Finnegan’s wake ja

Har defintivt hørt om og denne saken fra NRK oppsummerer vel greit problemet:
Leif Høghaug oversetter uoversettelig klassiker til norsk.
www.nrk.no
Når forfatter lager sitt eget språk må det jo kalles krevende, denne passasjen forteller vel det meste:
But so sore did abe ite ivvy's holired abbles, (what with the wallhall's horrors of rollsrights, carhacks, stonengens, kisstvanes, tramtrees, fargobawlers, autokinotons, hippohobbilies, streetfleets, tournintaxes, megaphoggs, circuses and wardsmoats and basilikerks and aeropagods and the hoyse and the jollybrool and the peeler in the coat and the mecklenburk bitch bite at his ear and the merlinburrow burrocks and his fore old porecourts, the bore the more, and his blightblack workingstacks at twelvepins a dozen and the noobibusses sleighding along Safetyfirst Street and the derryjellybies snooping around Tell-No-Tailors' Corner and the fumes and the hopes and the strupithump of his ville's indigenous romekeepers, homesweepers, domecreepers, thurum and thurum in fancymud murumd and all the uproor from all the aufroofs, a roof for may and a reef for hugh butt under his bridge suits tony) wan warning Phill filt tippling full.
Har egentlig aldri tenkt på det som noe man kan vurdere å lese.
Marcel Proust sine tanker om Madeleine kaker har jeg faktisk prøvd meg på, men må innrømme at det ble stopp etter 30 sider der også. Orker jeg 9 bind av dette, svaret er nei, gå videre..
Men for å holde seg til noe positivt, Stephen Fry sin refortelling av de greske mytene fortsetter, siste er Odyssevs
https://www.norli.no/boker/hobby-og...Z4Reslu2471zqncL6ZgomLnb23qEJvrxoCh1EQAvD_BwE
Bestilt, men ikke lest ennå, de tidligere bøkene er svært underholdene. (Mythos, Heroes, Troy)
Jeg er litt satt ut av at Iliaden (i Homers versjon) er noe av det beste jeg har lest, mens Odysseen av "samme" mann ikke er i nærheten av kvalitet.
Tar forbehold om at jeg har lest de norske oversettelsene, men at man kan tenke at det er samme forfatter er rart for meg.
Tipper jeg kommer til å like Mr Fry`s versjon uansett.