hos Malmenes i Bogstadveien.

Min første «ordentlige» klokke kjøpte jeg på midten av 90-tallet hos Christensen, det var en Omega Seamaster Chrono 300M. Mener å huske at den lå på rundt 20K, men at jeg greide å prute ned prisen til 17-18K, mye penger den gang for en fattig student….. Jeg hadde denne i mange år, før interessen tok fullstendig overhånd med kjøp og salg i hytt og pine. Resten er historie og en trivelig hobby :)
 
Jeg hadde litt disposable cash og tenkte: fuck it, jeg drar til med en feit klokke :cool: Googlet litt rundt på hvilke teknologier som fantes og vurderte disse opp mot hverandre, objektivt og ut fra mine behov. Hadde ikke anelse om at det fantes geek miljøer med interesse for klokker. Falt ned på mekanisk ur med auto opptrekk! Gikk ut og kjøpte en SM300 og følte at alle stirret på min nye feite klokke. Gikk hjem og googlet litt videre og fant tidssonen. Derfra gikk det som det måtte gå, jeg er nå klokkegeek på min hals :p
 
Herlig at denne dras frem fra dypet. Synd den ikke har kommet lengre på alle disse årene. Kanskje den får leve videre nå? Jeg håper det.

Jeg har alltid vært interessert i klokker, men galskapen begynte ikke før i 2012. Jeg hadde arvet noen kroner og lurte på hva jeg skulle gjøre med dem. Penger varer jo ikke, så jeg tenkte at det beste ville være å investere dem i en klokke. Både nyttig og et fint minne. Det måtte bli en Rolex. Brukte ganske lang tid på research, og i den anledning endte jeg opp som TS medlem. Klokken jeg til slutt endte med var en Daytona. Min egentlig eneste keeper. Siden har det blitt mye galskap og mange nye bekjentskaper i klokkeverdenen. Alt fra Seiko til Patek er prøvd og eid. Merkelig nok ender jeg alltid opp med Rolex igjen som favoritten. Selv ikke Patek gir meg samme tilfredsstillelse som en SS Rolex :)
 
Jeg er glad i mekanikk, men har aldri ofret klokker en tanke før 2014. Var på ferie på Chios og snublet innom en Swarovski butikk og fant en klokke jeg likte. Syntes den gang at 6000,- for en klokke var VANNVITTIG og reiste hjem uten. Var en tur til Roma noen måneder senere og så en Swarovski butikk igjen. Endte da opp med handel og jeg var kjempefornøyd, en stund. Ganske raskt begynte klokka å få problemer og irritasjonen gjorde at jeg begynte å lese mer om klokker. Skjønte fort at mekanisk var tingen og i juni i fjor kjøpte jeg en ny Tar heuer aquaracer Chrono. Denne ga blod på tann og på høsten kjøpte jeg en brukt speedmaster co-axial 3313. Nylig kom en 116610ln fra Askeland inn.

Swarovski'n ble sendt til Roma på garantien og kom tilbake 100% men jeg ante virkelig ikke hvor dyrt det til slutt skulle koste meg å kjøpe den klokka siden det var den som startet galskapen. På den annen side, for en glede denne hobbyen fører med seg ☺
 
Min interesse startet da jeg fant ut at ikke alle klokker gikk på batteri men hadde urverk som kunne bestå av flere hundre deler i en liten kasse! Ble solgt da jeg oppdaget at bestefar hadde en Tissot Lelocle som var automatisk og hadde innsyn til urverk, hadde jeg bare hatt tall på hvor mye tid jeg har brukt på å studere den klokken ! Nå som han har gått bort fikk fetteren min (som og er blitt veldig interessert i ur med tiden) arve klokken og tar vare på den som gull :) Husker dagen jeg brukte 24 000,- på en planet ocean som om det var i dag, gikk shaky ut av butikken og det ballet fort på seg, gikk ca ett år så var det ny datejust ll , sub, rolex, ap, rolex, rolex osv ;)
 
Brukte mange år som window shopper før jeg i 06 kjøpte mitt 1.skikkelige ur breitling superocean steelfish! Hadde glede av den i mange år men i 2011 solgte jeg den og startet utforskingen! Syntes at klokke og giftering er de eneste smykker jeg vil bruke så bytter ut klokker regelmessig og lar ringen være!
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU