Hva legger du i begrepet "grail".

Grail er blitt utvannet de siste åra, men jeg mener det er en klokke som har stått på toppen av ønskelista over lengre tid og enten er en utfordring å få pga vannskelig tilgang eller en pris som gjør at dette ikke lar seg gjøre før etter en del år.

Min grail er Daytona 116506 (Platona):)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
For min del er vel en grail det uoppnåelige, noe jeg gjerne skulle hatt men ikke nødvendigvis ville kjøpt. En kombinasjon av svært lav tilgjengelighet og meget høy pris.

En slik en fra 1976 hadde jo vært artig :)

97FA92DC-CA04-4A49-9E2D-53A6FFD60571.jpeg


Kunne tatt ut mer lån på hus og hytte, og kjøpt hvis rette modellen dukket opp - men det kommer ikke til å skje, derav grail.
 
Min definisjon av 'grail' er nok omtrent som det som er gjengs oppfatning her i tråden - et ur du har hatt lyst på lenge, som det av en eller annen grunn er vanskelig å få tak i, det være seg om den er sjelden, hinsides dyr eller noe annet.

Øverst på min ønskeliste er en Speedmaster (til) - en bestemt en. Jack Swigert brukte en 105.012 (må det vel ha vært...) til å sørge for at Apollo 13 fikk korrekt brenntid på motorene når de skulle returnere til jorden i den skadeskutte farkosten.

Ergo vil drømmen aldri bli oppfylt -jeg tror tilogmed oppholdsstedet til dette klenodiet er ukjent, da den forsvant i posten på vei til Air&Space Museum for noen år siden, om jeg ikke husker feil.

Jaja. Får ta til takke med en Lange 1815 eller noe deromkring - det er det nærmeste jeg kommer en grail jeg realistisk sett kan ende med å eie en dag. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
For meg er det en kombinasjon av en klokke jeg er veldig tiltrukket av, samtidig som den er krevende å få tak i. Alt må stemme, farge, størrelse, funksjoner etc. Den må jobbes for, og det må spares over tid. For at den virkelig skal forbli grail, må jeg kjenne litt på hva jeg har ofret for å oppnå målet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
«Tilsynelatende uoppnåelig» liker den beskrivelen.
Ordet grail nevnes ofte sarkastisk eller får sarkastiske bemerkninger kastet etter seg.
Drister meg derfor til å fortelle min historie.

Jeg har likt klokker helt siden jeg fikk min første. En god beater jeg brukte helt til den ikke klarte mer. Formålet var enkelt:
-Lære seg klokka
-Komme hjem til middag

Da jeg etter hvert oppdaget Rolex ble det mye research og påvirkning fra fremmede på internett. Jeg skjønte raskt at det var en hel del tradisjon og konsensus blandt disse.

Så. Jeg skal bruke de hardt opparbeidede sparepengene på en eldgammel, slitt (fordi det er riktig), men samtidig velholdt (paradokset er reelt) og muligens falsk Rolex sub, gmt eller daytona. Der er svaret. De nye modellene er feil. de har ikke slark i lenken, tykkere aaalt for stor kasse og herregud, en bezel som ikke falmes av sollys eller komfyr med grillfunksjon.
Finn det, «det er grail».

Nei, jeg er mer en anarkist enn konformist.
Bryt reglene. Finn en klokke som gjenspeiler din utstråling og følger en rød tråd, noe med mening -for meg-

Det er ikke bare en Rolex. Den er et usynlig «:rolleyes:» til alle andre med meninger. Hatet og elsket, samtidig som den er har en arv. Den var tilsynelatelig uoppnåelig for meg, som nekter å betale en premium. Den er en forvokst utgave av min første klokke, på en måte -for meg-

Jeg fikk min grail under et av mine impulsive besøk hos AD. Som forøvrig kjente til denne storyen og tilfeldigvis hadde den inne.

8D5E1540-2943-417D-8E76-34092F863269.jpeg

2B6A4685-D9A5-4728-89B7-7321E43ECE52.jpeg
 
Redigert: