På nattbordet har jeg ”Eyewitness Travel Guides, Great Britain”. En fantastisk illustrert reiseguide for England, Wales og Skottland, med historie, bilder, kart og tegninger av både kjente og mindre kjente severdigheter. Boken er på 670 sider. Anbefales for alle anglofile.
I sommer har det blitt en del lett litteratur, holder på med Asterix, Samlede verk, er ferdig med bind VIII og Styrkeprøven, som var det siste albumet forfattet av René Goscinny, før han døde i 1977. Asterix albumene ble i Norge utgitt i feil rekkefølge, i ”Asterix Samlede verk” er rekkefølgen korrekt. Hver historie har et forord med bakgrunn og en del forklaringer til historiene. Det er mange parodier på kjente kunstverk, filmer, historiske begivenheter og kjente personer, noe som ikke alltid er like enkelt og oppdage når du leser historiene.
Når jeg blir ferdig med Asterix, begynner jeg med Carl Barks Samlede verk, som inneholder alt som Barks forfattet og tegnet for Disney, dvs. nesten alle de klassiske Donald historiene. Serien inneholder også en biografi om Carl Barks og mye bakgrunnsinformasjon om historiene. Jeg har lest alle 30 bindene tidligere, men de ble gitt ut i en litt merkelig rekkefølge, 1, 11, 21, 2, 12, 22, 3, 13, 23…, jeg skal nå lese dem i korrekt rekkefølge.
Jeg har minst ti bøker fra bokklubben som jeg ikke har lest, inkludert to bøker av John Grisham, som jeg skal lese i løpet av sommeren.