Hvilken Speedmaster??

Hatt problemer med riper i glasset el. er det ikke noe problem?

Små riper forekommer men det er ikke stygt eller irriterende for min del som jeg nylig snakket om i Panerai avdelingen angående plexiglass.
Det er en del av sjarmen på disse "verktøy klokker".
Safir krystall sprenges i små biter og er ikke velkommen i en rom stasjon hvor alt kan vandre ved vektløs tilstand.
For oss er fordelen mest i at klokken kan møte baderom flis gulvet uten å trenge en full overhaling med erstatning av tallskive og visere.
En Pro er opprinnelig ikke noen pyntegjenstand for påfugler.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
IMG_5812.PNG
 
Har hatt min 3570.50 i 7 år nå. Ikke polért glasset enda. Riper er absolutt ikke noe å bekymre seg over, de er enkle å fikse. De oppstår heller ikke så lett som "skrekkhistoriene" skal ha det til. Man kan trygt dunke borti flere dørkarmer osv uten at riper oppstår. Noe av sjarmen er også at hesalite'n er buet når du ser den fra siden. Safiren er flat, og det ser rett og slett ikke riktig ut på Speedyen, spør du meg. Den melkehvite ringen rundt kanten på safirglasset hjelper heller ikke.
 
IMG_4313.JPG
Plexi! Uten tvil! Hatt min i et år nå, og har fortsatt ikke brukt opp én tube Polywatch (og de tubene er små ;) ) Blir ikke riper så lett som du kanskje tror, og etter tre minutter med pussekluten og Polywatch ser plexien splitter ny ut igjen.
 
Før jeg kjøpte min Speedmaster Pro helt ny for snart 1,5 år siden gjorde jeg selvsagt litt research. De to tingene som stort sett ble fremhevet som mulig negativt, var riper i hesalitglasset og manuelt opptrekk. Klokka har jeg brukt regelmessig i rotasjon med 2-3 andre ur helt siden jeg kjøpte den. Bruken har vært variert, dvs. til arbeid, på reiser, fritid og et generelt "normalt" bruksmønster. Jeg har dunket borti opptil flere dørkarmer og andre ting. Pr. i dag har jeg ikke én eneste ripe i glasset, tross for at jeg ikke nevneverdig har gått inn for å være forsiktig. Det manuelle opptrekket har jeg satt mer pris på enn det har ergret meg.

Det eneste jeg tidvis savner er datovisning. Utover det har jeg ikke noe negativt å si om Speedmasteren. Løp og kjøp!

Tråden trenger forresten flere bilder nå som vi først er i gang :)
IMG_0470.JPG


IMG_0170.JPG
 
God problemstilling uten fasitsvar. Det eneste jeg kan si er at du gjør et godt valg ved kjøp av klokke åkke som!
Personlig kjøpte jeg med safir fram og bak da jeg får åins av tanken på riper i glass og ikke ønsker å være konstant på vakt for å ikke ripe glasset. Ja, det kan fikses med polish, men det blir aldri 100% (les åins:confused:)

Samtidig vil jeg skyte inn at jeg stort sett er enig med @Hammerfjord bortsett fra kommentaren at safirglass er for påfugler fordi det kan knuse i møte med baderomsflis :p
Rolex i gull er forbeholdt påfugler, ikke ta det fra dem:D

En viktig faktor som er verdt å ta inn i beslutningsgrunnlaget er at en fet klokke lokker damer inn på nach og til slutt soverommet evt badet, ettersom hvor du befinner deg. Diskret eleganse hvor du kan flippe klokken og vise innsyn til baksiden vil øke sannsynligheten for kjeve og truse-slipp betraktelig.

6AF49E0D-8AB3-4AC3-8C41-5DC98EB50890_zpsgmjrekup.jpg

40874B79-1B08-424F-BB3F-26C48762D5BE_zpsz1zx584z.jpg
19C72235-CA5F-4FD2-8426-846214051D07_zpsyy3dp9mc.jpg
6E747BC7-E6A6-4C69-8E73-81ADAECB9DA9_zpsaskxibmr.jpg
B386C011-B318-4423-84FE-141669FA3F67_zps0ezj0a8m.jpg
 
Jeg gikk for sapphire sandwich da dette var mitt første ordentlige nykjøp og jeg ønsket innsyn til verket. Hadde nok gått for plexi om jeg hadde kjøpt ny idag, da det gir en mer vintage feeling. Har flere andre gamle ur med plexi og det har ikke vært noe problem. Selv den gamle Rolex 1675 fra 1967 så finfin ut etter en liten runde med polywatch.
IMG_1032.JPG