Hva legger du i begrepet "grail".

Medlem
4. sep. 2017
Innlegg
351
Sted
Oslo
Må det være en veldig dyr klokke, eller kan det være en sjelden klokke? Jeg har vel gaske beskjedne "grails".

Jeg har hatt rimelige grails. Feks Frederique Constant slimline moonphase, og Omega speedmaeter safir sandwich. Jeg har skaffet de to. Neste grail på listen er den nye 300 meter Omega. Etter den er en zenith med el primero neste på lista. Etter denne prisklassen så begynner det å bli uoppnåelige for meg.
 
Selvsagt vet man hva ens ‘grail’ er. Noe annet er bare flåsete sagt.
For meg, så er ‘grail’ noe som henger så høyt at man må strekke seg langt for å oppnå det, uavhengig av pris eller tilgjengelighet.
Har man ubegrenset med midler, så er gjerne et smykke fra Lange eller Patek, eller en sjelden Rolex GMT med bakelitt/radium bezel en ‘grail’, mens om man er mer normalt eller beskjedent bemidlet, så kan en Tudor Pelagos eller en Omega av noen type være en ‘grail’.
 
Redigert:
Tenker at grail er individuelt. For min del har det også endret seg litt de siste par årene. Det som var en grail for to år siden, betraktes mer som en «innstegsklokke» nå o_O Artig og dyr hobby dette...men jakten og planleggingen er mye av gleden!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Jeg heller mot ordbokas definsjon i overført betydning:
"tilsynelatende uoppnåelig skatt, funn", med vekt på 'tilsynelatende'.
Det skal ikke være nødvendig å sette i gang et korstog for å få tak i den, men det må kreve litt mer innsats enn å stå på venteliste hos Bjerke.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas og Rød
Trodde 721 metta litt hunger her...
Desse vintage grailene er jo (nesten) uoppnåelig!
721 roer angsten og er helt herlig som en daily beater - originalen vil ikke bli dykket og herjet med. To be continued..
P1050424.JPG
 
Jeg mener det er gått inflasjon i begrepet grail. Ale og enhver har jo en salgsannonse ute med kommentar om at "en grail uventet er på vei inn".

For meg er det en uoppnåelig drøm. Men det er greit. Jeg kan drømme om det.
 
Etter to år med investigering og søk, så endte jeg opp med en Heuer Luftforsvaret. Det er vel min definisjon på grail. Krevde en del jobbing(ønsket å kjøpe fra originale eier og ikke via Finn) og er sjelden nok. En grail skal kreve litt jobbing, om det er penger eller tid spiller ingen rolle, men den er ment å være den som alltid ligger igjen i boksen.
 
Jeg mener det er gått inflasjon i begrepet grail. Ale og enhver har jo en salgsannonse ute med kommentar om at "en grail uventet er på vei inn".

For meg er det en uoppnåelig drøm. Men det er greit. Jeg kan drømme om det.
Enig, for min del snakker vi om en av få orginale Panerai fra 1944 og original !! Det skjer nok ikke selv om jeg er aktivt søkende og har noe midler til rådighet. Jobber med saken, har du en til salg så blir begge lykkelige.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Grail er kun overtro og finnes ikke - uansett domene. Det er litt sånn religion over det hele. Noen tror. Noen er agnostikere og vet ikke hva de søker etter. Selv er jeg ateist og har ingen grail. Det betyr at det er viktigere å glede seg over det man har enn å være på konstant søk etter noe som "skal komme".

Og for de som insisterer på å tro og ha en grail - så er det er på tide å minne om denne: