Hva er egentlig så spesielt med Omega?

For meg er det spesielle med Omega - - - Ploprof vintage. Dette er en virkelig seriøs konstruksjon for sin tid. En klar vinner i mine øyne, her har de ikke tenkt kostnader men funksjonalitet. Jeg er ingen stor fan av Omega men jeg kan godt tenke meg en 1.generasjon PloProf.
Tom
 
For min del kan Omega oppsummeres i to (tre) modeller; Ploprof og DSOTM/GSOTM. Innovativ kvalitet, kombinert med fantastisk design. I tillegg må jeg si at Omega fortjener honnør for heftig modell- og produktutvikling, med et imponerende utvalg for de fleste bruksområder.
 
forumet har tapt seg de siste dagene. Slutt nå gutter.

Edit; Ser nå at det kom en del ut av denne tråden likevel, men den sklir vel ut etterhvert.
 
Redigert:
Eneste Omega jeg kunne tenke meg etter å ha eid en Speedmaster er faktisk PloProf. Den er så stygg at den er tøff, og at design er nedprioritert er faktisk herlig.
 
Har ønsket meg Omega siden jeg gikk i barnehagen. Med noen ting er det bare slik. Kjøpte meg etter hvert også en Landrover av samme grunn.
 
Bravo @Hammerfjord! Et langt og reflektert innlegg der synes jeg :)

Selv er jeg verken Omega-mann eller Rolex-mann. Jeg liker enkelte klokker fra begge to og er også langt fra å skjønne greia med enkelte av modellene. Rolex og Omega vil alltid bli sammenlignet grunnet deres posisjon i markedet. Dette er uten tvil de største aktørene vi har i dag.

De modellene jeg liker fra Rolex liker jeg stort sett fra et estetisk ståsted, mens de modellene jeg liker fra Omega er grunnet en blanding av det estetiske og teknisk interesse. For de som bryr seg om teknikk så mener jeg Omega er et naturlig førstevalg (dersom det står mellom disse to).


Synes det er veldig fint at en DSOTM koster mindre enn en Daytona, men dersom jeg ikke hadde kjent til noen av merkene og fått begge klokkene pluss specs i hånda... Ja da er det ingen tvil om at jeg ville plassert DSOTM over Daytona.

Så, hva er så spesielt med Omega? Vel, i sin prisklasse synes jeg de er en av de produsentene som er mest villig til å teste nye tekniske løsninger. Dette synes jeg er spennende. Jeg mener nå de sitter på urverk som er 5 hakk over mange av konkurrentene. Ser at der blir nevnt i et tidligere innlegg at urverkene ikke er helt topp, men dette må jeg si meg svært uenig i.

Det jeg derimot er enig i er at Omega har litt å gå på når det gjelder finish, da spesielt på de billigere modellene. Synes de har tatt seg opp vesentlig på toppmodellene sine, men både måneklokka og de vanlige Seamasterne har litt å gå på. Jeg synes også dette "la oss ta igjen Rolex"-prosjektet er veldig dumt. En av de tingene jeg pleide å like med Omega var tilgjengeligheten og folkeligheten.
 
Redigert av en moderator:
Ble co-axial urverket først presentert for rolex? Glad de takket nei mtp hva slags priser de nå ville operert med! Pris oppgangen har vært høy nok som den har vært.
På en annen side er Co-axial urverket hovedgrunnen til at jeg kjøpte en Omega Aqua Terra, og verket i den er mer nøyaktig enn min explorer 2. Også er det lengre service intervaller, ihvertfall på papiret. Hvordan det er i praksis vet jeg ikke noe om?
 
Er det egentlig noe spesielt med Omega? De lager fine klokker til sitt bruk, i mange tilfeller beatere. Flotte klokker med mye historie til en forsvarlig pris.

Klokkemerker som for meg er spesielle er MB&F, Urwerk og G&B.
 
Ble co-axial urverket først presentert for rolex? Glad de takket nei mtp hva slags priser de nå ville operert med! Pris oppgangen har vært høy nok som den har vært.
På en annen side er Co-axial urverket hovedgrunnen til at jeg kjøpte en Omega Aqua Terra, og verket i den er mer nøyaktig enn min explorer 2. Også er det lengre service intervaller, ihvertfall på papiret. Hvordan det er i praksis vet jeg ikke noe om?

