Hva leser dere om dagen?

Akkurat nå leser jeg "Selvmordsparadigmet".
Så venter "Superfreakonomics" på meg.

Bestialitetens historie av Bjørneboe.
Helt konge. Leser trilogien for andre gang.

Stor fan av J G Ballard, og da han gikk bort i 2009 kjøpte jeg nærmest hele bibliografien hans. I går kveld begynte jeg på "The Drowned World" fra 1962. Har ikke lest så mange av de tidligste verkene hans, men foreløpig ser det ut som at dystopien og hans fantastiske skildringer av menneskers psykologiske skyggesider var godt utviklet allerede da :) Dessuten er jeg en sucker for endetids-skildringer!

http://www.amazon.co.uk/Drowned-World-J-G-Ballard/dp/0007221835/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1301997971&sr=8-1

517VOY6xNEL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg

I hylla står det fortsatt en halvmeter Ballard og venter på meg :D

Siden jeg ikke kan begynne å lese påskekrim enda, sitter jeg nå å leser "For crying out loud, the world according to Jeremy Clarkson" av Jeremy Clarkson. Helt hysterisk morsom!

Jeg er godt i gang med "Libanon farvel" av Odd Karsten Tveit.
Et imponerende og spennende stykke arbeid om svært aktuell samtidspolitikk.
I tillegg er den svært levende og spennende skrevet. :D

Marius T skrev:
Siden jeg ikke kan begynne å lese påskekrim enda, sitter jeg nå å leser "For crying out loud, the world according to Jeremy Clarkson" av Jeremy Clarkson. Helt hysterisk morsom!

Clarkson er en av de få menneskene jeg vet om som er like morsom i skriftlig form som muntlig. Han har flere samlinger av samme type som "For crying out loud", og de er like bra alle sammen.

Jeg er godt i gang med "Libanon farvel" av Odd Karsten Tveit.
Et imponerende og spennende stykke arbeid om svært aktuell samtidspolitikk.
I tillegg er den svært levende og spennende skrevet. :D

Enig. Selv om Tveits oppfatninger blir vel tydelige og ikke alltid like lette å tiltre, skriver han svært godt. Er du interessert i Israel/Libanon- konflikten anbefaler jeg også å få tak i Tveits "Nederlag" fra åttitallet. Den var nokså kontroversiell da den ble utgitt, men står vel i ettertid som en av de beste Midt-Østen-dokumentarer fra det tiåret. Den gjorde ihvertfall sterkt inntrykk på meg, men det var kanhende fordi jeg leste den på taket av en FN-leir med utsikt til flere av stedene som ble beskrevet i boken. :)

Beste bok lest siste måned: "True Grit" (eller "Et ekte mannfolk") av Charles Portis. Nok en fantastisk western gitt ut i serien med den lite salgsfremmende betegnelsen "Western Star", først i fjor og påny nå i vinter samtidig som Coen-brødrenes eminente film basert på boken ble sendt på kino. Foretrekker man krim er "Mørk kyst" av Peter Temple imponerende god. Anbefales!

Om noen har god til i sommer anbefaler jeg på det sterkeste Svermen, med sine 1000 sider en den ganske drøy, men klarer man de 100 første er de neste 900 en lek.

Jeg vurderer å lese den igjen i sommer.

Wonderboy er jo fantastisk, men finner ingenting på "I tyvens tid" - sikker på at det er norsk tittel? Kan jo selvsagt hende at ark.no er på tur :).

Her
Jeg handler alltid fra bokkilden.no, super rask levering og veldig gode priser. Det er norsk tittel ja, bokens handling finner for det meste sted i Oslo.

Fullførte "rosens navn" for noen uker siden. Likte den, men ganske tung.

Nå leser jeg "Shantaram", foreløpig en veldig god historie!

Ellers leste jeg "Kollektivt selvmord", morsom skrøne! Arto Paasilinna fremstiller finner akkurat slik jeg forestiller meg at de er!

Foretrekker man krim er "Mørk kyst" av Peter Temple imponerende god. Anbefales!
For min del går det stort sett i lydbøker fra http://audible.com. Jeg leste også den anmeldelsen du linker til her om dagen, og gikk sporenstreks og lastet ned An iron rose (den tilsynelatende mest interessante Temple-boken de har inne). Fire-fem kapitler inne må jeg vel si at jeg skal angripe Peter Temple på norsk neste gang :)

Forrige gode bok jeg leste/hørte var Ian McEwans "Saturday", en fascinerende bok om en ekstra innholdrik dag i en engelsk hjernekirurgs liv. Oppildnet av denne prøvde jeg meg på en eldre McEwan-bok, "The comfort of strangers", og makan til makkverk har jeg sjelden vært borti. Så der har vi en mann med progresjon.