Andreaskh
UTESTENGT
Den eneste klokka jeg ikke "skjønner" er Panerai. Verdens dyreste osteklokke.
Smaken varierer selvfølgelig, men jeg skjønner det bare ikke.
Haha, må le litt av dette. "Osteklokke" ja.
Redigert av en moderator:
Haha, må le litt av dette. "Osteklokke" ja.@Klokkomaniac
Ja, men det er akkurat det jeg tenker når jeg ser de fleste av dem.
+1, aldeles utenfor min fatteevne

Panerai er opprinnelig en ren "tool watch" for undervann militær styrker som senere ble gjort allminelig: Ingen gammel Panerai design ble skapt for de sivile.
Den 60mm Egiziano modell også skapt av Panerai etter den spesielle ønske av den egyptiske marine er akkurat det også: En 50 taller beist akkurat som den russiske 60mm Vodolaz klokke som er nå laget av Agat i Zlatoust. De er bokstavelig talt /undervann tids verktøy/.
Panerai har gjort sin evolusjon på den sivile marked som vi vet: Til og med sine 47mm eldre design.
Agat lager også nå noe mindre versjoner av den Vodolaz klokke: 53 og 46mm.
Der er det ikke snakk om å sammenligne kvalitet mellom Agat og Panerai men mer å snakke om 2 store militær klokker som fant senere sin vei i sivile marked.
Man liker eller ikke disse verktøy klokker: Man kan kalle disse for ost eller pizza...
De var planlagt til å bli brukt utover dykkedrakter, de måte ha stor lesbarhet i mørke vann og ha solide urverk. Ikke noe mer.
Jeg syns at for de som liker den 40-42mm størrelse, kan sikkert bli fornøyd med noen ny Panerai klokker.
Ikke alle kan eller vil ha en 47mm og det kan alle forstå.
Som det for eks: http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for
Ikke noe ost det: 42mm og elegant etter min mening. Men fortastt med en militær duft: Er det ikke litt tøff det også?
![]()
Jeg må faktisk innrømme at akkurat denne kasseformen på Panerai er utrolig lekker @Hammerfjord ! Men så skal faktisk en Panerai etter min mening være 44-47mmEr på ingen måte en fan av store klokker generelt, men for Panerai som alltid har laget de store gjør jeg et unntak på grunnlag av historie! Spesielt Radiomir bærer ganske diskret på armen til tross for sine 45mm, noe jeg aldri ville trodd bare ut fra bildene på nett!
![]()
Panerai er opprinnelig en ren "tool watch" for undervann militær styrker som senere ble gjort allminelig: Ingen gammel Panerai design ble skapt for de sivile.
Den 60mm Egiziano modell også skapt av Panerai etter den spesielle ønske av den egyptiske marine er akkurat det også: En 50 taller beist akkurat som den russiske 60mm Vodolaz klokke som er nå laget av Agat i Zlatoust. De er bokstavelig talt /undervann tids verktøy/.
Panerai har gjort sin evolusjon på den sivile marked som vi vet: Til og med sine 47mm eldre design.
Agat lager også nå noe mindre versjoner av den Vodolaz klokke: 53 og 46mm.
Der er det ikke snakk om å sammenligne kvalitet mellom Agat og Panerai men mer å snakke om 2 store militær klokker som fant senere sin vei i sivile marked.
Man liker eller ikke disse verktøy klokker: Man kan kalle disse for ost eller pizza...
De var planlagt til å bli brukt utover dykkedrakter, de måte ha stor lesbarhet i mørke vann og ha solide urverk. Ikke noe mer.
Jeg syns at for de som liker den 40-42mm størrelse, kan sikkert bli fornøyd med noen ny Panerai klokker.
Ikke alle kan eller vil ha en 47mm og det kan alle forstå.
Som det for eks: http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for
Ikke noe ost det: 42mm og elegant etter min mening. Men fortastt med en militær duft: Er det ikke litt tøff det også?
![]()
Jo, meget tøft. Om det var en tilfeldighet eller ikke, når de laget det som skulle være et militært ur, klarte de å lage en av de estetisk sett mest tiltalende urkassene jeg kan tenke meg. Jeg tror det må bli en Panerai på meg en dag, bare ikke i dag, jeg har andre hobbyer og prioriteringer. Men jeg kan se den skinne et sted i horisonten.

Jeg må si du har imponerende kunnskaper, der lærte jeg noe nytt både om PP, om Rolex og om Panerai. Og jeg ser likheten mellom PP's cushion case og de senere Panerai-casene.
Drivkraften bak masseproduksjon av "nyvinningen" armbåndsur kan forstås med bakgrunn i krig - og behovene for å kjenne tiden uten å slippe våpenet sitt mer enn grevinners behov for smykker. Ingen krig ingen ur som allemannseie slik vi kjenner det i dag?