Risikoen er også at man etterhvert vil få problemer å få tak i deler når vintageuret trenger litt TLC.
Aldri vært et problem for meg faktisk. Men hatt skrekken, kanskje noe ubegrunnet.
Risikoen er også at man etterhvert vil få problemer å få tak i deler når vintageuret trenger litt TLC.
Nå er jo du særdeles kunnskapsrik og har et nettverk du kan ty til. Den vanlige mann i vintagegata er vel dessverre ikke like heldig.Aldri vært et problem for meg faktisk. Men hatt skrekken, kanskje noe ubegrunnet.![]()
Men så trenger alle 45 service...![]()
![]()
Nå er jo du særdeles kunnskapsrik og har et nettverk du kan ty til. Den vanlige mann i vintagegata er vel dessverre ikke like heldig.![]()
@SpaceCowboy Nå finnes det endelig en løsning på photobucketproblemene hvis du bruker chrome eller firefox; Chrome: last ned extension "Photobucket Hotlink Fix"For noen år tilbake skrev jeg en artikkel om dette, du finner den her. Jeg har brukt bilder fra photobucket og disse er nå blokkert, men artikkelens innhold holder fortsatt.
Generelt handler det om å ikke kjøpe selger, og gjøre god research vedr. modellen og årgangen på modellen før du kjøper. Og spør gjerne andre, skulle du være usikker. Flere her kan hjelpe deg, undertegnede inkludert.
Tja. Dette er en av mange små-produsenter på 60-tallet og det finnes dag lite informasjon om den på nettet. Derfor er det vanskelig å vurdere hvor original den er. Denne ser ut som har fått re-luma viserne. Landeron-verk er det delte meninger om. Hvis selger snakker 10.000 eks. MVA ville jeg heller søkt etter Croton (Nivada Grenchen) Chronomaster Aviator Sea Diver med Valjoux 7733, eventuelt 23. De ligger rundt 10.000 og er mer kjent og enklere å sjekke originalitet på.
Er det Unichron eller en Nivada du venter på?Venter på en slik nå fra det store utland. Er det noen som vet om andre gode sider å sjekke for å kontrollere eventuelle avvik på min? Linken er ikke lenger operativ![]()
Er det Unichron eller en Nivada du venter på?
Noen bilder av den. Og en link til den eneste jeg har funnet på nettet så langt med "samme oppsett" på skive og urverk, samt visere med unntak av at "min" har rød sekundviser.
![]()
Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver ref. 85004/3181 (Valjoux 23)
Curating the best selection of vintage wristwatches on the web.shop.watchsteez.com
Hva anbefales på slike utgaver? Spore opp "rett" dial til urverk og visere? Beholde den som den er? Forøvrig har jeg inntrykk av at Valjoux 23 er levert både med broad arrow og "normale" visere. Men finner den ikke helt uten videre med skive uten 5-4-3-2-1 nedtellingen i høyre subdial. Verket og viserene er det jeg bryr meg mest om egentlig.
Anbefalingen er vel å få den så original som mulig. Men tror du skal slite med å få det til på denne, tenker tilgang på deler. Men bottom line er om du er fornøyd og kan leve med den slik den er?
Samlerverdien er dog noe redusert, da det er en franken. Ville nok latt den være slik som den er, og heller ta lærdom om å sjekke godt originalitet før neste kjøp.
Jeg ga 1900 dollar for den, og har ikke hatt inntrykk av at jeg har klart å finne noe bedre til samme prisen. Så jeg tok egentlig høyde for at den var satt sammen av forskjellige utgaver når jeg kjøpte den. Og jeg gir heller 20k pluss for en vintage med Valjoux 23 som er satt sammen av diverse for å holdes operativ (Selv ordinære urmakere her i landet "ødelegger" jo nært sagt hva som helst av klokker ved å montere servicedeler som ikke ligner de originale), enn å betale tett på det samme for en reissue med Sellita urverk.
Det ligger forresten en skive for salg i Italia. Men jeg syntes han skal ha litt vel mye for den. https://www.ebay.com/itm/1753896568...w0HY7ftSv6&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Samme fyren selger forøvrig en tom kasse med bezel for 11 000....