Hvilken pris bør man forvente for et gammelt gullur?

Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
5
Har arvet et gullur fra E. Howard & Co. Foreldrene mine var hos en optiker og fikk en vurdering av det på 90-tallet en gang. Jeg lurer på hvilken verdi et slikt ur har hvis det skal selges, og om det er etterspørsel etter slike samleobjekter?
Her er et utdrag fra vurderingen:

Lommeur i gull fra E. Howard & Co. Boston

Verknr: 206.046, mod N, jaktmotiv

Vurdering av Urmaker Erik Ødegaard

Verknr tilsier at uret er produsert mellom 1880 og 1889, mest trolig rundt 1881. Mod N tilsier at det er et 15 steners (rubinlager). Urverk i str 18, serienr 7.
Kassen er laget av Keystone, som var det mest vanlige til dette verk. Kassenr 185832, og den er i 14 kt gull, med gull i alle lokk.

Dette urverket er meget spesielt med flere tekniske spesialiteter. Dette gjelder både for opptrekket og fjærsystemet, samt for feste av spiralfjæren. Uret er i meget god stand.

Takker for alle svar! :)
 
Gullvekten? Ikke fordi det ikke er flotte ur, men fordi det er altfor få kjøpere.
 
Hei og velkommen.

Om du laster opp bilder av det aktuelle uret er det lettere å gi en vurdering. Om det ikke er et MEGET spesielt lommeur kan prisen ofte ligge rundt smelteprisen for gullet. Dette er synd med sant. Etter urmakers vurdering kan det jo hende at dette er det ene spesielle uret vi ser per 1000 lommeur. Jeg vet det finnes noen lommeur samlere i Norge, men det er meget få. Lykke til
 
Gullvekten? Ikke fordi det ikke er flotte ur, men fordi det er altfor få kjøpere.

Hm, det fremstår ikke fra vurderingen - så det vet jeg ikke.

Har du et educated quess på hva verdien er?

Ser at optikeren har skrevet at det har en forsikringsverdi på 25.000 kr, men det er vel ikke et tall man bør forvente å få for det?
 
Du har arvet et flott lommeur! Det som er synd er at det er et labert marked i Norge. Et kjapt søk på ebay.com viser et Howard 18kt gullur med en budrunde pr nå på 4000usd Detter er et amerikansk ur og hvis du vil ha top dollars for uret bør det selges der.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Hei og velkommen.

Om du laster opp bilder av det aktuelle uret er det lettere å gi en vurdering. Om det ikke er et MEGET spesielt lommeur kan prisen ofte ligge rundt smelteprisen for gullet. Dette er synd med sant. Etter urmakers vurdering kan det jo hende at dette er det ene spesielle uret vi ser per 1000 lommeur. Jeg vet det finnes noen lommeur samlere i Norge, men det er meget få. Lykke til

Jeg har ikke tatt noen egne bilder, men kan linke til et ur som er likt - eller helt tilsvarende:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=360394844870
 
Dette er i mine øyne noe helt annet enn hva som vanligvis dukker opp i et arveoppgjør. Virkelig et flott ur.
 
Lommeur er urealistisk priset på eBay også. Men det kan jo hende det finnes en klubb i USA med E Howard entusiaster :)

Forøvrig støtter jeg forslaget om å beholde det for affeksjon! Jeg tar stadig fram min bestefars gamle lommeur, trekker det og tenker litt på ham. Han var en enkel sjømann og hadde ikke råd til gull, så dette er et Omega i double. Antageligvis har jeg brukt mer penger på å pusse det opp enn det var verdt. Og det var vel anvendte penger.
 
Hei, er ingen ekspert på lommeur men har kopiert litt fra en bok jeg har. I Shugart & Gilbert er alle amerikanske lommeur listet med antatt salgsverdi. Jeg har kun en gammel årgang (1996) og der er serie 7 (VII) 15 stener 14k hunter case (med deksler) verdsatt til 1500 USD (mint). Husk at gullverdien har mangedoblet seg siden denne boken ble gitt ut (5x?). Kanskje noen på sonen som har en nyere bok?

Ps klokken du referer til på eBay er nyere og har lavere samlerverdi. Generelt gir solgt pris på eBay en pekepinn på verdien. Viktig da å se på eksakt tilsvarende klokke. Husk at fast pris ofte også har "make offer" og da ser du ikke hva varen er solgt for.

3bf1bbfe.jpg


eb71e21e.jpg


8fb70ac4.jpg
 
Takk for utfyllende bilder!