Ja, G.Daniels hadde selv modifisert en del klokker ved å introdusere sin egen Co-axial escapement: Fra Rolex og Patek bla.
Han kom med disse klokker og presenterte hver sitt til manufakturen.
Vi snakker om å få leverte et ferdig produkt og driver med reverse-ingeniøring på det hvis man kjøper den oppfinnelse.
Der kunne det gå som: "Oj vi hadde rom for forbedring der..." .... "Oj, hvem faen er han for å tro at han kan bedre enn oss på våres egne klokker?" eller... "Nei...Det har vi verken tid eller pengene for: Best å holde på det som funker bra..."
Patek, Rolex og sansynnligvis en del andre sendt han hjem... Ikke Omega.
Hvorfor ikke Omega?
Jeg tror at Omega så hva det andre var blind til og det Daniels prøvde å selge: Mindre friksjon og ingen olje i den -escapement-, som betyr mer stabile performanser og lengre service intervaller.
Men også og mest, Omega(Swatch-Group) var villig til å slite seg for å få det til: Der er det snakk om mange millioner$ som kan gå i vasken hvis man bommer.
Swatch-Group hadde pengene og N.Hayek var en fyr med sterke meninger.
God lesing i linkene under:
http://www.hodinkee.com/blog/on-the...ust-with-a-george-daniels-co-axial-escapement

http://www.europastar.com/magazine/...scapements-omega-george-daniels-s-legacy.html

Daniels var en geni på noen måte: Ja han inspirerte seg av andre sitt arbeid og prøvde å løsne et gammel "problem".
Det er ikke uten slitt at Omega er kommet frem med noe som funket på en feilfri måte: De første generasjoner 2500A, 2500B some er egentlig noen 2892-2 ETA med Co-Axial escapement, hadde en del trøbbel.
Men siden det, Omega har løsnet knuten tror jeg: De siste in-house har ingen problem som jeg vet eller hørt om.
http://www.danielslondon.com
 
Redigert:
For ordens skyld, så er jeg ingen Rolexmann @halkla. :) Det er bare @Hammerfjord som tror jeg er det. Han antar en haug om meg, som jeg ikke kjenner meg selv igjen i. Mulig jeg har for lite sydeuropeisk blod i meg. Aner ikke, men jeg kan ingenting om Rolex. På samme måte som jeg kan ingenting om Steinhart. Ingenting om Seiko. Ingenting om Orient. Ingenting om Bulova. Ingenting om Omega. Har eid alle merkene, men er først og fremst i denne hobbyen for det estetiske med klokke sett fra et fotografisk synspunkt. Det har ikke @Hammerfjord forstått. Håper han skjønner det etthvert med litt spoonfeeding.

Jeg leste hans poster før som kunnskapstørst, men har droppet å lese hans poster nå da det mest går i - hva skal jeg si - kan jeg si énsidighet? Ja, jeg sier det.

Håper derimot denne tråden om Omega blir fylt med vettuge ting knyttet til Omega - og hva som gjør Omega spesielt. :) Ser også frem til @Hammerfjords kunnskap om dette merket presentert i objektive ordelag.

Jeg tenkte at jeg skulle kanskje svare på det du eller andre lurer om også @Loevhagen
Som jeg sagt tidligere: Jeg må vel anta mest av alt siden jeg kjenner deg ikke personlig. Og du gjør det vel også på din side.
Det jeg syns er at du ser bare på overflate av tingene: Og selvfølgelig på klokker også.
Vi har ikke samme visjon. Og det har ingenting å gjør med "sydeuropeisk blod" som du sier.
Hvis du ser meg i gaten skal du aldri finne ut at jeg er fransk: Fordi jeg ser ikke ut som noen typiske franskmann i helle tatt.
Folk snakker vanligvis direkt norsk eller dansk til meg.
Angående mentalitet, er jeg ikke typisk fransk heller...
Jeg er av germaniske og eldre skandinaviske opphav: Frankrike er ikke bare et land av latiner, eller vet du det?

