Hva gjør du og din klokke akkurat nå?

Kroatia @Vespagt

I kveld er det Pasta Carbonara og mitt ansvar å føde gjengen.

IMG_1095.jpeg

IMG_1119.jpeg

IMG_1123.jpeg

IMG_1124.jpeg

IMG_1128.jpeg

Du har mye lekre/spennende glass du @Hammerfjord er det noe du samler på?
Takk
Ja jeg har en gammel ølkrus og glass samling jeg startet i 90tallene. En del jeg fikk på løpemarkedene og rett i barene(ved å spør om jeg kunne kjøpe et glass) og kom senere med et tillegg på vin, absinthe, whisky, cocktail etc glasser.
Det er en håndlaget kopi av et viking era glass fra omtrent året 500(laget i Sverige om jeg husker riktig).
Et riktig glass er bestandig halv av nytelse på det man drikker.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Vespagt
@Hammerfjord sitt glass her er et såkalt Snartemobeger, og en replika fra et funn ved … øh… Snartemo på Sørlandet. Romerne tok med slike glass her nordpå, og ble gravlagt med dem. Fra år ca. 300. Slike glass selges bl.a. på ulike museum i Norge.
Denne var annonsert fra omtrent året 500.
Roma var stortsett i forfall på denne tiden og har aldri vært å spre seg til Skandinavia.

Denne var annonsert fra omtrent året 500.
Roma var stortsett i forfall på denne tiden og har aldri vært å spre seg til Skandinavia.
Det er de facto feil, i følge denne kilden. Enkeltindivider reise til oss i nord i så henseende (i.e rømte fra forfallet?). Men, hvis du vet mer - så bør du kontakte museet og opplyse dem om faktafeil i sin utstilling.

Det er de facto feil, i følge denne kilden. Enkeltindivider reise til oss i nord i så henseende (i.e rømte fra forfallet?). Men, hvis du vet mer - så bør du kontakte museet og opplyse dem om faktafeil i sin utstilling.
Jeg sier ikke at enkelte romere kom aldri til norden.
Det jeg sier er at Skandinavia aldri var under Roma sin autoritet.
Snartemo gravene er fra lokale høvdinger, så langt jeg vet.
Fra "Romertid" betyr ikke at gravene var av folk som kom fra Roma.
Det er fordi "Vikingtiden" kom etterhvert.
Vis tydeligere referanser om du vil.