Hva er den "riktige" Panerai?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.689
Sted
Ingensted
I fare for å fremstå som "smakspoliti", så fremmer jeg med dette mine egne HØYST SUBJEKTIVE meninger om hva en Panerai være:

- Panerai sitt horologiske lysglimt i historien, var i perioden mellom 1940-1968.
Det var i denne perioden hvor de leverte sine spesialiserte dykkerur til den Italienske, Tyske og Egyptiske marine.
- Basert på ovenstående tese, så MÅ derav en interessant Panerai for meg, inneha et design som har en klar referanse til de ur som ble produsert i denne perioden, enten for kunder eller som prototyper.
Dette betyr at det er de følgende kasse design som er de "riktige":
  1. Radiomir - 47mm
  2. Radiomir "1940" - 47mm
  3. Luminor "1950" - 47mm/60mm
  4. Mare Nostrum - 52mm
  5. Selvfølgelig alle utført i stål.
- Skive og visere må ha følgende layout og design på skive/visere for å være "riktige".
  1. "Sandwich" eller tilsvarende skive (utfreste spor fylt opp med lume er innafor) .
  2. 3-6-9-12 indeksering, alternativt "California dial".
  3. Eventuelle subdails må plasseres på innsiden av timemarkørene som da IKKE kan tas bort.
  4. Visere MÅ enten være "gull" eller "blånede".
- "Riktige" urverk:
  1. MÅ være manuelle
  2. Bør være inhouse eller være levert av Rolex eller Angelus.
Etter nå å ha eid noen Paneraier, så har jeg endt opp med at dette er mine kriterier, men det betyr ikke at jeg ikke synes at andre Panerai er fine, men at jeg nok aldri selv vil kjøpe en Panerai som er utenfor de oppgitte kriterier.

Jeg er klar for hugg;)

170613-panerai-timeline.jpg
 
I fare for å fremstå som "smakspoliti", så fremmer jeg med dette mine egne HØYST SUBJEKTIVE meninger om hva en Panerai være:

- Panerai sitt horologiske lysglimt i historien, var i perioden mellom 1940-1968.
Det var i denne perioden hvor de leverte sine spesialiserte dykkerur til den Italienske, Tyske og Egyptiske marine.
- Basert på ovenstående tese, så MÅ derav en interessant Panerai for meg, inneha et design som har en klar referanse til de ur som ble produsert i denne perioden, enten for kunder eller som prototyper.
Dette betyr at det er de følgende kasse design som er de "riktige":
  1. Radiomir - 47mm
  2. Radiomir "1940" - 47mm
  3. Luminor "1950" - 47mm/60mm
  4. Mare Nostrum - 52mm
  5. Selvfølgelig alle utført i stål.
- Skive og visere må ha følgende layout og design på skive/visere for å være "riktige".
  1. "Sandwich" eller tilsvarende skive (utfreste spor fylt opp med lume er innafor) .
  2. 3-6-9-12 indeksering, alternativt "California dial".
  3. Eventuelle subdails må plasseres på innsiden av timemarkørene som da IKKE kan tas bort.
  4. Visere MÅ enten være "gull" eller "blånede".
- "Riktige" urverk:
  1. MÅ være manuelle
  2. Bør være inhouse eller være levert av Rolex eller Angelus.
Etter nå å ha eid noen Paneraier, så har jeg endt opp med at dette er mine kriterier, men det betyr ikke at jeg ikke synes at andre Panerai er fine, men at jeg nok aldri selv vil kjøpe en Panerai som er utenfor de oppgitte kriterier.

Jeg er klar for hugg;)

Vis vedlegg 81778

Jeg synes dette er en god oppsummering @Gin :)

Det er vanskelig å argumentere mot oversikten med bakgrunn i et historisk perspektiv, problemet er at listen medfører at det blir svært få "ekte" Panerai å velge blant. Noen er også hinsides dyre og/eller umulig å få tak i.

Når det gjelder urverk er jeg imidlertid litt usikker på din preferanse nr. 1, i og med at de "originale" Paneraiene kom med Angelus eller Rolex-urverk. Jeg tenker da at det egentlig ikke spiller noen rolle om urverket er manuelt eller ikke, da det uansett ikke var Panerais eget urverk som satt i "originalene". For min del betyr inhouse mer enn om urverket er manuelt eller ikke, inhouse er IMHO et kvalitetsstempel i seg selv.

