Ble ferdig med The Forever War av Joe Haldeman for litt siden, en fantastisk bra bok om interplanetarisk krig og følgene det får for soldatene, som blir sendt rundt i verdensrommet med hastigheter nær lysets, noe som gjør at for hver gang de er borte noen måneder blir jorden mange år eldre. Hovedpersonen ender vel opp med å dra på tre-fire oppdrag med et par års varighet til sammen fra 1996, og kommer tilbake til jorden i år 2378! Haldeman skrev boken etter at han hadde vært i Vietnam, og den er en fin analogi til hvordan mange av soldatene som kom tilbake derfra følte seg behandlet av samfunnet.
Ellers har jeg "The Wine-Dark Sea" av Patrick O'Brian liggende på nattbordet. Ser ut som om jeg alltid leser en av Aubrey/Maturin-bøkene, de er så fantastisk bra at jeg begynner på nytt igjen nesten med en gang jeg har lest ferdig hele serien
Ellers må jeg virkelig anbefale Fate Is The Hunter av Ernest Gann. Det er en bok om forfatterens tid som pilot før, under og etter andre verdenskrig. Han fløy for Eastern Airlines før krigen, Transport Command under krigen, og forskjellige selskaper etterpå. Den er skrevet på en utrolig fin måte, jeg syns den har noe Hemingwaysk over seg. Forfatteren forteller om de små tingene, de små tingene som kan få så store følger, og flaksen som slipper opp for noen når skjebnen er på jakt. Anbefales alle, uansett om dere er flyinteresserte eller ikke!
Samme forfatter har også skrevet en bok som heter Song of the Sirens, den handler om hans verdensomseiling i en gammel stålskonnert han kjøpte og pusset opp. Skrevet på samme måte som Fate Is The Hunter. Vidunderlig lesing