Hvilken pris bør man forvente for et gammelt gullur?

En oppdatering siden sist..

Har nå vært hos samme urmaker, som har åpnet klokken og tatt en titt.
I følge min far sier urmakeren at dette er en klokke som har en verdi på 100.000 kr. For at urmakeren skal smøre, rense og ordne med klokken som har ligget i en skuff i 20 år vil han ha 7200 kr.

Jeg stiller umiddelbart spørsmålstegn ved verdien av klokka... jeg er jo interessert i å få mest mulig cash for klokka, og hvis jeg må betale 7200 kr for smøring, bilder og en skriftelig takst, så er det litt kjedelig å få solgt den for 7400 kr.. Godt mulig at verdien av klokka i seg selv er høy, men det spiller da liten rolle hvis det ikke finnes noen som vil betale en så høy sum for den. Ble anbefalt det amerikanske markedet.

Hva tenker dere?

Om dette ikke er noe helt sykt spesielt høres det ut som at dere er i ferd med å bli grundig lurt..
En service på et urverk kommer sjeldent over 5000 når det er uten vanskelige komplikasjoner etc. Og da er det gjort hos forhandlere av Rolex etc. mao ikke kjent for å være billig.

Verdien av uret høres også svært overdrevet ut. Mulig han har gitt en verditakst? Det vil i så fall være nyskaffelseverdien. Er uret av gull (har ikke lest hele tråden på nytt) kan nok den fort være ca 100k. Men salgsverdien vil med stor sannsynlighet ikke gjenspeile det.

Finn en kjøper før du kaster bort et øre på service. Du kommer ikke til å få 100k, og neppe 50k heller. Om du skal maksimere utbyttet på denne må du finne et miljø som samler på akkurat disse, og sette deg skikkelig inn i detaljene.

Prisestimat 2011

Hei,

Jeg har oppdatert meg med siste utgave av Gilbert & Shugart (2011).

Salgsverdien er her satt til 1500.- (Ex-Fn) - 2200.- USD (mint). Ex-Fn salgspris i god stand og mint er tilnærmet ny og original stand. Denne boka er nok ganske bra når det gjelder prisvurderinger av amerikanske lommeur. Alt med forbehold da du ikke har lagt ut bilder av klokka. Med en gullpris på ca. 130kr/gr og gullvekt på 76 gr. vil gullverdien være rundt 10.000 kroner.

Hvis klokka er i god stand og bare trenger en rens så kan du få gjort dette rimligere vil jeg tro.

Har nå vært hos samme urmaker, som har åpnet klokken og tatt en titt.
I følge min far sier urmakeren at dette er en klokke som har en verdi på 100.000 kr. For at urmakeren skal smøre, rense og ordne med klokken som har ligget i en skuff i 20 år vil han ha 7200 kr.

Jeg stiller umiddelbart spørsmålstegn ved verdien av klokka... jeg er jo interessert i å få mest mulig cash for klokka, og hvis jeg må betale 7200 kr for smøring, bilder og en skriftelig takst, så er det litt kjedelig å få solgt den for 7400 kr.. Godt mulig at verdien av klokka i seg selv er høy, men det spiller da liten rolle hvis det ikke finnes noen som vil betale en så høy sum for den. Ble anbefalt det amerikanske markedet.

Hva tenker dere?

Først LOL så uff - hvor mange har ikke urmakere lurt opp gjennom årene.....

Hva tror dere jeg kunne fått for denne?

Vedlegg

• 1525634750500769177291.jpg
    1525634750500769177291.jpg
    105,5 KB · Visninger: 0
  • 1525634785502772546750.jpg
    1525634785502772546750.jpg
    87,3 KB · Visninger: 0
Hei @WilliamK
Velkommen til TS! Ikke lett å si så mye om denne. Prøv å få med noen bilder av merking og inskripsjon fra lokket. Det vil gi en pekepinn på produsent og legering på kasse. Et bilde av urverket er og interessant .

Redigert:
Som tidligere nevnt i denne tråden så er markedet for lommeur i Norge veldig lite, og veldig dårlig, har man et spesielt lommeur vil man nesten alltid få bedre pris i utlandet, men er uret et vanlig lommeur i tilstand sliten er verdien uansett liten, og gullvekt vil avgjøre dersom det er i gull. For sølvur ser man på eBay at de som regel selges for mer enn vekten på sølv, men ikke veldig mye.

Har f.eks et amerikansk jernbaneur av merket Waltham, og disse finnes et bra marked for, ellers stiger prisene dersom det er komplikasjoner som f.eks alarm etc.

Uansett er det mye flotte lommeur, at prisene er ofte lave er jo flott for de som samler på disse. Har også et lommeur i sølv laget i London i 1760, virkelig et lite kunstverk av en klokke som man aldri slutter å bli imponert over når man studerer det sinnsykt flotte håndlagde verket...