Hva leser dere om dagen?

Fullførte nettopp "skjult mønster" av André Bjerke. Artig å lese nattmennesket, de dødes tjern og denne slag i slag. Kai Bugge er uten tvil en av de beste karakterene noensinne.

Utrolig bra, rett og slett noe av det beste jeg har lest. :D
 
Redigert:
Siden sist har jeg gått til anskaffelse av, og er i ferd med å lese, eller har lest ferdig følgende bøker:

  • Panzer Gunner: From My Native Canada to the German Osfront and Back. In Action with 25th Panzer Regiment, 7th Panzer Division 1944-45 av Bruno Friesen (i gang med denne)
  • Rig Ship for Ultra Quiet av Andrew Karam (ferdig)
  • A Higher Call: An Incredible True Story of Combat and Chivalry in the War-Torn Skies of World War II av Adam Makos og Alexander Larry. (ferdig)
  • Pak Six av Gene Basel (i gang med denne)
  • Flying Low av Brian K. Bryans (ferdig)

Flying Low kan anbefales for de som er interessert i hvordan det var å "vokse opp" som ung flyger i US Navy på tidlig 50-tall og utover. Brian Bryans fløy også A-6 Intruder i Vietnam-krigen, og ble dekorert for det.

Videre kan jeg også anbefale boken "Rig ship for ultra quiet" av Andrew "Andy" Karam. Han tjenestegjorde 8 år i US Navy, de 4 siste på USS Plunger av Permit-klasse angrepsubåt mot slutten av den kalde krigen. Han var atomtekniker, og forteller om dagliglivet ombord, og om spenningen de opplevde ved at de på etterretningstokt penetrerte inn i det russerne anså for å være russisk farvann, men som amerikanerne anså for å være internasjonalt farvann. Boken er ganske spekket med detaljer og forkortelser.

A Higher Call av Adam Makos og Alexander Larry handler om et usannsynlig møte mellom en totalt sønderskutt B-17, fløyet av den da 21-årige Charlie Brown, som møter den tyske jagerflygeren Franz Stigler over tyskland. Charlie tror naturlig nok at Franz har planer om å skyte dem ned, men Franz har andre planer. Han blir så imponert over at den sønderskutte B-17 fortsatt er "flygedyktig", at han med ett bestemmer seg for å lose dem ut av faren og hjem mot england. Historien er sann, og bekreftes av begge flygere, som møttes etter krigen. Bilde av situasjonen:
higher_call.jpg
 
Av og til kan jeg bli fryktelig irritert på audible.com sin mangel på globale innholdsrettigheter. Nå var jeg særdeles klar for å laste ned Shantaram, men den er selvfølgelig ikke tilgjengelig i min region.

Sist "lest":

Daniel Suarez - "Kill decision", en i utgangspunktet fascinerende "teknologisk thriller" som dessverre ikke fenger meg helt på karakter-planet. "Daemon" og "Freedom TM" står fortsatt høyt på listen min men de må åpenbart konsumeres med øyne og ikke med ører (igjen, rettigheter).

For øyeblikket:

David Allen - "Getting things done" (litt selvhjelpslitteratur, så får vi se om jeg tar steget og implementerer dette systemet inn i min hverdag).
 
Begynte på Alkymisten av Paulo Coelho i går. Vet ikke hvorfor jeg ikke har lest den før. Veldig lettlest og blir i god stemning av den.
 
Begynte på Alkymisten av Paulo Coelho i går. Vet ikke hvorfor jeg ikke har lest den før. Veldig lettlest og blir i god stemning av den.
Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert bare ved tanken på den boken. Det absolutt verste sølet jeg noensinne har lest.
 
Ville bare nevne at jeg nå har begynt på Shantaram jeg fikk anbefalt tidligere i tråden, har kommet litt uti kap.2 og må innrømme at jeg synes den er litt tung nå i starten men håper at den tar seg opp. :)
 
Jeg er helt hekta på Lee Child og Jack Reacher om dagen! Helt fantastiske bøker :cool:

Lee Child er ein av forfattarane eg har lest alt av og der eg kjøper alle nye bøker når dei kjem.

Forfattarane i den kategorien i vagt prioritert rekkefølgje:

  1. Michael Connelly
  2. Lee Child
  3. Robert Crais
  4. Barry Eisler (bøkene om John Rain er eit MUST!)
  5. David Baldacci (tykkjer han har tapt seg litt i det siste)

Om du finn forfattarar på lista over som du ikkje har lest, då er eg misunneleg.
 
Siden sist har jeg gått til anskaffelse av, og er i ferd med å lese, eller har lest ferdig følgende bøker:

  • Panzer Gunner: From My Native Canada to the German Osfront and Back. In Action with 25th Panzer Regiment, 7th Panzer Division 1944-45 av Bruno Friesen (i gang med denne)
  • Rig Ship for Ultra Quiet av Andrew Karam (ferdig)
  • A Higher Call: An Incredible True Story of Combat and Chivalry in the War-Torn Skies of World War II av Adam Makos og Alexander Larry. (ferdig)
  • Pak Six av Gene Basel (i gang med denne)
  • Flying Low av Brian K. Bryans (ferdig)

Flying Low kan anbefales for de som er interessert i hvordan det var å "vokse opp" som ung flyger i US Navy på tidlig 50-tall og utover. Brian Bryans fløy også A-6 Intruder i Vietnam-krigen, og ble dekorert for det.