Hva tenker du om farge på skive? Her er det jo litt av hvert å velge i :D

For min del blir dessverre 47mm litt for stort, for ikke å snakke om 52mm eller 60mm (!).

Min ideelle Panerai blir dermed en 45mm Radiomir 1940 med 572s skivelayout, gullvisere, manuelt 8 dagers verk og dermed uten "automatic" på skiven". Blir bønnene mine hørt, så dukker den kanskje opp..... I mellomtiden får jeg nøye meg med denne:

Panerai 572 3.jpg


PAM690 er close, men dessverre litt stor. Blåfargen er jo også litt spesiell, på "originalene" skyldes vel fargen også en misfarging eller kjemisk reaksjon.
 
Jeg synes dette er en god oppsummering @Gin :)

Det er vanskelig å argumentere mot oversikten med bakgrunn i et historisk perspektiv, problemet er at listen medfører at det blir svært få "ekte" Panerai å velge blant. Noen er også hinsides dyre og/eller umulig å få tak i.

Når det gjelder urverk er jeg imidlertid litt usikker på din preferanse nr. 1, i og med at de "originale" Paneraiene kom med Angelus eller Rolex-urverk. Jeg tenker da at det egentlig ikke spiller noen rolle om urverket er manuelt eller ikke, da det uansett ikke var Panerais eget urverk som satt i "originalene". For min del betyr inhouse mer enn om urverket er manuelt eller ikke, inhouse er IMHO et kvalitetsstempel i seg selv.

Hva tenker du om farge på skive? Her er det jo litt av hvert å velge i :D

For min del blir dessverre 47mm litt for stort, for ikke å snakke om 52mm eller 60mm (!).

Min ideelle Panerai blir dermed en 45mm Radiomir 1940 med 572s skivelayout, gullvisere, manuelt 8 dagers verk og dermed uten "automatic" på skiven". Blir bønnene mine hørt, så dukker den kanskje opp..... I mellomtiden får jeg nøye meg med denne:

Vis vedlegg 81792

PAM690 er close, men dessverre litt stor. Blåfargen er jo også litt spesiell, på "originalene" skyldes vel fargen også en misfarging eller kjemisk reaksjon.
572 er et griselekkert ur med et høyverdig og imponerende inhouse urverk, så det uret kan du absolutt bære med stolthet.
Når det gjelder min preferanse på at de "riktige" Panerai MÅ ha manuelt opptrekk, så bunner dette i at det var slik Rolex og Angelus verkene var, noe som igjen førte til at de opprinnelige Panerai hadde meget slanke og smekre kasser. De fleste moderne Panerai med et automatisk opptrekk, blir ofte meget høye og dermed ødelegges den elegante opprinnelige profilen.
Når det gjelder fargen på skiven, så hadde jo samtlige av de klassiske Panerai matt-sorte skiver, slik at dette er jo det "korrekte". Om det er innafor med nye modeller med "faked" patina mot brune og lysere nyanser, blir jo litt opp til den enkelte. Selv har jeg en 662 med en "lysebrun mot grå" skive, som "etterligner" patinaen på de 6154 som etter sigende ble levert til den Egyptiske marine. Dette er jo juks og fanteri naturlig nok, men det ser flott ut:D

Enig i at 690 er meget fin - selv med den blå skiven, har lyst på en slik.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Delvis enig, men det er jo et par ting som er en utfordring.

De gamle sandwich skivene så jo helt annerledes ut enn dagens versjon. Spesielt 60 talls skivene. Dagens skiver ser jo uthula ut i forhold til de gamle som var fyllt inn. I tillegg hadde ingen av de orginale 3646 eller 6152/1som ble brukt av marinen glass baklokk. Så glass bak på en PAM er vel og nogo da. Og ingen av dem hadde safirglass. I tillegg skal vel egentlig 3646 ha blå visere og 50-60 talls gull.

Da begynner det å bli litt tynt med modeller å velge i.....

California dialene ble jo ikke laget av G.P&F så de er for meg helt uaktuelt. Det er jo en Officine Panerai reissue av et 100% Rolex ut..... merkelig hele greia. Eneste G.P&F laget var spenna lissom.

Men jeg liker Bettarini kassa. Mest fordi det var de første Panerai klokken jeg så på 90 tallet. Så jeg syntes pre Vendom base og marina modellene er helt innafor som en moderne tolkning av 6152/1.

