Hva legger du i begrepet "skikkelig klokke"?

Medlem
4. sep. 2017
Innlegg
351
Sted
Oslo
Ser mange unboxer sin første "skikkelige klokke".

Hva legger du i det begrepet? Att den er mekanisk, eller har du flere kriterier?

Jeg ser på min første skikkelige klokke som den første mekaniske. Prismessig begrenser jeg meg selv, da jeg ikke kan være helt ukritisk til pengebruk med min beskjedne inntekt.
 
Hvis du har tatt steget fra ingenting eller fra «moteklokker» sånn som feks. DW,Diesel,Armani osv.
Ja da vil jeg si du har fått deg en skikkelig klokke.. om det er en gshock eller en rolex spiller ingen rolle. Gshock har sin sjarm, samme har enkelte quartz modeller.. smak og behag..
Det er nå min mening.
 
Definisjonen av en «skikkelig» klokke avhenger verken av pris, urverk, produsent eller type - for min del et det nok mer snakk om følelser og «kredibilitet» :)
 
De foregående svarene er gode. Tror ikke det finnes en definisjon.

Er en gull-Yblå med ETA til 200' en skikkelig klokke? For mange ja, for noen nei.
Er en Breitling fra en familieeid bedrift (sett bort fra nylig PE-trx) med flotte inhouseverk en skikkelig klokke? For mange ja, for noen nei.
Er en sliten gammel Tudor-sub med ETA en skikkelig klokke? Definitivt!
Selv kan jeg ikke fordra Steinhart, mens for andre (IMHO: gjøker ;)) er dette en skikkelig klokke.
De fleste her anerkjenner en SKX 007 som en skikkelig klokke.

Dette illustrerer vel @Consigliere sitt poeng. Derfor syns jeg @Timebandit sitt svar var glitrende!
 
Jeg mener begrepet «skikkelig klokke» faktisk kan defineres ganske enkelt;

- Uret må ha et eget design, som for merket har en klar gjenkjennelighet.
- Uret må enten ha et eget produsert urverk av god kvalitet, eller inneha et COSC sertifisert 3dj. parts urverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch og UJU
Jeg mener begrepet «skikkelig klokke» faktisk kan defineres ganske enkelt;

- Uret må ha et eget design, som for merket har en klar gjenkjennelighet.
- Uret må enten ha et eget produsert urverk av god kvalitet, eller inneha et COSC sertifisert 3dj. parts urverk.
Feil, feil,feil. En skikkelig klokke er et ur som IKKE masseproduseres i million tall og har en god kvalitet og som er unik.Sammenlign gjerne med biler. Er Fiat en skikkelig bil? Det er kun du som bestemmer det. Ikke la deg påvirke av hva andre forståsegpåere mener og sier.
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg og BRIO1368
Definisjonen av en "skikkelig klokke" finnes det vel bortimot like mange av som det finnes TS'er.
Noen merker/modeller kan vi sikkert enes om, men fortsatt er dette et begrep som best lar seg definere i ens eget hode.
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch og hakotorg
Altså.. min første skikkelig klokke er ikke kjøpt. Blir når jeg tar steget fra Rolex og opp på Patek-nivå!!

Nei, fra spøk til revolver.. kommer helt an på personen det gjelder og hans/hennes situasjon. Kan være alt fra seiko/casio til patek/Lange
 
En skikkelig klokke er mekanisk, og har evighetskalender som i tillegg til å "huske" skuddår og måneder med ulikt antall dager også får med seg når det er sommer- og vintertid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ørjan
1B4F8A99-BADD-4D89-AD99-5F141651DF9D.gif
Makan til TULL!!!
 
En skikkelig klokke bør etter min mening ha:
Historie. Enten vi snakker ekte "heritage" eller noe halveis oppkonstruert. Samme det. Type pilotklokker for eksempel.
Et merke med eget design. Dvs. ikke noe delvis kopidesign eller skamløs kopiering. Type Steinhart og dets like.
Merket bør ha noen nyskapende modeller. Ikke nødvendigvis avanserte saker, men nok til at et entusiasthjerte kan banke litt fortere. Her snakker vi alt fra JLC, Seiko, Zenith.

Makan til TULL!!!

Humor på internettet er vanskelig noen ganger gitt...
 
En skikkelig klokke bør etter min mening ha:
Historie. Enten vi snakker ekte "heritage" eller noe halveis oppkonstruert. Samme det. Type pilotklokker for eksempel.
Et merke med eget design. Dvs. ikke noe delvis kopidesign eller skamløs kopiering. Type Steinhart og dets like.
Merket bør ha noen nyskapende modeller. Ikke nødvendigvis avanserte saker, men nok til at et entusiasthjerte kan banke litt fortere. Her snakker vi alt fra JLC, Seiko, Zenith.



Humor på internettet er vanskelig noen ganger gitt...
En skikkelig klokke bør etter min mening ha:
Historie. Enten vi snakker ekte "heritage" eller noe halveis oppkonstruert. Samme det. Type pilotklokker for eksempel.
Et merke med eget design. Dvs. ikke noe delvis kopidesign eller skamløs kopiering. Type Steinhart og dets like.
Merket bør ha noen nyskapende modeller. Ikke nødvendigvis avanserte saker, men nok til at et entusiasthjerte kan banke litt fortere. Her snakker vi alt fra JLC, Seiko, Zenith.



Humor på internettet er vanskelig noen ganger gitt...
Ja...særlig når det kommer fra slike DUTTE BASSER som ser på Bjerke som en gud. HALLELUJA.
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Den skal gå riktig i mange år, jeg skal nyte synet av den på armen i mange år.........................og jeg skal ha råd til den:):p
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg