Hva leser dere om dagen?

nettop ferdig med "Shooter" av Gunnery SGT. Jack Coughlin. Helt ok bok om en amerikansk skarpskytter i Irak.

Neste bok ut er en bok jeg har hatt lyst til å lese lenge, nemmelig Koranen. Nettop lastet ned til iPad'en. Skal bli spennende å lese hva som står i den :)

kap 9 vers 31 sier jeg....

Har kommet inn i en ond sirkel hvor jeg bestiller eller kjøper flere bøker enn jeg rekker å lese, og fristes til å legge vekk bøker som "blir kjedelige" til fordel for noe nytt :oops:

Forsøkte meg på Umberto Ecos "Foucalt's Pendulum", men denne la jeg fra meg etter 20-ish sider. Mulig jeg har misforstått noe, men opplever språket som unødvendig tungt, og referansebruk som nesten virker litt pseudo-intellektuell.

Nå leser jeg "Red One" av Cpt. Kevin Ivison. Han skriver om sin tid som ATO i Irak. Ganske spennende bok, men samtidig får du følelsen av hvor jævelig krig egentlig er.

Forsøkte meg på Umberto Ecos "Foucalt's Pendulum", men denne la jeg fra meg etter 20-ish sider. Mulig jeg har misforstått noe, men opplever språket som unødvendig tungt, og referansebruk som nesten virker litt pseudo-intellektuell.

Jeg leste både Foucalts pendel og Rosens navn i studietida og elsket dem. Eco er ikke spesielt lett tilgjengelig, men jeg synes det betaler seg. Hadde gjort et forsøk til om jeg var deg!

Jeg har i den senere tid gjort meg ferdig med den foreløpig siste i Knausgårds Min Kamp-serie, samt lest hans to første om igjen. Det var interessant å lese disse i lys av Min Kamp, særlig gjorde Ute av verden inntrykk på denne måten. Men nå er det nok Knausgård for en stund, og på tide med litt lettere stoff. Har derfor kastet meg på en bunke med bøker jeg arvet fra en kompis, de to første er The God Delusion av Richard Dawkins, og Why we believe weird things av Michael Shermer. Temaet for tidens lesning er vel opplagt:)

Rosens navn leste jeg som 15-åring og syntes den var knallbra. 15 år senere prøvde jeg meg på Foucaults Pendel og la den vekk etter et halvt kapittel. Enten har jeg tapt meg noe alvorlig intellektuelt (ikke helt umulig), eller så er det snakk om to helt ulike bøker i språk og form. ;)

Rosens navn leste jeg som 15-åring og syntes den var knallbra. 15 år senere prøvde jeg meg på Foucaults Pendel og la den vekk etter et halvt kapittel. Enten har jeg tapt meg noe alvorlig intellektuelt (ikke helt umulig), eller så er det snakk om to helt ulike bøker i språk og form. ;)

To ganske forskjellige bøker ja, men jeg må innrømme at jeg elsket Focaults Pendel som 17-åring. Hvilket betyr at den antageligvis var unødvendig tung og pseudo-intellektuell :D Har forsøkt meg på senere romaner av Eco, uten å ha spesielt mye glede av det. På mange måter er vel FP nesten en genreroman på linje med The Illuminatus! Trilogy (som mange også mener han hentet inspirasjon fra).

Edit: Apropos graler, konspirasjoner og hemmelige maktstrukturer: jeg synes Focaults Pendel (og The Illuminati! Trilogy) er uendelig mye mer medrivende enn møl som Da Vinci Koden og dess like. Pføy. Eco har heldigvis tungen solid plassert in cheek, når han skriver om temaet.

Leser litt i en bok som heter "Norsk mafia".. Tar for seg organisert kriminalitet i Norge. Hver gang jeg hører en MC kryper jeg litt ekstra langt ned i stolen slik at jeg ikke blir sett..I ren frykt

Akkurat nå leser jeg "catch 22" igjen.....

denne tråden var perfekt å finne i dag da jeg må belage meg på endel lesing framover etter å ha blitt påkjørt av en rabiat hjemmesykepleier. Micraen så heldigvis verre ut en meg etterpå...

Vurderer å pløye gjennom knausgård, men er usikker på om jeg gidder. kan hende det heller blir å knekke meg gjennom de to metrene med clancy jeg fant på en bruktsjappe på klokkejakt

En sterk anbefaling fra meg idag. Leste akkurat ferdig Earth Abides av George R Stewart. Du verden! Jeg er en ivrig leser av SF, og spesielt synes jeg (post-)apokalypiske scenarier er interessante. På sitt beste ender det i dramatiske og svært lesverdige funderinger rundt "the human condition", som i f.eks. The Road. Eller som i den andre enden av drama-skalaen, Earth Abides.

Ikke noe nytt verk dette, skrevet i 1949. Men svært lite virker datert, dette er ikke en spekulativ fremtidsvisjon. Ingen zombier, ingen Mad Max, ingen desperat kamp om tilværelsen. Derimot er det en meditativ og medmenneskelig beretning om hvordan de siste menneskene etter en massiv epidemi ser restene av sivilisasjonen svinne hen mens de selv må finne tilbake til et enklere liv.

Les! :D

http://www.amazon.co.uk/Earth-Abides-Masterworks-George-R-Stewart/dp/1857988213

5155KDV3CGL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg

En sterk anbefaling fra meg idag. Leste akkurat ferdig Earth Abides av George R Stewart. Du verden!

Skal jeg definitivt sjekke ut. Trodde bare det var jeg som var post-apokalypse-junkie.

Har du lest: "On the Beach" av Nevil Shute? Høres ut som det er noe i samme gate. Bra den også.

(On the Beach åpner med følgende sitat fra TS Eliots "The Hollow Men")
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper

Skal jeg definitivt sjekke ut. Trodde bare det var jeg som var post-apokalypse-junkie.

Har du lest: "On the Beach" av Nevil Shute? Høres ut som det er noe i samme gate. Bra den også.

Neida, vi er flere på den galeien :) "On the Beach" står på Amazon-wishlisten min, skal sørge for at den blir med neste gang jeg handler.

Nå leser jeg "Black Wind" (desverre på norsk) av Clive Cussler. Sykt spennende bok. Mange referanser til Doxa i boken også :)

Leser for øyeblikket litt faglitteratur, "Value - the Four Cornerstones of Corporate Finance". En del snodige vinklinger på ting (en del meningsløse fakta), men totalt sett en bra bok så langt. Kan anbefales for det som er interesserte i business og finans.

Akkurat nå er jeg i ferd med å avsutte Trygve Brattelis "Fange i natt og tåke", også skal jeg over på "Dambusters - the definitive history of 617 Squadron at war 1943-1945" av Chris Ward, Andy Lee og Andreas Wachtel.

Så får vi se hva det blir etter det.