En ting er at tight seal devise låsen kun hører hjemme på manuelle verk. Hele poenget med den var jo å kunne trekke klokka enkelt. Så auto verk og tight seal devise er en kombo som ikke gir no særlig mening.

Derimot syntes jeg 572 og 619 er helt ok som en moderne tolkning av 6154 med Angulus med auto verk og da riktig med screw down crown. Så nå står en av de øverst på ønskelista.
 
I tillegg hadde ingen av de orginale 3646 eller 6152/1som ble brukt av marinen glass baklokk. Så glass bak på en PAM er vel og nogo da. Og ingen av dem hadde safirglass..
Faktisk så hadde noen av leveringene på 60 tallet plexi i baklokket og flere av prototype/display modellene hadde også dette - så det erderfor innafor i mitt hode.
Safirglass har du helt rett i at ikke var tema dengang, plexi er jo finest også idag. ;)
 
Panerai sin historie er ytterst interessant, og hva som er "korrekt", eller ikke, er ikke alltid så lett å finne ut av. Spesielt fordi historien dreier seg om gamle militære ur som ikke var i vanlig produksjon.

For egen del, så plukket jeg ut følgende fra @Gin sin liste:
  1. Luminor 1950, 47 mm
  2. Sandwich skive
  3. 3-6-9-12 indeksering med sekundviser på innsiden av timemarkørene
  4. Visere i gull
  5. Manuelt urverk
I tillegg måtte den ha boblekrystall (dome) og innsyn fra baksiden.

Valget mitt falt derfor på den første Panerai med Luminor 1950 kasse - en moderne Panerai med klar referanse til den ikoniske 6152/1; PAM 127 (Fiddy):

upload_2018-3-1_18-55-25.png

upload_2018-3-1_18-55-47.png

upload_2018-3-1_18-56-15.png


I tillegg til PAM127, har jeg også valgt en mindre historisk "korrekt" Panerai, men likevel en moderne klassiker. :)

Den var den første Panerai med in-house verk. Verket fikk navnet P.2002, etter året for innvielsen av de nye produksjonslokalene i Neuchâtel. Kraftreserven på 8 dager er en hyllest til de gamle 8-dagers Angelus SF 240-verkene, som ble brukt av Panerai på 1940-, 1950- og 1960-tallet. Den har også Luminor 1950-kasse, boblekrystall, sandwich skive, men er kun 44mm.

Vi snakker selvfølgelig om PAM233 :)

upload_2018-3-1_18-58-35.png

upload_2018-3-1_18-59-21.png
 
Faktisk så hadde noen av leveringene på 60 tallet plexi i baklokket og flere av prototype/display modellene hadde også dette - så det erderfor innafor i mitt hode.
Safirglass har du helt rett i at ikke var tema dengang, plexi er jo finest også idag. ;)

Nja, da velger du plutselig å plukke det fra noen svært spesielle små serier. Ingen av de vel 1000 stk 3646 som ble levert under WWII eller batchen på 500 stk. 6152/1 fra 50-60 tallet hadde glass bak. Det utgjør vel det store flertallet av de klokkene som ble brukt av Regia Marine, Kampfswimmers og Marina Militare. Glass bak på dykkerklokker?

Skal du først være picky så må det baklokk på...... ;)
 
Saken er jo at OP ikke lager en eneste reissue av hverke 3646 eller 6152/1 som er "riktig". Så man må fire på et eller annet eller gå på auksjon.

Hva man er villig til å fire på blir opp til ens egen smak. Man kan jo diskutere dagen lang hva som er "riktigst" av feil visere eller safiglass eller glass baklokk eller "feil" urverk osv osv, og man kan ta hvilken som helst reissue og plukke på "feil". Fiddy har jo feil urverk, feil glass, feil baklokk og helt feil tiår på skiva..... ;)

Jævla vrient ass. OP burde jo bare få ut en ordentlig reissue av hver og blir ferdig med det. Så kan de bruke tia si på månefase tourbillioner i carbon og regatta klokker for yacht folk.
 
Har eid 372 to ganger men har igjen opplevd savn etter andre salg. Dessverre har den manuelt opptrekk for funksjon slår historikk for meg på det område..
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Har hatt 372, og angrer stort på at jeg var så dum å kvitte meg med den....Får jeg finansene på plass igjen, så skal jeg kjøpe meg en splitter ny fra Bjerke..