Det er tannhjul også i GS`nSå dette er altså en skikkelig klokke:
Vis vedlegg 111591
Mens denne ikke er det:
Vis vedlegg 111592
Det er tannhjul også i GS`nSå dette er altså en skikkelig klokke:
Vis vedlegg 111591
Mens denne ikke er det:
Vis vedlegg 111592
Puh - da er den heldigvis innaforDet er tannhjul også i GS`n![]()
videre at det skal lønne seg å ta service på og reparere klokka i mange tiår
Kanskje vi nærmer oss en definisjon flere kan enes om?
For min del henger fasinasjonen for (mekaniske) klokker sammen med at de faktisk er mulig å vedlikeholde og reparere.
I motsetning til forbrukersamfunnets higen etter, og overforbruk av, billige produkter av dårlig kvalitet og påfølgende bruk-og-kast-mentalitet.
Tatt ut. Haha. Esså bra.Må være tatt ut hos Bjerke som en invistering.
Her er jeg enig, for Seiko er skikkelige ur, men det lønner seg i all hovedsak ikke å serve de aller rimeligste. Så da koker det ned til følelser - igjenGodt poeng, som tiltredes!
Men hva med Seiko SKX og liknende? Den lønner seg neppe å reparere, men er IMHO en «skikkelig» klokke![]()
Det var ikke snakk om hvorvidt det lar seg reparere - min 6309-7290 fra 86 lot seg fint serve den, men til nesten dobbelt av prisen jeg gav for uret.Følelser ja, men om noe ikke kan repareres er det ikke laget på en skikkelig måte, så dessverre Seiko dersom det er slik. Har 4-5 gamle Seiko 6109-7002 dykkere fra 70 og 80-tallet, disse lar seg reparere så de er skikkelig etter mitt syn.
Det var ikke snakk om hvorvidt det lar seg reparere - min 6309-7290 fra 86 lot seg fint serve den, men til nesten dobbelt av prisen jeg gav for uret.
Så mitt poeng var hvorvidt det er fornuftig eller ei, og da må man la følelsene styre den avgjørelsen. For det er ikke mye fornuft i å bruke 3k på å serve et ur man gav 1800kr for. Ikke at denne hobbyen vitterlig oser av fornuft ellers heller da..
Sant det, selv betaler jeg ca 1000 for å serve mine Seiko men så bor jeg heller ikke i Norge.... Norge er jo i særstilling dyrt når noe skal repareres nesten uansett hva det er snakk om, det er sant.
Godt poeng, som tiltredes!
Men hva med Seiko SKX og liknende? Den lønner seg neppe å reparere, men er IMHO en «skikkelig» klokke![]()