Alt jeg har å si til deg er at du har fokusert for mye av din lidenskap på Rolex.
Det er nok greit å bli lidenskapelig men generell kunnskap skal ikke løpe til deg sånn: Les mer om zenith, Omega, Panerai, Eterna, alt mulig...
Og mest av alt også: Kjøp deg noen "cheapos" eller høykvalitets "beaters" for å åpne ditt syn.
Du kan ikke tenke deg hvor mye klokke du kan få ut av for eks. : En god tyske urkasse og en god ETA urverk... Kazimon, Aquadive, Dievas... Du vet nok at en 2824-2 ETA varer hele liv: Den er ikke kalt "traktoren" av den sveitsiske klokkeindustri for ingenting.
Å reparerer den er veldig lett, delene koster peanøter og et helt ny urverk skal koste deg 1500Nok hvis du trenger det.
De store merkene har ikke monopol på en veldig solid konstruksjon: En del micro har også en høy standard for prisen.
Vil du vite hva du burde kjøpe som god snadder for under eller rund 10K: Bare spør, jeg skal anbefale deg noe som skal overraske deg.

Dr.Girard&Schild ble fundert i 1856, i 1905 de tok navnet Eterna og ETA ble fundert av Eterna i 1932 (ETA er ETERNA minus 3 bokstaver) for å lage urverk til seg selv og andre: Eterna var in-house og blant de meste avansert for sin tid.
Når du skal tenke på noen annet enn varemerkets stempel, skal du forstå hva jeg mener...
Jeg anbefaler deg å lese gjennom disse linker;)
http://netlibrary.net/articles/eta_sa
http://www.ablogtowatch.com/a-brief-history-of-eta/
http://www.eterna.com/en/historique

Det som er spesiell med Omega , er at de har hatt tilgang til sin egen gammel teknologi men også Lemania og Eterna(egentlig ETA) sin teknologi : Det er en fordel få fikk på markedet, uansett at mest av alle patenter er nå fri.
De har også tilgang til store finansering fra Swatch-Group for sin utvikling: Og S.G er ikke små som vi vet.
Det gir Omega en stor springbrett etter min mening: Når vi snakker om urverk teknologi.
Og nå med G.Daniels sin Co-axial escapement, har de en stjerne til på skuldrene.

Men tilbake til hvordan jeg tenker:
Min kompis som er en eldre urmaker sagt meg en dag: "Min drømmeklokke er en klokke jeg vil få bygget for meg og meg bare: Til og med urverket også...Den skal ha en veldig høy standard men ingen stempel, ingen varemerke...Ingen type av synlige merking og bakluken skal bli det samme: Uten syn til urverket... Bare meg vil vite hva som er inn i den: Ingen andre, fordi de andre trenger ikke å vite. Det er nok for min egen glede. "

Ja, det har gjort meg tenke: En man som er stor nok trenger ingen erkjennelse...?
Jeg har selv tenkt sånn i lang tid egentlig...Men uten å oppfatte det selv eller gjennomføre det fullstendig.
Det tar nok en del tid å bli "stor nok" og det kommer med alderen tror jeg.
 
Redigert av en moderator:
spirit-and-history_pioneering-spirit_speed-in-space_showroom_31.jpg


vl1_image.3891548.jpg
 
Jeg tenkte at jeg skulle kanskje svare på det du eller andre lurer om også @Loevhagen
Som jeg sagt tidligere: Jeg må vel anta mest av alt siden jeg kjenner deg ikke personlig. Og du gjør det vel også på din side.
Det jeg syns er at du ser bare på overflate av tingene: Og selvfølgelig på klokker også.
Vi har ikke samme visjon. Og det har ingenting å gjør med "sydeuropeisk blod" som du sier.
Hvis du ser meg i gaten skal du aldri finne ut at jeg er fransk: Fordi jeg ser ikke ut som noen typiske franskmann i helle tatt.
Folk snakker vanligvis direkt norsk eller dansk til meg.
Angående mentalitet, er jeg ikke typisk fransk heller...
Jeg er av germaniske og eldre skandinaviske opphav: Frankrike er ikke bare et land av latiner, eller vet du det?