Står det noe om vekt eller gullvekt på klokka i den boka der?
 
Takk for utfyllende bilder!

Står det noe om vekt eller gullvekt på klokka i den boka der?

Hei,
Nei det gjør det nok ikke skulle jeg svare, men der tok jeg feil. Nederst på en side fant jeg en tabell (se bilde).

Din klokke er i 18S størrelse og jeg antar verket er med hel plate som på bildet i forrige post (S VII 15 j). Hvis vi antar at kassen er en medium hunting case er vekten ca. 50 DWT (Pennyweights). Et full plate urverk i 18 S veier omtrent det samme, 50 DWT.

Så hva er DWT?

I følge boka er 1DWT = 24 Grain og 1 Grain = 0,0648 gram. Da skulle 1 DWT = 1,5552 gram.

Medium gullkasse i 18S veier da ca. 77,76 gram. Du kan jo sjekke på kjøkken vekta hva klokken veier totalt for å verifisere hvor tung kassa er, hvis vi antar verket veier ca 77 gram. Jeg testet dette på en 16 S klokke med 3/4 verksplate og det stemte bra.

7914cf2d.jpg
 
En oppdatering siden sist..

Har nå vært hos samme urmaker, som har åpnet klokken og tatt en titt.
I følge min far sier urmakeren at dette er en klokke som har en verdi på 100.000 kr. For at urmakeren skal smøre, rense og ordne med klokken som har ligget i en skuff i 20 år vil han ha 7200 kr.

Jeg stiller umiddelbart spørsmålstegn ved verdien av klokka... jeg er jo interessert i å få mest mulig cash for klokka, og hvis jeg må betale 7200 kr for smøring, bilder og en skriftelig takst, så er det litt kjedelig å få solgt den for 7400 kr.. Godt mulig at verdien av klokka i seg selv er høy, men det spiller da liten rolle hvis det ikke finnes noen som vil betale en så høy sum for den. Ble anbefalt det amerikanske markedet.

Hva tenker dere?
 
Om dette ikke er noe helt sykt spesielt høres det ut som at dere er i ferd med å bli grundig lurt..
En service på et urverk kommer sjeldent over 5000 når det er uten vanskelige komplikasjoner etc. Og da er det gjort hos forhandlere av Rolex etc. mao ikke kjent for å være billig.

Verdien av uret høres også svært overdrevet ut. Mulig han har gitt en verditakst? Det vil i så fall være nyskaffelseverdien. Er uret av gull (har ikke lest hele tråden på nytt) kan nok den fort være ca 100k. Men salgsverdien vil med stor sannsynlighet ikke gjenspeile det.
 
Finn en kjøper før du kaster bort et øre på service. Du kommer ikke til å få 100k, og neppe 50k heller. Om du skal maksimere utbyttet på denne må du finne et miljø som samler på akkurat disse, og sette deg skikkelig inn i detaljene.
 
Prisestimat 2011

Hei,

Jeg har oppdatert meg med siste utgave av Gilbert & Shugart (2011).

Salgsverdien er her satt til 1500.- (Ex-Fn) - 2200.- USD (mint). Ex-Fn salgspris i god stand og mint er tilnærmet ny og original stand. Denne boka er nok ganske bra når det gjelder prisvurderinger av amerikanske lommeur. Alt med forbehold da du ikke har lagt ut bilder av klokka. Med en gullpris på ca. 130kr/gr og gullvekt på 76 gr. vil gullverdien være rundt 10.000 kroner.

Hvis klokka er i god stand og bare trenger en rens så kan du få gjort dette rimligere vil jeg tro.
 
Har nå vært hos samme urmaker, som har åpnet klokken og tatt en titt.
I følge min far sier urmakeren at dette er en klokke som har en verdi på 100.000 kr. For at urmakeren skal smøre, rense og ordne med klokken som har ligget i en skuff i 20 år vil han ha 7200 kr.

Jeg stiller umiddelbart spørsmålstegn ved verdien av klokka... jeg er jo interessert i å få mest mulig cash for klokka, og hvis jeg må betale 7200 kr for smøring, bilder og en skriftelig takst, så er det litt kjedelig å få solgt den for 7400 kr.. Godt mulig at verdien av klokka i seg selv er høy, men det spiller da liten rolle hvis det ikke finnes noen som vil betale en så høy sum for den. Ble anbefalt det amerikanske markedet.

Hva tenker dere?

Først LOL så uff - hvor mange har ikke urmakere lurt opp gjennom årene.....