Videre kan jeg også anbefale boken "Rig ship for ultra quiet" av Andrew "Andy" Karam. Han tjenestegjorde 8 år i US Navy, de 4 siste på USS Plunger av Permit-klasse angrepsubåt mot slutten av den kalde krigen. Han var atomtekniker, og forteller om dagliglivet ombord, og om spenningen de opplevde ved at de på etterretningstokt penetrerte inn i det russerne anså for å være russisk farvann, men som amerikanerne anså for å være internasjonalt farvann. Boken er ganske spekket med detaljer og forkortelser.

A Higher Call av Adam Makos og Alexander Larry handler om et usannsynlig møte mellom en totalt sønderskutt B-17, fløyet av den da 21-årige Charlie Brown, som møter den tyske jagerflygeren Franz Stigler over tyskland. Charlie tror naturlig nok at Franz har planer om å skyte dem ned, men Franz har andre planer. Han blir så imponert over at den sønderskutte B-17 fortsatt er "flygedyktig", at han med ett bestemmer seg for å lose dem ut av faren og hjem mot england. Historien er sann, og bekreftes av begge flygere, som møttes etter krigen. Bilde av situasjonen:
higher_call.jpg



Virker som spennende bøker i min gate. Nettopp lest "luftwaffe eagle" av Walther Shuck. Fløy på østfronten med baser i Finland og i Norge (Kirkenes) Mane nedskytinger over Varangerfjorden.
 
I forbindelse med kjøp av IPad, så tenkte jeg bare å sjekke ut hvordan iBooks funka. Så veldig lovende ut og har nå kjøpt Born to run og Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Har begynt på sistnevnte bok, så langt vil jeg si den er lettlest, morsom og spennende. Kan anbefales til de som vil ha noe annet enn tung, mørk påskekrim ;)
 
Påske og krim hører vel sammen, så har kastet meg over Jussi Adler-Olsen og Kvinnen i buret.
 
Jeg har nettopp lest min første Jack Reacher-bok. Ja, jeg vet jeg er sent ute. På en annen side: Nå har jeg mye spenning i vente.
 
Jeg har nettopp lest min første Jack Reacher-bok. Ja, jeg vet jeg er sent ute. På en annen side: Nå har jeg mye spenning i vente.

Jack Reacher er så enkelt, men fremdeles helt umulig å legge fra seg. Er til og med anbefalt av en president, dog den med litt lav troverdighet og forkjærlighet for sigarer :)
 
Jack Reacher er så enkelt, men fremdeles helt umulig å legge fra seg. Er til og med anbefalt av en president, dog den med litt lav troverdighet og forkjærlighet for sigarer :)

Hehe, den første jeg leste hadde sitatet fra'n Bill på omslaget, da var jeg solgt … ;)
Ja, det er kjempeenkelt. Litt den samme følelsen man sitter med når man leser Harlan Coben, selv om jeg ikke har falt heeelt for Myron Bolitar. Stor fan av de andre thrillerne hans, da. Spenningens mester.

Og de som ikke har lest BRODERSKAPET av John Grisham: Do it!
 
Da er det vel på tide å oppdatere litt her på hva jeg har lest i det siste:

1. Vlamgat: The Story of the Mirage F1 in the South African Air Force av Brigader Dick Lord
2. Neville Duke - Test Pilot av Neville Duke
3. Not Much of an Engineer av Stanley Hooker. Stanley Hooker var egentlig utdannet innen for "applied mathematics" men fikk etterhvert jobb i selveste Rolls Royce, hvor han under krigen ble ansvarlig for å effektivisere kompressoren på den kjente Rolls Royce Merlin-motoren. Etter hvert fikk han ansvar for jetmotor-divisjonen til Rolls Royce, der han bl.a var med å utvikle Rolls Royce Welland, Rolls Royce Derwent, Rolls Royce Nene samt Rolls Royce AJ.65(som, etterhvert ble til den mer kjent Rolls Royce Avon-motoren). Etterhvert røk han uklar med verksmesteren hos Rolls Royce, og tok sin hatt og gikk til Bristol der han ble ansvarlig for Bristol Proteus-turbopropmotoren. På denne tiden var denne motoren blitt et problem for Bristol fordi den ikke leverte den lovede kraften, og den veide langt mer enn planlagt. Etter at Hooker fikk ryddet opp i problemene med Proteus-motoren, gikk han igang med å gjøre ferdig Bristol Olympus (senere Rolls Royce Olympus)-motoren som ga kraft til bl.a Concorde og Avro Vulcan. Hooker er også ansvarlig for Bristol Orpheus-motoren. Etter hvert ble han "hentet" tilbake til Rolls Royce for å rydde opp i problemene Rolls Royce hadde med sin banebrytende RB211 turbofan. RB211-motoren knakk ryggen på Rolls Royce og gjorde så den britiske regjeringen måtte gå inn som eier for å unngå at hele firmaet forsvant - man hadde nemlig stor interesse av å ferdigstille RB211-motoren. En spennende bok for alle som er interessert i slike ting!
4. Patrick O'Brians "Toktet til Mauritius" og "Den ødeste øy" - fantastiske!

I Tillegg har jeg nå begynt på følgende bøker:
1.ANOTHER DAY DOWNRANGE, Two Tours Flying Chinooks in Vietnam av Robert Patterson
2.Oblomov av Ivan Goncharov
3.Kuren av Mo Hayder (denne var det kjæresten som prakka på meg.. hun mente jeg hadde godt av å lese noe annet enn luftfartshistorie og krigshistorie!)
 
Redigert:
Stor fan av bokvalget ditt, HadronCollider! :D

Master & Commander-bøkene er fantastiske! Godt å se at det er flere som leser dem, det er et fantastisk univers jeg faktisk skulle ønske jeg kunne oppdage på nytt, så bra er de bøkene!