Alt jeg har å si til deg er at du har fokusert for mye av din lidenskap på Rolex.
Det er nok greit å bli lidenskapelig men generell kunnskap skal ikke løpe til deg sånn: Les mer om zenith, Omega, Panerai, Eterna, alt mulig...
Og mest av alt også: Kjøp deg noen "cheapos" eller høykvalitets "beaters" for å åpne ditt syn.
Du kan ikke tenke deg hvor mye klokke du kan få ut av for eks. : En god tyske urkasse og en god ETA urverk... Kazimon, Aquadive, Dievas... Du vet nok at en 2824-2 ETA varer hele liv: Den er ikke kalt "traktoren" av den sveitsiske klokkeindustri for ingenting.
Å reparerer den er veldig lett, delene koster peanøter og et helt ny urverk skal koste deg 1500Nok hvis du trenger det.
De store merkene har ikke monopol på en veldig solid konstruksjon: En del micro har også en høy standard for prisen.
Vil du vite hva du burde kjøpe som god snadder for under eller rund 10K: Bare spør, jeg skal anbefale deg noe som skal overraske deg.

Dr.Girard&Schild ble fundert i 1856, i 1905 de tok navnet Eterna og ETA ble fundert av Eterna i 1932 (ETA er ETERNA minus 3 bokstaver) for å lage urverk til seg selv og andre: Eterna var in-house og blant de meste avansert for sin tid.
Når du skal tenke på noen annet enn varemerkets stempel, skal du forstå hva jeg mener...
Jeg anbefaler deg å lese gjennom disse linker;)
http://netlibrary.net/articles/eta_sa
http://www.ablogtowatch.com/a-brief-history-of-eta/
http://www.eterna.com/en/historique

Det som er spesiell med Omega , er at de har hatt tilgang til sin egen gammel teknologi men også Lemania og Eterna(egentlig ETA) sin teknologi : Det er en fordel få fikk på markedet, uansett at mest av alle patenter er nå fri.
De har også tilgang til store finansering fra Swatch-Group for sin utvikling: Og S.G er ikke små som vi vet.
Det gir Omega en stor springbrett etter min mening: Når vi snakker om urverk teknologi.
Og nå med G.Daniels sin Co-axial escapement, har de en stjerne til på skuldrene.

Men tilbake til hvordan jeg tenker:
Min kompis som er en eldre urmaker sagt meg en dag: "Min drømmeklokke er en klokke jeg vil få bygget for meg og meg bare: Til og med urverket også...Den skal ha en veldig høy standard men ingen stempel, ingen varemerke...Ingen type av synlige merking og bakluken skal bli det samme: Uten syn til urverket... Bare meg vil vite hva som er inn i den: Ingen andre, fordi de andre trenger ikke å vite. Det er nok for min egen glede. "

Ja, det har gjort meg tenke: En man som er stor nok trenger ingen erkjennelse...?
Jeg har selv tenkt sånn i lang tid egentlig...Men uten å oppfatte det selv eller gjennomføre det fullstendig.
Det tar nok en del tid å bli "stor nok" og det kommer med alderen tror jeg.



Jeg er fullstendig med på tankegangen din, noe som også er "problemet" med tanke på menneskets iboende søken etter hele tiden å komme seg "videre". Hvorfor ikke falle til ro med eksempelvis en Certina DS Action Diver? En skikkelig beater som kan brukes i mange år, og til brøkdelen av disse andre merkene? Jeg har begge deler, og undres jevnlig over min egen ulogiske og til en viss grad overflatiske tilnærming til ur. Litt av utfordringen i disse diskusjonene er at man blander teknisk/mekanisk argumentasjon med følelser og samfunnsmessig tilhørighet basert på den identitet mange opplever som eier at de mer eksklusive urene. For øvrig er ikke dette en problemstilling isolert til dette forumet, men kan like gjerne projiseres til bil, bolig, klær, vin, reiser, valg at utdannelse og så videre. Begge vinklinger er riktig, men representerer ulike prinsipielle tilnærminger . . . . . ;)

Bare noen tanker fra en outsider med svært begrenset klokkekunnskap, men som synes det er litt trist å se at enkelte av disse "debattene" utvikler seg til noe leit.
 
Redigert av en moderator:
Jeg er fullstendig med på tankegangen din, noe som også er "problemet" med tanke på menneskets iboende søken etter hele tiden å komme seg "videre". Hvorfor ikke falle til ro med eksempelvis en Certina DS Action Diver? En skikkelig beater som kan brukes i mange år, og til brøkdelen av disse andre merkene? Jeg har begge deler, og undres jevnlig over min egen ulogiske og til en viss grad overflatiske tilnærming til ur. Litt av utfordringen i disse diskusjonene er at man blander teknisk/mekanisk argumentasjon med følelser og samfunnsmessig tilhørighet basert på den identitet mange opplever som eier at de mer eksklusive urene. For øvrig er ikke dette en problemstilling isolert til dette forumet, men kan like gjerne projiseres til bil, bolig, klær, vin, reiser, valg at utdannelse og så videre. Begge vinklinger er riktig, men representerer ulike prinsipielle tilnærminger . . . . . ;)

Liker x 100
 
Jeg er fullstendig med på tankegangen din, noe som også er "problemet" med tanke på menneskets iboende søken etter hele tiden å komme seg "videre". Hvorfor ikke falle til ro med eksempelvis en Certina DS Action Diver? En skikkelig beater som kan brukes i mange år, og til brøkdelen av disse andre merkene? Jeg har begge deler, og undres jevnlig over min egen ulogiske og til en viss grad overflatiske tilnærming til ur. Litt av utfordringen i disse diskusjonene er at man blander teknisk/mekanisk argumentasjon med følelser og samfunnsmessig tilhørighet basert på den identitet mange opplever som eier at de mer eksklusive urene. For øvrig er ikke dette en problemstilling isolert til dette forumet, men kan like gjerne projiseres til bil, bolig, klær, vin, reiser, valg at utdannelse og så videre. Begge vinklinger er riktig, men representerer ulike prinsipielle tilnærminger . . . . . ;)

Bare noen tanker fra en outsider med svært begrenset klokkekunnskap, men som synes det er litt trist å se at enkelte av disse "debattene" utvikler seg til noe leit.

For min del kan folk kjøper seg en 50K klokke med en ETA verk(Breitling for Bentley) : Jeg bryr meg ikke.
Men jeg gir min mening på det siden det er lovlig og min mening er at det er ikke verdt det.
Jeg, personlig, liker ikke å bli solgt ***romanse*** og ///berømelse/// gjennom cinema stjerner etc...
Sånn daglig drømming er ikke min greie.
Men hvis noen andre vil drømme: Værsågod.
TS er som mange forum: Det fins en del som leser for hard-core fakta og en del som lese for å drømme seg vekk.
Jeg skriver ikke for de som vil drømme: Beklager. Da er det bare å lese noen andre sin post;)
Det kan skje at noen oppfatter meg som litt "brutalt" på mine meninger men livet er brutalt: Fred over jorden fins ikke enda.
Ja det blir en del konflikter på TS og andre forumer: Det har bestandig vært det... Og det vil bli det bestandig.
Før i tiden, den stor konflikt var mellom religion og vitenskap. Har det skiftet mye? Ikke så særlig syns jeg.
 
For min del kan folk kjøper seg en 50K klokke med en ETA verk(Breitling for Bentley) : Jeg bryr meg ikke.
Men jeg gir min mening på det siden det er lovlig og min mening er at det er ikke verdt det.
Jeg, personlig, liker ikke å bli solgt ***romanse*** og ///berømelse/// gjennom cinema stjerner etc...
Sånn daglig drømming er ikke min greie.
Men hvis noen andre vil drømme: Værsågod.
TS er som mange forum: Det fins en del som leser for hard-core fakta og en del som lese for å drømme seg vekk.
Jeg skriver ikke for de som vil drømme: Beklager. Da er det bare å lese noen andre sin post;)
Det kan skje at noen oppfatter meg som litt "brutalt" på mine meninger men livet er brutalt: Fred over jorden fins ikke enda.
Ja det blir en del konflikter på TS og andre forumer: Det har bestandig vært det... Og det vil bli det bestandig.
Før i tiden, den stor konflikt var mellom religion og vitenskap. Har det skiftet mye? Ikke så særlig syns jeg.

@Hammerfjord - jeg tror det bare er det irriterende avatar bildet ditt som medfører at du kommer i så mange konflikter. Kan du ikke bytte det ut med noe hyggeligere
 
Redigert av en moderator: