Hvor presist kan et mekanisk ur gå?

Medlem
1. jan. 2017
Innlegg
150
Sted
Trondheim
Har vært innom litt forskjellige mekaniske ur etter jeg ble interessert og stort sett hatt som utgangspunkt at 2-5 sek avvik per dag er bra, mens 10-15 sek per dag er litt «masete». På den siste anskaffelsen min, en Aqua Terra 8900 er jeg dog innenfor et sekund på to uker. Har tidligere hatt en Planet Ocean med samme urverk og den gikk 2sek feil per dag.

Er jeg veldig heldig her, eller er det «vanlig» for metas-sertifiserte ur? Hvor bra kan det egentlig bli?
 
Vel, en JLC med tourbillon kom best ut i en konkurranse for noen år siden. Den gikk +45 sekunder - per år.

Selv har jeg hatt en mer enn 50 år gammel UG Polerouter som gikk +3 sekunder på en måned.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Sikkert ikke noe problem å klare +/- 1sek per mnd med et kvalitetsurverk.
Kommer bl.a. an på hvordan du legger klokken når du tar den av om kvelden.
I tillegg til ditt eget bevegelsesmønster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Det er et interessant spørsmål. Og krever en del diskusjon for å komme fram til svaret.

Jeg klippet denne definisjonen fra nettet.

Nøyaktighet og presisjon
Nøyaktighet og presisjon er viktige begreper, ettersom de henger sammen med enhver eksperimentell måling du gjør.

Nøyaktighet
Nøyaktighet henviser til hvor godt de eksperimentelle data stemmer med en kjent verdi. Du kan tenke på det som en blink der målet er å treffe nært sentrum, men treffene trenger ikke nødvendigvis å være tett sammen.

Presisjon
Presisjon henviser til hvor godt de eksperimentelle målingene stemmer overens. Hvis du treffer en blink presist, er du i stand til å treffe det same steet hver gang, men det du treffer trenger ikke nødvendigvis være i sentrum.


Så for klokkers del er nøyaktighet hvor nær riktig tid de er. Presisjon er hvor likt de går under ulike forhold. Man kan ha en klokke som går for fort om dagen og for sakte om natta men som i gjennomsnitt er nøyaktig.

Hvis vi tenker oss at den går ett minutt for fort om dagen og for sakte om natta er det ikke en særlig presis klokke. Men den vil i være mer nøyaktig enn en som går pluss fem sekunder døgnet uansett hva man gjør med den.

Jeg har et regneark der jeg logger mine klokker ved ulike posisjoner og lager litt statistikk på dem. Her er min mest nøyaktige og presise mekaniske klokke. En Sinn Ezm3.

A339DCAA-9746-41BB-8E7A-D9AC791A7F58.jpeg


Denne (den har fått et nytt hjem) har de beste verdiene jeg har sett. Nestbest var forøvrig en Sinn 103. Ezm3 har et ETA 2824-2 i Top Grade og 103 ETA 7750 Top Grade.

På armen om dagen og skive opp om natta blir det i praksis ikke noe avvik i gjennomsnitt. Med andre ord er dette en veldig nøyaktig klokke.

Ser vi på avvikene er det maksimalt målte avviket mellom alle sju posisjoner på 13 sekunder, med ett standardavvik på ett sekund. Så denne er etter mitt syn veldig presis også.

Lars Birger
Bjölzen Chronometerlabor
 
Redigert: