Hvor ligger risikoen ved kjøp av vintage klokker?

Tja. Dette er en av mange små-produsenter på 60-tallet og det finnes dag lite informasjon om den på nettet. Derfor er det vanskelig å vurdere hvor original den er. Denne ser ut som har fått re-luma viserne. Landeron-verk er det delte meninger om. Hvis selger snakker 10.000 eks. MVA ville jeg heller søkt etter Croton (Nivada Grenchen) Chronomaster Aviator Sea Diver med Valjoux 7733, eventuelt 23. De ligger rundt 10.000 og er mer kjent og enklere å sjekke originalitet på.


Venter på en slik nå fra det store utland. Er det noen som vet om andre gode sider å sjekke for å kontrollere eventuelle avvik på min? Linken er ikke lenger operativ:(
 

Vedlegg

  • s-l1600-11.jpg
    s-l1600-11.jpg
    86,4 KB · Visninger: 0
  • s-l1600-10.jpg
    s-l1600-10.jpg
    119,8 KB · Visninger: 0
  • s-l1600-9.jpg
    s-l1600-9.jpg
    65,8 KB · Visninger: 0
  • s-l1600-8.jpg
    s-l1600-8.jpg
    95,3 KB · Visninger: 0
Noen bilder av den. Og en link til den eneste jeg har funnet på nettet så langt med "samme oppsett" på skive og urverk, samt visere med unntak av at "min" har rød sekundviser.


Siden referansesiden er nede, må jeg ta del litt på husken her (hadde selv en av disse for noen år siden). Så vidt jeg kan se er skiva en seinere generasjon (seint 60, tidlig 70), viserne fra første generasjon. Disse ser også ut til å være re-luma.

Verket, valjoux 23, var vel mest brukt på de tidlige variantene, etter hvert ble 7733 og Landeron-verk brukt. Mange av disse, slik som jeg tror din er, har blitt satt sammen av deler på tvers av modeller, derfor finner du tilsvarende hvis du gjør et bildesøk. Er krona signert? NG-ene har som regel det, Croton-ene ikke det.

Det finnes nok en del info om hva som er riktig her, men er nok nedgravd i forskjellige fora på nettet. Det overnevnte er min vurdering og må eventuelt verifiseres med en del Google-jobbing, før jeg endelig konkluderer på akkurat denne her.
 
Den har signert krone ja. Og er merket 3181 på innsiden av baklokket. Mulig den ankommer mandag eller tirsdag, så da kan jeg prøve å ta bedre bilder selv.

Screenshot_2022-09-06-06-50-49-85_260528048de7f2f358f0056f785be619.jpg
Screenshot_2022-09-06-06-51-09-40_260528048de7f2f358f0056f785be619.jpg
 
Hva anbefales på slike utgaver? Spore opp "rett" dial til urverk og visere? Beholde den som den er? Forøvrig har jeg inntrykk av at Valjoux 23 er levert både med broad arrow og "normale" visere. Men finner den ikke helt uten videre med skive uten 5-4-3-2-1 nedtellingen i høyre subdial. Verket og viserene er det jeg bryr meg mest om egentlig.
 
Hva anbefales på slike utgaver? Spore opp "rett" dial til urverk og visere? Beholde den som den er? Forøvrig har jeg inntrykk av at Valjoux 23 er levert både med broad arrow og "normale" visere. Men finner den ikke helt uten videre med skive uten 5-4-3-2-1 nedtellingen i høyre subdial. Verket og viserene er det jeg bryr meg mest om egentlig.

Anbefalingen er vel å få den så original som mulig. Men tror du skal slite med å få det til på denne, tenker tilgang på deler. Men bottom line er om du er fornøyd og kan leve med den slik den er?

Samlerverdien er dog noe redusert, da det er en franken. Ville nok latt den være slik som den er, og heller ta lærdom om å sjekke godt originalitet før neste kjøp.
 
Anbefalingen er vel å få den så original som mulig. Men tror du skal slite med å få det til på denne, tenker tilgang på deler. Men bottom line er om du er fornøyd og kan leve med den slik den er?

Samlerverdien er dog noe redusert, da det er en franken. Ville nok latt den være slik som den er, og heller ta lærdom om å sjekke godt originalitet før neste kjøp.

Jeg ga 1900 dollar for den, og har ikke hatt inntrykk av at jeg har klart å finne noe bedre til samme prisen. Så jeg tok egentlig høyde for at den var satt sammen av forskjellige utgaver når jeg kjøpte den. Og jeg gir heller 20k pluss for en vintage med Valjoux 23 som er satt sammen av diverse for å holdes operativ (Selv ordinære urmakere her i landet "ødelegger" jo nært sagt hva som helst av klokker ved å montere servicedeler som ikke ligner de originale), enn å betale tett på det samme for en reissue med Sellita urverk.

Det ligger forresten en skive for salg i Italia. Men jeg syntes han skal ha litt vel mye for den. https://www.ebay.com/itm/1753896568...w0HY7ftSv6&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Samme fyren selger forøvrig en tom kasse med bezel for 11 000....
 
Jeg ga 1900 dollar for den, og har ikke hatt inntrykk av at jeg har klart å finne noe bedre til samme prisen. Så jeg tok egentlig høyde for at den var satt sammen av forskjellige utgaver når jeg kjøpte den. Og jeg gir heller 20k pluss for en vintage med Valjoux 23 som er satt sammen av diverse for å holdes operativ (Selv ordinære urmakere her i landet "ødelegger" jo nært sagt hva som helst av klokker ved å montere servicedeler som ikke ligner de originale), enn å betale tett på det samme for en reissue med Sellita urverk.

Det ligger forresten en skive for salg i Italia. Men jeg syntes han skal ha litt vel mye for den. https://www.ebay.com/itm/1753896568...w0HY7ftSv6&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Samme fyren selger forøvrig en tom kasse med bezel for 11 000....

Verk må alltid ha nye deler i løpet av levetiden, det går ikke utover originalitet. Så fremt man ikke bytter hele verk, eller urverkdeler som er signert.

Riktig urmaker forstår originalitet og vil ikke skifte ut noe, så fremt du ikke krever det. Ur-tjenesten og Simen Solvold forstår feks dette.

Ja, originale deler er dyre og oppdatere den du har med disse delene blir alltid vesentlig dyrere enn å finne en original en i utgangspunktet.

Ikke for å være kjip men med litt tålmodighet burde det være mulig å finne en original en rundt 2000-2500 USD. Men det krever en del detektivarbeid og tid. Uansett: Liker du klokka, så bruk den og kos deg med den!
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og px200