Hva er den "riktige" Panerai?

For meg da jeg skulle kjøpe Panerai, var mine kriterier med begrenset kunnskap ihvertfall:

1) sandwich dial
2) manuelt urverk
3) en modell med tilknytning til en av de historisk viktigste Paneraiene.

Fikk tilslaget på @twt2 sin 372 med Plexi, og kunne virkelig ikke vært mer fornøyd!

Men det betyr ikke at jeg ikke sikler på @Dr. Fiddy sin 127 eller @Qwestern sin 233, eller noen av smykkene til @Tom Henriksen for å nevne noen:DDen perfekte Panerai kan være så mangt!
 
Har aldri helt forstått dette med «riktig» Panerai, men veldig interessant tråd. Alt utvikler seg. For meg er mange av de nyere modellene like riktige. Selv om jeg ser at historien i nevnte tidsrom er viktig og danner grunnlaget for hva Panerai er og har blitt. Om 250 år så er det en helt annen @Gin som starter tilsvarende tråd, og da er historiske riktige modeller plassert mellom 1940-2068 og min 590 er helt innafor, selv uten 3 tall.
 
Nei - den er min, du har jo pusehåndledd og vil sikkert derfor bare selge den igjen som en invistering:p

Jeg har aldri vunnet noe i hele mitt liv, så blir nok ikke jeg som får kjøpe den @Gin :) Slapp av

Invisiring har jeg hørt noe om ja, kanskje jeg skal begynne å kjøpe klokker og tjene massa penga på de? Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe for så tjene penger her på forumet?
 
Har aldri helt forstått dette med «riktig» Panerai, men veldig interessant tråd. Alt utvikler seg. For meg er mange av de nyere modellene like riktige. Selv om jeg ser at historien i nevnte tidsrom er viktig og danner grunnlaget for hva Panerai er og har blitt. Om 250 år så er det en helt annen @Gin som starter tilsvarende tråd, og da er historiske riktige modeller plassert mellom 1940-2068 og min 590 er helt innafor, selv uten 3 tall.

Ikke bry deg om hva han sier Morten. @Gin har akkurat vært og kjøpt popcorn... PAM er PAM :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og MrMstone
"riktig" i denne tråden er berre et påskudd noken Paneristier bruker for forsvare verdien til noke gammat ræl av nokre kit-klokker med deler hentet fra klokkeprodusenter som leverte billige deler med grei nok kvalitet ;)

Eg liker veldig godt mange av dei gamle klassiske modellene , men i 2018 ser eg vel dei meir som samleobjekt en som bruksobjekt. Eg kunne helt klart levd med eit par av dei nyere retro inspirerte Paneraiene då eg liker dei , men akkurat histroriske preferanser gir eg egentlig helt pokker i då det er intet mer en markedsføringsknep . Om 40 år er det kanskje dagens modeller som er klassiske , og då leiter samlere etter desse med riktig patina osv osv .
 
  • Liker
Reaksjoner: Cooper og bruno47
Man kan plukke opp en splitter ny, med MVA, fra Jomashop til ca. 65k.

Jeg har også erfart at rabattene sitter nokså løst på Panerai hos utenlandske AD’er, selv på populære modeller som 372....
 
Tror vel det er litt å hente hos Bjerke også;)
Jeg solgte nylig en 422 fra 2016 for kr 65.000.- Vi må nok erkjenne at det dessverre ikke er Rolex tilstander på bruktmarkedet for Panerai:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Kommer ann på om du er i bruktmarkedet, eller om du liker dine ur jomfruelige:p

Selvfølgelig, måtte bare dra deg litt i skjegget :)

Jeg kjøpet stort sett nytt, og skulle vel ønske at prisene på Panerai holdt seg litt bedre - men jeg ønsker absolutt ingen «Rolex-tilstander» (som tiltrekker seg invistorer og det som verre er) :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og Gin