Hva er din foretrukne kilde for riktig tidspunkt?

Medlem
21. nov. 2019
Innlegg
16
Sted
Oslo
Det har kanskje til og med et navn? «Tidsreferanse»? «Tidskilde»? Nuvel, jeg tar det på nybegynnerkvoten.

Hva stiller du klokka etter når det er behov for slikt? Selv bruker jeg Get-boksen under TV-en. Uvisst hvor den henter informasjonen sin.

Finnes det en foretrukken nettside eller lignende som klokkefolk må kjenne til? Selve «gralen» innen tid?

På forhånd takk!
 
Bruker enten Klokka.no eller G-Shock-banneret som ligger øverst her på TS. Klokka.no skal være korrekt, og den sjekker om pc´en eller mobilen du bruker er korrekt også.
 
Det har kanskje til og med et navn? «Tidsreferanse»? «Tidskilde»? Nuvel, jeg tar det på nybegynnerkvoten.

Hva stiller du klokka etter når det er behov for slikt? Selv bruker jeg Get-boksen under TV-en. Uvisst hvor den henter informasjonen sin.

Finnes det en foretrukken nettside eller lignende som klokkefolk må kjenne til? Selve «gralen» innen tid?

På forhånd takk!
Bruker radiostyrt vekkerklokke eller klokka på GPSen.
Gralen er meterbyrået i Paris, https://www.bipm.org/en/about-us/
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Drømmen hadde jo vært noe à la The Greenwich Time Ball. Er det noen som vet om det noen gang har eksistert et lignende system i Norge?
768px-Time_Ball,_Greenwich_010510.jpeg

 
Jeg bruker app`en til Hodinkee.
Tenker at det meste er korrekt nok. Det er flere feilmarginer enn om referanseuret er på sekundet riktig. Man skal klare å stoppe sekundviseren nøyaktig på sekundet, og krona skal trykkes inn nøyaktig på sekundet.
 
Før justerte jeg armbåndsuret pinlig nøyaktig når jeg tok det på armen.

Nå er tiden mer veiledende og jeg har et mye mer avslappet forhold til tid, så dette nedenfor her holder i massevis når jeg skal stille tiden på et armbåndsur som må trekkes før bruk:

1024px-Amonines_CA1aJPG.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg bruker app`en til Hodinkee.
Tenker at det meste er korrekt nok. Det er flere feilmarginer enn om referanseuret er på sekundet riktig. Man skal klare å stoppe sekundviseren nøyaktig på sekundet, og krona skal trykkes inn nøyaktig på sekundet.
App-en til Hodinkee speiler nå samme tid som klokken til iPhone.

"The HODINKEE app uses the time generated by the system clock on the iPhone. Originally both the HODINKEE and Watchville apps synchronized directly with Internet time servers via NTP, but with the release of iOS 9, our developers noticed that the amount of drift between NTP and the iPhone's clock had decreased significantly – so much so that the apps no longer need to obtain the time directly from NTP."


Anbefaler for øvrig artikkelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim og Hugo Cabret
Jeg har et avslappet forhold til eksakt tid. Jeg har mange klokker rundt meg om dagen. Get-boksen er nok en "master" som jeg synker mot.

Jobb-PC'n synkroniseres av AD på jobben og går derfor for sakte. Min hjemmePC er riktig men står i et annet rom. Veggur slår timeslag og er derfor stilt 5 minutter for raskt. Mekanikken her gjør den også ytterst påvirket av sesongen og temperaturen svinger inn.

Er jeg på farten og må ha noe eksakt ut over de to minutter som armbåndsuret viser så er mobilen for hånd.

Armbaandsur moro.jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg foretrekker Watchville appen siden den har tidssignal som er lett å bruke både til å stille klokka, og til å sjekke næyaktighet og presisjon. For tøysenøyaktigsjekk er Emerals Sequioa en morsom sak. Den sjekker Iphonen mot fire NTP servere og oppgir misvisning min telefon er nå -0,0006 sekunder off. Det er ofte denne jeg sjekker Grand Seiko kvartsen min mot ved hjelp av saktefilm-funksjonen på iPhone.
E479EA27-F7CD-4A8E-8EA8-26525813EA82.png

Ja, jeg synes at den fremste oppgaven til armbåndsur er å vise rett tid :)

Telefonens offset ble mindre mens jeg hoppet over til den for å laste opp skjermbildet gitt.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel